Ettertjes uit de buurt

<p>Hallo mama’s en papa’s, </p><p>Mateloos stoor ik mij aan hoe er gespeeld wordt in het kleine omheinde speeltuintje recht tegenover mijn voordeur. </p><p>Leuk een spel doen of het toestel gebruiken hoe het hoort is er zelden bij. Er wordt eigenlijk altijd wel iets kapot gemaakt, een oud speel autootje, oude planken, en toen ze een poosje geleden de dakpannen hier in de buurt aan het vervangen waren en de container met oude pannen naast het speeltuintje stond was het helemaal feest, de dakpannen vlogen door de buurt.  Ik heb er toen wat van gezegd, gewoon vriendelijk en ze reageerde allemaal erg begripvol, en ruimde het weer op. </p><p>Word er wel met elkaar gespeeld dan is dit vaak vechten, slaan met stokken van bomen, tikkertje waarbij je het andere kind omduwt ipv tikt, etc.. ?</p><p>En dan heb ik het nog niet over het volume dat er van de schreeuwende stemmetjes afkomt, maargoed het zijn kinderen en ze zijn buiten, daar stoor ik mij verder niet zo aan. </p><p>Ik heb zelf ook een zoontje van bijna 6 die daar wel eens speelt, ik blijf altijd kijken wat er gebeurt dan. Hij is erg rustig van karakter en doet zulke dingen nooit(nee mijn kind is heus niet heilig, maar ik weet gewoon dat hij niet de aanstichter is met zulke spelletjes en heb hem ook nooit zien meedoen.) </p><p>Nou hoorde ik vanmiddag telkens steentjes tegen mijn huis aan, zodra ik keek gebeurt er dan niks natuurlijk. </p><p>Zonet mijn dochtertje naar bed gebracht, haar kamer raam aan de voorzijde stond open. En zie in haar ledikantje 3 kleine steentjes liggen! Gelukkig zag ik ze en heeft ze niet de kans gekregen ze in haar mond te steken om er vervolgens fijn in te stikken.</p><p>Furieus ben ik! Die zijn dus door het open raam naar binnen gegooid! Voor het raam beneden en voordeur zie ik meer van dezelfde soort steentjes liggen, dit was dus waar mee gegooid werd vanmiddag. </p><p>Wat moet ik hier nou mee?  Het zijn ook echt nog kleine kinderen gewoon in de leeftijden 4 t/m 8 ongeveer.  Moet ik verhaal gaan halen bij de overbuurvrouw wiens kinderen vandaag in de speeltuin waren?om te achterhalen wie het was? Of wachten tot ik morgen een groepje zie, en dan eens uitleggen hoe vreemd gedrag dit is en vooral wat de gevolgen kunnen zijn als zoiets boven in een baby bedje beland?</p><p>Bovenal vraag ik mij af, is dit nou normaal? En valt dit onder lekker “baldadig” gedrag en “kan gebeuren”?  Wat is jullie mening hierover en hoe zouden jullie hierop reageren?</p><p>  Liefs </p>
 
Als dit bij mij gebeurt aan de arm mee genomen naar haar of zijn huis 
Normaal spelen ok dit is absurd 
 
Misschien kijk ik er iets te luchtig tegenaan, maar ik geloof niet dat ik meer in die mate aan zou kunnen storen.
Steentjes gooien tegen een huis is zeker niet oké en mogen ze prima op aangesproken worden. Maar wel direct en niet de volgende dag. Spelen met dakpannen ook niet goed, maar ik snap dat dat voor een kind super verleidelijk is. Net als een hoop zand wanneer iemand zijn tuin aan het doen is. 
Harde stemmen prima (buiten mag je gillen, binnen niet is onze regel), duwen en trekken prima zolang ze het allemaal maar leuk vinden. Speeltoestellen niet gebruiken zoals het hoort zie ik helemaal geen kwaad in. Mijn zoontje van 5 rent altijd de glijbaan op ipv dat hij er op zijn billen afglijdt of staat op de schommel ipv zitten, dat maakt hem geloof ik nog geen vervelend kind. Hoe het hoort is ook maar bedacht door volwassenen.
Ik denk dat je alle gewone dingen waaraan je je stoort meeneemt in de dingen die echt niet oké zijn. Je reageert daardoor wellicht heftiger dan nodig. Realiseer je dat jouw zoontje van bijna 6 een rustig karakter heeft, maar dat de meeste jongens van zijn leeftijd regelrechte wervelwinden zijn die uitgelaten moeten worden. Kinderen van die leeftijd overzien gewoon nog niet de gevolgen van alles wat ze doen. Dat moeten ze nog leren. Het voordeel is dat ze of goudeerlijk zijn of ontzettend slecht kunnen liegen. Dus waarschijnlijk kom je er zelf wel achter wie de steentjes gooit als je het vraagt. Daar heb je hun ouders niet voor nodig. 
 
Ik vind eigenlijk alles wat ik lees aan de ouders om toezicht te houden op die leeftijd. Je hoeft er echt niet continu bovenop te zitten maar in het oog houden hoe het loopt vind ik nie tmert dan normaal.
En ruw en wilde spelen, tja als het goed gaat en ze het leuk vinden is dat niet direct een ramp maar dingen stuk maken vind ik ook niet oké. Maar wederom zou ik me storen aan de ouders die hun kroost maar laat. Eerder dan aan de kinderen..
Wat ik deels ook vind van schreeuwen. Enthousiast spelen en plezier hebben is één ding maar als je kinderen echt gaan liggen krijsen mag je naar mijn idee als ouder zijnde wel even zeggen dat het ook een tandje minder kan. Vind dat ook met fatsoen te maken hebben, rekening houden met de mensen om je heen. 
En die steentjes tja, dat is gevaarlijk voor je dochter inderdaad maar dat kunnen kids op die leeftijd echt nog niet inschatten en zullen ze ook niet bij stil hebbem gestaan lijkt me. Maar, met stenen op een raam/ huis gooien daar mag sws wel iets van gezegd worden vind ik. Ik zou ze gewoon netjes aanspreken en indien nodig hij de ouders gaan melden. 
Iig niet uitvliegen tegen die kids of aan de arm naar de ouders sleuren, dan ben jij als volwassenen hoe dan ook fout natuurlijk. 
 
Dankjewel voor jullie reacties ?
Ik was gisteren avond ook gewoon enorm gefrustreerd, dat is wel te lezen ook he?
Ik snap dat ze natuurlijk geen kwade bedoelingen ermee hadden en ook niet konden weten dat er een baby bedje onder het open raam staat hier.
Wat rozenmeisje zegt! Indd ik en mijn man snappen ook niet dat bijna alle kinderen hier zonder toezicht eigenlijk spelen, de meeste kinderen wonen namelijk net een straat verder /erachter en die ouders hebben dus niet vanuit hun woonkamer zicht op wat er gebeurt zoals ik.
Op het moment dat het gebeurde was ik druk, en in pyjama en wist ook niet zeker wat er nou gebeurde dus geen zin toen om buiten verhaal te gaan halen.  Dat was indd het moment ervoor, en ga hier ook niet later op terug komen. 
Mocht het nog een keer gebeuren zal ik net zoals toen met het dakpannen incident, gewoon vriendelijk vragen en uitleggen etc. 
Ben helemaal niet iemand die tierend zo'n pleintje opgaat, al had ik gister even zo'n momentje dat ik hun kleine nekjes wel kon omdraaien ?bijwijze van dan he. 
Wat het ruwe spelen betreft, dat is indd prima als ze het allemaal leuk vinden. Dat is hier alleen meestal niet zo, uiteindelijk altijd min 1 aan het huilen, pesterig en opschepperig gedrag door de wat oudere kinderen.
Gaat er naar mijn mening gewoon heel vreemd aan toe in deze speeltuin ?
Bedankt voor jullie meningen en dat ik het even van mij af kon schrijven ?❤️
 
Terug
Bovenaan