even een vraagje

A

Anoniem

Guest
Hey allemaal,

Ben vandaag naar de gyn geweest en en ik was volgens mijn vorige gyn morgen 27 weken.
Nu bij deze gyn zou ik van gisteren 27 weken zijn.
Dus ik neem altijd de dag er dan tussen in,want weet niet juist welk nu het juiste zou zijn.
Nu kwam ik thuis en keek ik naar de echo's dat ik had meegekregen en nu staat daar dus op 28 weken en 2 dagen...
Weet iemand hoe dit zou komen dat ik nu ineens een week en een beetje verder zou zijn....
Kan er echt niet meer aan uit :D
Nu wat ik ook wou vragen is of iemand weet wat BPD wil zeggen?
Dat staat ook elke keer op men echo maar zou niet weten wat dit wil zeggen.
Op de 20 weken echo was die BPD 47
Op de 23 weken echo was die 56 en op deze is het 70.
Weet nu van vandaag ook de datum wanneer mijn geplande keizersnede zal zijn en zal dan op 26 oktober zijn.
Nu heb ik het gezegd dat ik zovel last heb van die harde buiken terwijl ik rustig in bed lig en zo.
Hij zei dat als je ze 10 keer per dag hebt dat dat niet erg is maar moest dit nu wat bijhouden en opschrijven en heb nu op drie uur er al 5 gehad dus ja zal ik er wel meer als 10 op een dag hebben he.
Ik moet nu dinsdag dan trug gaan en een uurtje aan de monitor liggen en dan zal hij kijken of het nu allemaal in orde is denk ik.
Liefs orchideke

het zou ook kunnen dat je kindje qua groei een beetje voorlicht en dat de lengte van je beeb nu bij 28 week en 2 dagen past.
tenminste,dat hebben ze mij een keer verteld bij een echo van mn oudste kind.

en anders de volgend ekeer gewoon even vragen waar d eafkortingen voor staan,denk heel niet dat de persoon die bij jou de echo maakt het erg vind als je vragen hbt.

hoi, wij hadden vorige week een echo en daar zeiden ze dat de baby iets langer is dan gemiddeld omdat het computersysteem aangaf dat 1 dec ipv 7 december de uitgerekende datum zou zijn. maar wat die afkorting betekend?? geen idee. succes groetje Lia

Hey,

Eerst en vooral bedankt met je reactie.
Ik heb ondertussen een beetje liggen googlen en BPD zou de afstand zijn van oortje tot oortje.
Bij mij is deze 70...is wel een raar getal he,zal mss 7 cm zijn of zo???
Nu denk ik dus ook dat het zou kunnen dat het een weekje voorligt maar heeft dat een   invloed op mijn geplande keizersnede denk je?
Liefs orchideke

quote: orchideke reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('01-08-2007 19:27:58'));

Hey,

Eerst en vooral bedankt met je reactie.
Ik heb ondertussen een beetje liggen googlen en BPD zou de afstand zijn van oortje tot oortje.
Bij mij is deze 70...is wel een raar getal he,zal mss 7 cm zijn of zo???
Nu denk ik dus ook dat het zou kunnen dat het een weekje voorligt maar heeft dat een   invloed op mijn geplande keizersnede denk je?
Liefs orchideke

ik denk niet dat dat met d ekeizersnee uitmaakt.
het gaat om de rijpheid van het kindje en niet om de lengte.

Wow, ik heb nog nooit gehoord dat ze al zo vroeg de datum van een geplande keizersnede doorgeven.
Ik wist pas een week van tevoren toendertijd de datum.................................

Lijkt me ook een gek idee dat je nu ip al weet wanneer je kind geboren wordt (over knap 3 maanden).

Zijn er meer zwangeren hier die al weten wanneer ze hun keizersnede krijgen?

Groetjes Renata.

Hoi,

Ik zou gewoon de datum hanteren die je huidige gyn ook hanteert. Voor je werk heb je een zwangerschapsverklaring nodig waarop de uitgerekende datum staat. Hierop wordt je zwangerschapsverlof gebaseerd.
Heb je een termijn echo gehad in de eerste 12 weken? Die is namelijk het nauwkeurigst.
Bij 27 weken niet meer, want het ene kindje wordt groter dan het andere kindje. Maar de eerste 12, 13 weken schijnen de baby's gelijk  te groeien.
Voor de groei zullen ze het nu wel opmeten, bij 27 weken, maar kijk daar maar niet te veel naar.
Mijn dochter lag altijd zo'n beetje 3 weken achter op 'schema', maar ze was gewoon een kleintje.
Als je geen termijnecho hebt gehad, dan rekenen ze met de datum van je laatste ongesteldheid.
Vraag je gyn gewoon hoe hij/zij aan die datum komt.
Slechts 4 procent van de vrouwen bevalt op de uitgerekende datum. De meeste 2 weken ervoor of twee weken erna.
Tussen de 37 weken en 42 weken zwangerschap bevallen, noemen ze een normale bevalling.

Bij mijn oude echo;s van mijn dochter (van afgelopen okt) heb ik de volgende gegevens staan:
DBP (hoofddoorsnee, van oor tot oor in mm)
Head Circumf. (de hoofdomtrek in mm)
Abd. Circumf. (de buikomtrek in mm)
femur (het bovenbeen in mm)

Dus wat jij bedoelt is inderdaad de afstand in mm van oor tot oor. Gemiddeld is dit bij 40 weken ongeveer 10cm (dus 100 mm), vandaar dat je 10 cm onsluiting dan nodig hebt.
Bij een 20 weken echo en groeiecho's meten ze deze dingen op, om te kijken of de groei op schema ligt.

gr,
Sabine

Hoi,

Als je op je echo kijkt staat er waarschijnlijk achter die 28w2d nog iets van +-1w, of +-2w. Dat betekent dus dat die afmetingen normaal zijn voor een baby van 28w2d, maar ook van een baby van 27w2d of van 29w2d. In het eerste geval is je baby aan de grote kant, iets boven het gemiddelde. In het tweede geval (als je 29w2d zou zijn) is het kind dus ietsje kleiner dan gemiddeld. Zolang je in dat gebied valt en alle afmetingen met elkaar "kloppen", is er niks aan de hand. Vroeg in de zwangerschap lopen de meeste kinderen gelijk op, en hoe verder je bent, hoe meer verschillen er zijn in de normale groei, en de ruimte rondom het gemiddelde dus breder wordt.  Je zult merken dat als je tegen het eind van je zwangerschap een echo hebt, je iets krijgt van 36w3d +-4wk, dus een afmeting die zowel bij een (groot) kind van 32w als een klein kind van 40w zou passen. dit had ik bij mijn zoon: hij was nogal fors, en toen ik een echo kreeg met 35 weken, was zijn hoofd al de afmeting van een gemiddelde pasgeborene. Dus ineens stond er een hele andere datum op het scherm....

Ik ben wel benieuwd eigenlijk wat er achter die 28w2d staat op jou printje...

Gr. Ellen

Terug
Bovenaan