even dringend advies nodig

Mijn dochter is nu ruim 9 weken oud en weegt slechts 4200 gram.
Ze is een slechte drinker. Ik bied haar nu 6 x per dag 120 water met 4 schepjes Nutrilon 1 aan. Dit drinkt zij zelden leeg.
Ik probeerde een schema te maken, dus om 7-11-15-19-23 en dan de nachtvoeding wanneer ze zelf komt. Maar op die manier kwam zij nog niet eens aan de 130ml per kilo lichaamsgewicht, wat ze volgens het CB toch echt minimaal nodig heeft.
Gisteren dacht ik dan ook; Weet je wat ze komt zelf maar wanneer ze honger heeft dan drinkt ze in ieder geval meer. Nou niks is minder waar. Ze kreeg gisteren om 20.30 haar laaste voeding en heeft de hele nacht doorgeslapen tot 7.30 vanmorgen.
Nou dacht ik misschien was ze daaraan toe en wil ze meer voeding per fles, ze moet toch honger hebben. Om 7.30 dronk ze net aan 100 cc en net weer om 11.15 maar 50cc. Krijg er met geen mogelijkheid meer in.
Nou het is een heel verhaal geworden, maar is er iemand met een andere aanpak die wel werkt? Hoop echt dat iemand advies heeft, want begin echt steeds meer op te zien tegen het voeden. Het is zo'n drama elke keer.

Groetjes,
mama2004

ik zou toch echt wel de dokter bellen als ik jou was. misschien heeft ze wel moeite met slikken of zo. is ze verder tussen de voedingen door wel goed te pas of jengelig?
mijn mannetje slaapt de hele nacht door (hij is 7 weken) van 9 uur savonds tot 6 uur smorgens en hij heeft daarna toch echt 165 cc voeding en dan blijft ie wakker en komt ie 2 uur later weer dan drinkt ie 100 cc en dan slaapt ie weer heel lang. dus na lang slapen zou je toch echt wel denken dat ze flinke honger hebben.
veel sterkte ermee
groetjes kim

Hoi,

Wat ene bekend verhaal. Wij hebben er (helaas) ook ervaring mee.
Onze dochter, Mirthe, is vandaag 7 weken en was in het begin ook een erg slechte eter. Net als jouw dochter heel wisselend en ze kwam niet aan haar target voor de dag.
Toch groeide ze goed. Bij de geboorte was ze 3290 en toen ze 5 weken was, woog ze 3890. Naar haar gewicht gekeken zou ze op dat moment ook tussen de 550 en 600 ml voeding moeten krijgen. Daar kwam ze lang niet aan toe. Ze dronk op een dag tussen de 450 en 500. Hier heeft zij blijkbaar genoeg aan. Nu zien we dat ze steeds een beetje meer drinkt, maar ze haalt nog steeds niet de aantallen van de schema's. Maar ze groeit goed, heeft voldoende plas- en poepluiers. En ze is heel vrolijk. En dat is het belangrijkste: kijk naar je kindje en niet naar de schema's.

Hou je trouwens ook bij in een schriftje ofzo wanneer ze drinkt en hoeveel ze binnen krijgt per keer? Dat doe ik namelijk wel en zo zie ik dat ze toch de hoeveelheden voeding zelf opvoert.

Verder heeft Mirthe spruw gehad, toen dronk ze ook zo wisselvallig. Soms 50 ml, dan weer 80, dan weer eens 120. Uiteindelijk kreeg ze voor haar doen aan het eind van de dag genoeg binnen. Heeft jouw kindje misschien spruw? Dat zijn van die witte vlekjes op de tong en in de wangetjes. Je kunt het beste kijken in haar mondje voordat  je haar gaat voeden, dan zijn er namelijk geen melkresten meer in haar mondje. De vlekken lijken namelijk op melkresten, maar ze zijn heel moeilijk of zelfs niet weg te poetsen met een gaasje.

Als wij Mirthe 's avonds om 22.30 uur niet wakker maken voor een voeding, slaapt ze ook door tot haar volgende voeding van 5.00 uur.

Dus mijn advies:
- laat de schema's los, als je kindje het goed doet en goed groeit, krijgt ze genoeg binnen!
- kijk eens of ze spruw heeft
- wakker maken voor de laatste voeding, ze heeft dit wel nodig.
- Niet gaan proppen met de voeding, ze spuugt het toch weer uit.
- probeer er een beetje ontspannen mee om te gaan, je kindje voelt het  namelijk als je gespannen bent.

Wil je nog meer lezen laat het dan even  weten, dan zal ik nog wat uitgebreider reageren.

Oh, onze oudste dochter van 2, dat was ook een drama met eten. Nu nog trouwens. Ik weet hoe machteloos je voelt als je kindje niet eten wil. Zij eet ook nog steeds niet veel en drinken doet ze  veel te weinig. Toch is ze tevreden. Ja, en dwingen te eten werkt sowieso niet, ook niet bij baby's!

Succes!

Liefs,

Ingrid
mmv Emma (23-10-2004) en Mirthe (17-10-2004)

bedankt voor jullie reacties!

Emma, spruw heeft ze niet ik hoopte hier zelfs een beetje op wat dat is vrij   makkelijk te verhelpen..
Ze heeft vandaag het volgende gegeten:
7.30uur 105
11.15     75
14.30     100
17.30     75

Ik denk dat ik haar nu maar om 20.30en 23.30 wakker maak, zodat ze nog iets binnen krijgt vandaag.

Ze heeft wel voldoende plasluiers en goeie ontlasting maar groeit echt minimaal waar 1 a 2 ons per week normaal is, komt zij maar 75 gram per week aan.

Ik hou inderdaad ook al vanaf haar geboorte een etenslijst bij, maar blijft gewoon heel erg wisselend. De ene dag 465 de andere weer 630. Dit schommelt telkens weer!

Meer advies en ideeen zijn altijd welkom

Groetjes,
mama2004

Hoi,

Als je kindje verder vrolijk en gezond lijkt, niet te veel spuugt en normaal lijkt te slikken, zou ik me er ook niet te veel zorgen over maken. Vraag het eens op het consultatiebureau zou ik zeggen. Maar vraag dan advies aan de arts en niet aan de verpleegkundige. Deze laatsten zijn vaak erg van de schema's, terwijl een arts het toch iets beter in zijn perspectief ziet.
groeten Elke

Nou we hebben haar gisteren om 21.00 en om 24.00 wakker gemaakt en heeft dan ook 105 en 90 gedronken. Zo komt ze dus weer net aan 550, wat echt het minimum is.
waarschijnlijk heeft ze hier echt genoeg aan.

vannacht kwam ze om 5.00 voor 70ml en vanmorgen weer om 9.00 voor 95.
Ik laat  haar wel aangeven wanneer ze  honger heeft met niet meer dan 4 uur er tussen.

De mondjes terug verschillen ook heel erg. de enen keer niks en de andere keer met een boer wel 4 achter elkaar.  

groetjes,
mama2004

Hoi mama,
Ik zou me niet te veel zorgen maken. Als je kindje plast en poept, en de urine ruikt niet geconcentreerd en ze valt niet af. Als je immers borstvoeding had gegeven had je ook niet geweten hoeveel ze drinkt.
Maar als je je echt zorgen maakt kun je misschien overstappen op een ander merk voeding misschien vindt ze het gewoon niet lekker.
succes

Terug
Bovenaan