Eten???

Hoi iedereen,
Ik weet sinds een kleine week dat ik voor de 1e keer zwanger ben, en ben nu vanalles aan het lezen op internet over wat je wel en beter niet kan eten. Maar als ik dat lees wordt ik helemaal gek. Zo durf ik amper sla te eten (ivm rauwe groenten) en ben ik bang dat we geen goed eten voorgeschoteld krijgen tijdens een avondje uit eten. Moet ik echt zo krampachtig zijn of valt het allemaal wel mee? Kan iemand me tips geven? En me wat geruststellen?? Alvast bedankt!
 
Rauwe groenten??? Er is helemaal niets mis met rauwe groenten en sla, zolang je alles maar goed wast :) Verder mag je geen kaas eten die gemaakt is met rauwe kaas, zoals Franse brie. De brie die in Nederland te koop is wordt met gepasteuriseerde melk gemaakt en mag je dus gewoon eten! Kijk wel even op het label. Verder moet je je vlees goed doorbakken en geen schimmelkaas eten. Geen lever ivm te veel vitamine D, en geen ander orgaanvlees. Verder... geniet lekker van je eten! :)
Groetjes en gefeliciteerd!
Stephanie (33+3)
 
Patricia Schutte, voorlichter bij het Voedingscentrum:
“Als je één keer een fout kaasje hebt gegeten, of één keer gedachteloos carpaccio hebt besteld, is dat geen reden tot paniek. De kans op een listeria- of toxoplasmosebesmetting is gelukkig vrij klein. Er wordt in Nederland streng gecontroleerd en de kwaliteit van het voedsel is meestal prima. Ook van een enkele keer een glas bier of wijn drinken hoef je niet wakker te liggen. En van één dag veel koffie drinken krijg je echt niet meteen een baby met een laag geboortegewicht.

Tsja, en zelfs lever mag je eten, als je maar mate houdt!

´Lever bevat grote hoeveelheden vitamine A. Als je tijdens je zwangerschap meer dan 3000 mcg per dag binnenkrijgt, wordt de kans groter dat je kind een hartafwijking of gespleten gehemelte krijgt.Per dag 1 boterham met paté of leverworst kan geen kwaad. ´
<Dit stukje vindt je terug onder het kopje ´zwanger ´ links in de blauwe kolom en daarna ´zwanger zijn ´. Het is het onderste artikel met de titel: ´Mag je wijn? Gerookte zalm? En brie? ´


Eigenlijk is er maar 1 regel wat betreft eten: Geen RAUWE Dierlijke Produkten! (Vlees, kaas, ei)

Wat misschien ook handig is om te weten: Het is beter om geen melk bij de maaltijd te drinken, dit vertraagt de opname van vitaminen in je bloed, waardoor veel vitaminen verloren gaan!


Ik hoop dat dit je al wat gerust stelt!
 
Ontzettend gefeliciteerd met je zwangerschap!
Hou dit in je achterhoofd:
Er is een verschil tussen gewoon voorzichtig zijn en er echt heel overspannen mee omgaan. Ik hoop voor je dat je je niet gek laat maken door wat je allemaal leest en hoort; geniet van je zwangerschap!
En geniet ook van wat je eet!!!
Natuurlijk, een broodje filet americain zit er nu niet in maar dat valt onder het kopje 'gewoon voorzichtig zijn'.

Groetjes, Elle (34 wk)
 
Terug
Bovenaan