eva

Hoi Dames,

Zijn er onder jullie die en stuitbevalling gehad hebben? Er is nu nog een kans dat mijn kindje draait maar ik ben benieuwd hoe zo'n bevalling dan gaat. Of kun je in geval van een stuitligging beter vragen om een keizersnee?

groetjes Eva

Onze baby lag met 37 weken ook in een stuit.
We werden toen verwezen naar een gynaecoloog.
Hij stelde voor om het eerst te proberen te draaien, als dat niet lukte had ik de keuze tot een stuitbevalling of een keizersnee.
Dus er zijn wel degelijk ziekenhuizen waar ze nog een stuitbevalling doen.
Bij ons is het draaien gelukt en ben er erg blij mee want nu mag ik thuis bevallen!
Succes! Xandra

Als het je eerste bevalling is dan zou ik zeker kiezen voor de keizersnede. Uiteraard kan het vaginaal goed gaan maar indien je nog nooit eerder bent bevallen is de kans uiterst miniem dat je het kind met 1 perswee op de wereld kan zetten. Voor de veiligheid van je kind is de keizersnede echt de beste optie. Probeer het eerst te laten draaien maar als het niet lukt adviseer ik je om te kiezen voor de operatie. ik heb hetzelfde meegemaakt en er heel veel over gelezen op medische sites en statistieken bekeken over complicaties bij geboorte van een 1e kind bij een stuitbevalling en heb daardoor beslist (na overleg met de arts) voor een keizersnede.

Een keizersnede is een ingreep die je niet moet onderschatten. Een vriendin van mij is op de natuurlijke manier bevallen terwijl het kind in een stuit lag. In het ziekenhuis was haar ook wel degelijk aangeraden om het te proberen. Er zijn dus zeker wel gynaecologen die het goed vinden of zelfs aanraden. Volgens mijn vriendin stelde het niets voor en zij zou het de volgende keer weer op die manier doen.

Ik wil even terugkomen op Rudi zijn reactie. Het gaat hier ook niet om de pijn maar statistieken zijn er niet voor niets en complicaties met vooral hersenbeschadiging bij de baby en / of gebroken schouders omdat ze te hard moeten trekken komen heel vaak voor. Het gaat hier dan nog maar enkel over de complicaties bij het kind. Uiteraard kan het ook goed gaan maar nogmaals cijfers tonen aan dat dit zeer miniem is. Je bent 9 maanden bezig om een kind zo gezond mogelijk op de wereld te zetten en het kan dus heel anders uitpakken. Wat Rudi zijn vriendin betreft : zij valt in de categorie waarbij het gelukkig wel goed ging. Een keizersnede is heel zwaar en ik heb het ook niet onderschat maar de gezondheid van mijn kind staat voorop. Gynaecologen die het goedvinden of goed keuren zijn er inderdaad : een ziekenhuis heeft hier een policy over maar jij heb het recht op kiezen. Overigens ziet de gynaecoloog een gecompliceerde bevalling als een uitdaging. Ik weet dat dit hard klinkt maar zo is het wel- als er iets niet goed gaat dan heeft hij of zij gewoon een k..t dag maar jouw kindje heeft dan wellicht al permanente schade opgelopen. De keuze voor de keizersnede is zeker geen easy way out maar eerder een zware maar nogmaals in het voordeel van je kind. Denk aub goed na voor je je keuze maakt vooral als het je eerste bevalling is. De gyn gaf ook eerlijk toe aan mij en mijn man dat een keizersnede wel de beste optie is voor het kindje. Laat ook even bekijken in wat voor soort stuit je kindje ligt voor je je beslissing neemt en lees de rapporten geschreven door gyn. en neemt dan de beslissing.Zowiezo een bevalling die niets voorstelt heb ik nog nooit van gehoord! groetjes en succes met het maken van je keuze

Ik heb in 2000 een stuitbevalling gehad van ons 1e zoontje. Ik zou het noooit weer doen.
Doordat het een stuit is zorgen het kontje of de beentjes van de baby niet echt voor ontsluiting het drukt niet echt mee.
In 2000 was het nog niet vanzelfsprekend dat je een keizersnee zou krijgen, dan moest je er wel echt voor pleiten!
Mijn weeen wouden niet doorzetten, aan de weeenopwekkers dus maar, gel en infuus.
De opgewekte weeen waren niet te houden, ik had ze in mijn rug en deze waren moeilijk weg te puffen.
Al met al heb ik 12 uur in de weeen gelegen, om kwart over 4 s'middags was het dan zover, ik mocht meepersen.
En.......... weg weeen , ik had GEEN persweeen meer, ik weet nog dat ik dacht ik zeg niets ik zet nu door.
Ik heb toen op eigen kracht mijn zoontje eruitgeperst, zijn lijfje was eruit en toen bleef zijn hoofdje steken de zuster duwde een keer heel hard met 2 handen op mijn buik en de gynacoloog draaide het kindje ineen keer heel snel en toen was ons eerste zoontje geboren.
Onze 2e zoontje lag goed enik mocht thuis bevallen, en van deze had ik er wel 10 willen doen met 5 uurtjes was alles bekeken van de 1e wee tot de geboorte, en de pijn vergeleken met die opgewekte weeen van toen stelde niets voor.
Dus als je het mij vraagt een stuitbevalling JA/NEE, kan ik je uit ervaring een heel duidelijk antwoord geven NEE!!!

Terug
Bovenaan