eten

Ow wat hebben jullie problemen zeg, daar is mijn probleem al mee uit de wereld.

Ik heb een goede tip voor jullie, ga tussen de middag warm eten. Kinderen hebben er eigenlijk helemaal geen zin in s'avonds. Neem ze mee naar de groenteboer en laat ze zelf de groente voor de hele week uitkiezen. Je hoeft niet alles in 1 keer mee te nemen. Maar kunt het in etappes doen. Of maak voor je eigen gemak een kaart met alle soorten groentes, vlees en pasta's die in je gezin gegeten worden zodat je weet wat hun wel een combinatie vinden waar jij als moeder nog niet over nagedacht hebt. Zoals wij eten nu Spinazie met ei, gekookte aardappelen, een gehaktbal en appelmoes. Wij aten nooit appelmoes maar mijn zoon vind dat dat bij spinazie hoort. Zo hoort bij bruine bonen pikkelilie. Wortelen mogen niet geprakt worden, rode kool wel. Dus je ziet. kinderen zullen hele andere ideeen hebben als dat wij hebben. Het kost ff een wat tijd en wat moeite maar op een regenachtige dag kun je samen behoorlijk ver komen met kaarten maken, en euh het is ook nog gezellig ook om samen te knutselen.

Mijn zoontje eet nu dus tussen de middag warm en s'avonds als wij warm eten wil hij soms wel warme kost en anders een boterham, ons toetje slaat hij dus niet over. Tussendoor eet hij vaak een breaker die kun je nu ook in verschillende smaken krijgen. En ja ja voor het slapengaan eet hij een fles met pap leeg voor de tv. Lekker luieren na het douchen wij drinken koffie hij eet pap. En hij slaapt zelf een stuk rustiger door na het douchen een half uur of uurtje gewoon te relexen op de bank.

Nu zul je denken dat kind is al een jaar of 12 nee nee hij is bijna 4 jaar. En heeft zijn eerste 3 jaar heel erg slecht gegeten. Kan dus uit ervaring zeggen HET WERKT ECHT.

Allemaal veel suc6 misschien hebben jullie er iets aan.

Hoi lotje

Wat jij opgeschreven hebt dat hebben wij allemaal uitgeprobeerd met onze dochter en die is nu 5 jaar.Zij mag nog steeds kiezen wat ze wil eten maar wat ze kiest eet ze niet en hoe leuk en lekker we het ook maken en ze mag zelfs meehelpen ze eet het niet. Wat ze eet is in de ochtend een klein beetje vla dit moet ze omdat ze geen melkprodukten eet of drinkt zelf de schoolmelk is nu een probleem tussendoor een kinderkoekje en savonds eet ze puree daar doen we kaas doorheen en komkommermet feta en een klein beetje fruit vindt ze ook niet lekker, ze krijgt wel multivitaminen we moeten wel zeggen dat ze nooit ziek is en ze zit aan de ondergrens van de groei en gewichtcurve ze is 104 cm en 15 kilo.
Dat warm eten tussen de middag dat hebben we ook geprobeerd dit werkte voor een week en nu dat ze op school zit met een continurooster lukt dit niet ook omdat de pauze dan kort is ze heeft dan 20 minuten om het warm eten op te eten dat lukt niet. dus je ziet het het werkt niet voor elk kind we blijven dingen aanbieden en we hopen dat ze ooit een keer goed gaat eten we worden niet meer boos want dat werkt avrechts. onze dochter geeft ook niks om snoep of koek dus je kan ook geen compomie met haar stellen ook niet met stickers als ze een keer goed eet het doet haar niets. Zelfs niet eens als ze een kadootje mag uitzoeken dat intereseerd haar niet dus dan wordt het moeilijker.
Nou het is een verhaal geworden succes iedereen.

Ik vind jou idee heel leuk, maar voor mij is dit niet uitvoerbaar.
Gezien mijn zoontje voedselintollerantie heeft kan ik hem 's middags niet op school laten eten. Hij mag geen melkprodukten, citrusvruchten (oa appelsien), tomaten en noten eten. Ik kan toch moeilijk van de school eisen dat ze elke dag voor hem een aangepaste maaltijd maken.
Daarom eet hij 's avonds samen met ons warm.
Het systeem van kaartjes met foto's van eten vind ik wel heel goed. Ik denk dat ik dat samen met mijn zoontje eens in elkaar ga knutselen. Hij weet eigenlijk goed wat hij wel en niet mag eten, maar dit zal hem voor hem mischien gemakkelijker maken.
Jullie mogen ook reageren op nathaliewymeersch@belgacom.net

Hoi allemaal,

Onze oudste zoon is bijna 5en een half en eet nauwelijks een warme maaltijd en zeker geen groenten. Brood, vla, fruit gaat allemaal redelijk, soms ook met behoorlijk aandringen. De enige warme maaltijd die hij eigenlijk lekker vindt is pasta met geraspte kaas (dus zonder saus). Zijn broertjes van bijna drie gaat hem achterna. We hebben ook al van alles geprobeerd, zelf opscheppen, helpen koken, lief, boos, straf. Helpt allemaal niet. Ik heb nog geen stickers geprobeerd. Als het eten op tafel komt, zegt hij bij voorbaat al dat hij het niet lust. Hij weigert ook maar een hapje te proeven.
Hij is verder wel gezond, eigenlijk nooit ziek, is niet super groot, maar blijft ook niet achter in de groei.
Heeft iemand nog tips.

PS: ook leuk klaargemaakt, opgediend of zo helpt niet.

Dankjewel voor jullie reacties
Karin

Hoi,

Misschien ben ik wel onnodig bezorgd. maar mijn zoontje van 17 mnd eet bijna geen warm eten brood gaat er echter altijd in met hartig beleg.Ik zou dat graag anders zien, maar weet niet goed hoe ik dit moet aanpakken. Sinds 2 dagen proberen we het zo In de kinderstoel(bij gebrek aan op vakantie zat hij op een gewone stoel, dat wil hij nu nog)een bord met 1 eetlepel macaroni (weet eigenlijk niet of hij dat echt lekker vindt)en afwachten of hij ervan eet gedurende een 1/2 uur. Hij kan al wel zelf eten maar wordt gauw onderbroken als hij gaat kliederen. Eet hij de rest niet wat ook niet hoeft dan gaat hij daarna naar bed.We proberen geen aandacht aan het eten zelf te geven. Ik twijfel of ik hem dan ook een toetje moet geven.

Ik heb geen idee wat hij nou lekker vindt of niet, in het begin at hij wel broccoli,bloemkool, boontjes en wortelen
maar dat is nu geen echte optie meer. Wel gooien we alles doorelkaar.Moet ik het los neerleggen? Wel of niet voeren noem maar op

Je ziet voldoende twijfel en ongemerkt zijn we dan ook in een gevecht beland.

Misschien een warrig verhaal maar weet het even ook niet meer

Alle tips zijn welkom.

Als tussen de middag niet lukt, dan misschien na schooltijd direct warm eten. Mijn dochter heeft dan meestal reuzetrek!

Connie38, om met de woorden van Dr. Phil te spreken: er is altijd wel iets dat ze leuk vinden, is dat niet snoep of een kadootje dan misschien samen een boek lezen of stickers sparen voor een dagje pretpark?

Anoniem, een kindje van 17 maanden mag toch wel een beetje kliederen? Is goed voor zijn zelfvertrouwen...Als hij het opeet zou ik hem wel dat toetje geven.

Een voedingsdeskundige heeft mij ooit eens verteld dat een klein snoepje/chocolaadje voor het eten de eetlust kan opwekken.

Ik heb zelf een moeilijke eter van drie en ik heb ook geen echte oplossingen hoor, maar erover praten lucht al op en wat bij de een niet werkt, werkt misschien wel bij de ander?

Wat ik wel heb ondervonden: hoe meer ik er een probleem van maakte, des te meer het ook echt een probleem werd. Nu ik me flexibel opstel, wordt ie ineens een beetje dikker! En gewoon alles blijven uitproberen.

Succes en veel geduld allemaal!

Terug
Bovenaan