Even een vraagje

A

Anoniem

Guest
   Hallo

Ik heb een vraagje. Ik heb sinds donderdag erg last van mijn rechterbil en trekt zo naar mijn been. Ik kan dan haast geen trappen meer lopen en na het slapen zak ik bijna door mijn benen heen. Ook  een (onder)broek aantrekken gaat niet meer zonder te zitten. Ik kan mijn been gewoon niet optillen. Nu wil ik morgen zo wie zo de dokter bellen omdat ik bang ben voor bekkeninstabiliteit. Maar heeft iemand hier ook ervaring mee?

gr angelique

Hoi,

Nou ik heb ook last van m'n bekken. Bij mij zit het echt in m'n onderrug, billen en liezen. Heel in het begin dacht ik dat het spierpijn was, want zo voelde het  een beetje. Maar het werd steeds erger.
Ook  bij mij gaat het traplopen moeilijker. Ook heb ik als ik uit bed opsta er meer last van, maar ik zak niet door m'n benen heen. En idd kan ik ook  m'n benen niet meer goed optillen bij het aantrekken van een broek ofzo.
Dus volgens mij komt het aardig overeen met jouw klachten.  
Zelf ben ik er niet voor naar de huisarts geweest (vk stelde de diagnose). Ik doe het vooraal erg rustig aan.  Dan valt het ook best mee.
Maar als ik zoals vandaag het wat drukker heb (verjaardag ofzo), dan ben  ik 's avonds echt nergens meer.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn omschrijvingen! Maar zoals ik het bij jou lees, lijkt het er wel op.

Groetjes Rinske 36.6 wk  

Hallo

Dank je wel voor je reaktie. Het lijkt inderdaad erg op elkaar. Het probleem is alleen dat ik bij een gynaecoloog loop ivm de tweelingzwangerschap en ik elke  keer wel zeg dat ik last van  mijn rug heb maar afgelopen vrijdag ben ik dit vergeten te vragen. Vooral omdat ik erachter kwam dat  1 kindje in volledige stuit lag en er weer allemaal andere dingen op me af kwamen. Het ging ook wel weer een beetje maar sinds vandaag is het dus weer erger. Ik zie erg op  om te gaan slapen want dan wordt het erger maar ik moet ook slapen want ik ben gewoon moe. Overdag kan ik niet veel rusten want mijn dochtertje laat dat niet altijd toe.  Ik ben het simpelweg gewoon zat, in tegenstelling met de zwangerschap van mijn dochter want toen had ik echt helemaal nergens last van. Maar ja we moeten nog even.

gr angelique

Hoi meid,

Zo als je het verteld zo is bij mij bekkeninstabiliteit begonnen.
Je moet maar rustig aan doen. Dan krijg je er minder last van.
Bij mij helpt dat.
Ook na je zwangerschap moet je dan rustig aan doe ook al denkje soms dat het over is.
Maar ik had laatst gelezen dat iemand er ook last van had en dat het na de bevalling metteen over was.
Die ging toen weer lekker haar dingen doen.
aar na 1 maand kon ze niks meer en belande in een rolstoel.
Ik wil je niet bang maken maar neem echt je rust.

groetjes mirjam (35 weken en 5 dagen)

Hoi Angelique,
Maak je maar geen zorgen, het is geen bekkeninstabitliteit, valt onder het kopje: bekkenklachten, net iets anders maar wel een wereld van verschil. Wat jij hebt is ERG vervelend en best pijnlijk maar niets anders dan een zenuw die klem zit.
Ze zijn er zo snel mee tegenwoordig om maar te zeggen dat een zwangere vrouw bekkeninstabiliteit heeft (hebben ze bij mij nl ook geconstateerd en het is gewoon onzin) als ze klachten heeft met haar onderrug. Volgens die specificaties heeft IEDERE zwangere vrouw bekkeninstabiliteit en heeft de een er alleen meer last van dan de andere.
Dit neemt trouwens niet weg dat de oefeningen die voorgeschreven worden voor vrouwen met bekkeninstabiliteit ook heel goed helpen tegen deze "gewone" bekkenklachten. Maar je kan veel meer dingen doen, als je het maar een beetje rustig aan doet.

Wat er gebeurt bij jou (heb ik ook een paar keer gehad) is dat - door hormonen - alle gewrichten in je lichaam (tot en met de 128 stuks in ieder voet!) weker worden. Bij sommige vrouwen gaat dit verschuiven - vaak ivm slechte houding en je te druk maken en dit kan heel erg pijnlijk zijn. Het kan ook dat er daardoor een zenuw, meestal in je bil, klem komt te zitten. Dit is bij bepaalde bewegingen - vooral bij de "start" = als je begint te lopen, erg pijnlijk en kan doortrekken naar je bovenbeen. Wat je moet doen om dit weg te krijgen is ervoor zorgen dat je bekken weer terugschuiven.
Er is hier een oefening voor:
Lig op (een matje) op je rug en doe je voetzolen tegen elkaar, en laat dan je knieeen naar buiten vallen. Je voelt je bekken dan als het ware zakken naar de grond. Dit doe je dan zolang je kan (als je niet al te veel last krijgt van je liezen) en een paar keer per dag. Als het goed is, voelt de houding ook erg prettig aan...
Dit werkt bij mij prima maar niet bij iedereen: als het bij jou niet werkt, kun je misschien een keertje bij de fysio langs en kunnen zij het wegmasseren.
Je hebt trouwens pas "echt" bekkeninstabiliteit op het moment dat die hormonen je schaambot weker maken. Waar de botten bij elkaar komen heb je een "schijngewricht" - en als die gaat schuiven (wat dus NIET te bedoeling is) heb je bekkeninstabiliteit...

Jeetje: wat een boekwerk om te lezen hahaha... nou ja, ik hoop dat je er wat aan hebt...

Gr,
KC

Hallo

Bedankt voor je lange verhaal en het is inderdaad het ergst met de start. En ik zal me er op de dag op moeten wijzen dat ik meer moet rusten, ondanks dat dat moeilijk blijft met ons heerlijke 22 maanden moppie. Ze slaapt 's middags nog wel maar dat is  net aan anderhalf uur. Dinsdag/donderdag middag gaat ze wel naar kdv maar dan probeer je ook nog wat te doen aan je huis. Maar ik weet het, ik moet wel... Nog een paar weken en dan hebben we de wondertjes in onze handen waar we dit allemaal voor doen. Ik heb ook sinds gister verschikkelijk last van de tintelende vingers. Had ik bij mijn dochtertje ook en dat hield na de bevalling ook nog wel even aan. Zelfs bij een speciale dokter geweest die je injecties ervoor kan geven. Maar net  in de  tijd dat ik die afspraak had staan ging het over en hoefde dit niet meer. Het trekt ook naar mijn arm toe wat een heel doods irritant gevoel geeft. Maar ook bij dit, je blijven bedenken dat het voor een goed doel is.

gr angelique

hoi,

ik heb hier ook last van, en bij mij zei de gyn. dat het zwangerschaps isias (geen idee hoe je het schrijft) is. bij mijn vorige zwangerschap heb ik het ook gehad, en toen zei de gyn. dat zodra de baby uit je buik is dat het echt a la minute over  is en dat was bij mij dus ook het geval.

groetjes en sterkte.

hoi meiden

vervelend om te lezen dat veel meiden last hebben van de bekken
misschien een tipje om de laatste weken toch nog een beetje mobiel te zijn maar zoveel mogenlijk rustig aan te doen huur een paar krukken om de afstanden die je loopt je bekken te ontlasten ik heb nu voor de derd maal bekkenklachten en ook voor de derde maal krukken gewoon voor de wat langere afstanden en dat is echt een aanrader zo kun je toch nog eens een stukje gaan wandelen
succes allemaal

liefs angela

Terug
Bovenaan