Hoi Angelique,
Maak je maar geen zorgen, het is geen bekkeninstabitliteit, valt onder het kopje: bekkenklachten, net iets anders maar wel een wereld van verschil. Wat jij hebt is ERG vervelend en best pijnlijk maar niets anders dan een zenuw die klem zit.
Ze zijn er zo snel mee tegenwoordig om maar te zeggen dat een zwangere vrouw bekkeninstabiliteit heeft (hebben ze bij mij nl ook geconstateerd en het is gewoon onzin) als ze klachten heeft met haar onderrug. Volgens die specificaties heeft IEDERE zwangere vrouw bekkeninstabiliteit en heeft de een er alleen meer last van dan de andere.
Dit neemt trouwens niet weg dat de oefeningen die voorgeschreven worden voor vrouwen met bekkeninstabiliteit ook heel goed helpen tegen deze "gewone" bekkenklachten. Maar je kan veel meer dingen doen, als je het maar een beetje rustig aan doet.
Wat er gebeurt bij jou (heb ik ook een paar keer gehad) is dat - door hormonen - alle gewrichten in je lichaam (tot en met de 128 stuks in ieder voet!) weker worden. Bij sommige vrouwen gaat dit verschuiven - vaak ivm slechte houding en je te druk maken en dit kan heel erg pijnlijk zijn. Het kan ook dat er daardoor een zenuw, meestal in je bil, klem komt te zitten. Dit is bij bepaalde bewegingen - vooral bij de "start" = als je begint te lopen, erg pijnlijk en kan doortrekken naar je bovenbeen. Wat je moet doen om dit weg te krijgen is ervoor zorgen dat je bekken weer terugschuiven.
Er is hier een oefening voor:
Lig op (een matje) op je rug en doe je voetzolen tegen elkaar, en laat dan je knieeen naar buiten vallen. Je voelt je bekken dan als het ware zakken naar de grond. Dit doe je dan zolang je kan (als je niet al te veel last krijgt van je liezen) en een paar keer per dag. Als het goed is, voelt de houding ook erg prettig aan...
Dit werkt bij mij prima maar niet bij iedereen: als het bij jou niet werkt, kun je misschien een keertje bij de fysio langs en kunnen zij het wegmasseren.
Je hebt trouwens pas "echt" bekkeninstabiliteit op het moment dat die hormonen je schaambot weker maken. Waar de botten bij elkaar komen heb je een "schijngewricht" - en als die gaat schuiven (wat dus NIET te bedoeling is) heb je bekkeninstabiliteit...
Jeetje: wat een boekwerk om te lezen hahaha... nou ja, ik hoop dat je er wat aan hebt...
Gr,
KC