eten, wat mag wel en wat niwt

A

Anoniem

Guest
hoi!!

ik ben nu bijna 7 weken zwanger en ik wil graag van jullie weten wat jullie wel of juist niet eten tijdens jullie zwangerschap. ik hoor bijvoorbeeld dat je geen (voorverpakte)zalm mag
mag je dan wel bijv. gebakken zalm, voor tonijn hetzelfde ik ben helemaal dol op tonijnsalade, gewoon uit zo'n blikje met sla erbij...maar   mag het nu wel of is het beter van niet??
ik word er soms helemaal kriebelig van de een zegt dit de ander dat....
logisch dat je geen rauw vlees mag, maar als je nou een biefstukje of ossehaas helemaal doorbakt, mag het toch wel????
ik hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken..

Hoi Sandy,

Je mag in principe alles eten, maar er zijn een paar uitzonderingen.
Eigenlijk kun je alles wat rauw is beter vermijden.

Let vooral op rauwmelkse kazen (op de verpakking staat dan au lait cru). Dat zijn er maar heel weinig, maar kijk voor de zekerheid als je wat 'exotische kaasjes' wilt eten.

Verder alle vlees en vis die rauw is   (dus inderdaad ook gerookte zalm). Zodra je het doorbakt mag je het weer wel, want de listerie bacterie die er in kan zitten is dan dood. (dat geld dus ook voor kaas. zodra het gesmolten is, zijn eventuele bacterien dood)

Ook is het beter om niet teveel op te warmen. Als je kookt en je hebt over, gooi het dan liever weg.

Een andere tip: koop een goed zwangerschapsboek!   Zoals bijvoorbeeld 'Veilig zwanger' van Beatrijs Smulders & Mariel Croon. Daar staat alles in wat je wel en niet mag en kunt tijdens de zwangerschap en wat je allemaal kan verwachten. Geloof me, het is het geld waard, want je zult zien dat je je  elke week wel iets afvraagt.

Groetjes,
Marisa

Terug
Bovenaan