Even jullie mening over Peuterspeelzaal

Mijn zoontje heb ik op de PSZ gedaan toen hij 2 jaar was. Aangezien iedereen al vroeg, toen hij 1,5 was, wanneer hij naar de PSZ ging, dacht ik dat het normaal was om er op die leeftijd mee te beginnen. Als ik het over mocht doen, zou ik wachten...

Hij had er best veel moeite mee. Hij hangt/hecht ook best aan mij, maar eenkennig is hij zeker niet en laat zich rustig troosten door anderen. Na 3 maanden verhuisde zijn PSZ ook, dus weer een nieuwe omgeving en ipv 3 uur, ging de 'les' naar 4 uur. Mijn zoontje is ook heel gevoelig, dus dat heeft z'n weerslag. Hij slaapt ook nog heel veel tussen de middag, omdat hij dat nodig heeft.
Ook is hij steeds verkouden sinds hij op de PSZ zit. We gebruiken nu "Echinaforce" en dat werkt vooralsnog wel aardig.

Maar goed: afgelopen dinsdag kreeg ik te horen van de leidsters dat ze hem niet (voldoende) vonden groeien in zijn houding/doen en laten. Hij heeft nog steeds z'n dreinperiodes en vraagt op een negatieve manier de aandacht. Ze willen het nog even aankijken... Een eventuele consequentie wilden ze niet noemen.
Nu is als mogelijkheid geoppert dat hij een extra ochtend ernaartoe zou kunnen/moeten. Om hem meer eraan te laten wennen zeg maar (denk ik).

Nu vond ik 2 ochtendjes al héél wat voor mijn kleine jongen. En mijn gevoel zegt me dat 2 ochtendjes voor een kind van 2,5 al héél wat is. Hij kan z'n hele jeugd nog naar school... Maar ja... als het beter is voor HEM dat hij een extra ochtend daarnaartoe gaat... Wat denken jullie?

De afgelopen 3x heeft hij niet gehuild, daarin heeft hij z'n weg kennelijk gevonden. Dat vind ik al een hele vooruitgang!!! Het had even tijd nodig met al die veranderingen en ziektes.

Ik hoor graag jullie reacties!!! Alvast bedankt.
 
Hoi

Ik ben zelf moeder van twee jongens een van nu net 7 en een van  2,en heb de oudste ook op psz gehad,daar mogen ze bij ons  pas als ze 2,5 jaar zijn komen.En eerlijk gezegd is dat eigenlijk ook een mooie leeftijd om mee te starten.Ze spelen dan wel maar nog niet echt met elkaar en dat leren ze dan zachtjes aan.Ook leren ze met  andere te delen en zich ook aan regeltjes te houden en de structuur die een beetje voorbereid op het basisonderwijs.

Ook ik  had een erg gevoelig jongetje die dat nu nog heeft ookal is hij zeven jaar dat is nu eenmaal zo.Hij heeft bij ons gewoon 2 dagen psz gedaan en dat was meer dan voldoende,zelf kun je altijd nog met andere ouders afspreken om te spelen met elkaar.
De jongste zit op het kdv en ik heb gekozen om hem nu pas 2 dagen te laten gaan,en dan ipv psz omdat het anders een beetje erg veel voor hem wordt.Die twee dagen leren ze heel wat bij maar je moet dit echt wel even de tijd geven.
Ik wil jou als advies geven volg je gevoel en laat je niet door andere beinvloeden ze zullen het best allemaal goed bedoelen maar jij kent jou kindje beter dan wie ook,zij zijn er niet bij thuis als hij moe is en tot niets meer instaat is om te doen.Je kunt altijd nog een dag erbij doen als jij denkt dat hij daar klaar voor is.Ik vind altijd dat het zo makkelijk gezegd wordt door andere,je kindje gaat straks nog voor een hele lange periode naar school en mag best nog genieten van de warmte van thuis.Ook komt straks het mooie weer aan en dan kun je misschien wat meer afspreken met andere leeftijdsgenootjes en samen lekker laten ravotten in de tuin of  speeltuin.

Kijk naar je kindje,als hij vraagt om meer  en thuis niet meer te houden is omdat hij zo graag dingtjes wil leren dan is hij echt aan toe,tot die tijd mag hij nog lekker een peutertje zijn,die niet alle dagen in het gareel hoeft!!

Ik hoop dat je er zelf uitkomt  en er rustig je tijd voor neemt!!!
groetjes Angelique                  
 
Hoe oud is je zoontje inmiddels? Ik vind 1 1/2 jaar ook heel jong voor peuterspeelzaal zonder moeder of vader erbij. Hier kunnen de kinderen vanaf 2 1/2 jaar naar de psz. maar er is nu een proef waar kinderen vanaf 1 1/2 jaar met een ouder kunnen komen spelen. Dit voor   kinderen die behoefte hebben aan andere kinderen en thuis de enige zijn bijv.
Ik zou het bij 2 dagen houden. Het is denk ik al zwaar genoeg voor je zoontje, zoals je beschrijft.
De leidsters vonden zijn ontwikkeling niet genoeg vooruit gaan, schreef je. Wat bedoelen ze daar mee? De ontwikkeling van wat precies.
Veel  dingen die een peuter op de psz. leert, kan je ook thuis  leren.

Veel succes  
 
Bedankt voor jullie reacties.

Reisa.. mijn zoontje ging vanaf 2 jaar naar de PSZ. Zij vonden dat hij niet genoeg groeit, omdat hij nog hetzelfde is op de PSZ (nu 2,5) als toen hij erop ging. Dus ze zien geen verbetering in zijn gedrag zeg maar (veel zeuren, negatief om aandacht vragen in de vorm van dreinen/huilen). Maar wat ik al zei, de laatste 3x heeft hij helemaal niet gehuild bij weggaan en ophalen en dat is een grote verbetering. Een eerste stap al zeg ik het zelf.

Verder gaan we inderdaad ons eigen gevoel achterna en een extra dagdeel gaan we echt niet doen. Laat hem eerst maar lekker hieraan wennen.
 
hoi,

mijn zoontje zou ook een derde dagdeel mogen komen op de peuterspeelzaal. Is het met jou wel persoonlijk besproken ik kreeg een briefje per post dat hij in een plusgroep kon (derde dagdeel) datum was al vastgelegd.Toen ik om de reden vroeg zeiden ze dat zijn spraak niet goed is twee dagen later zeiden ze dat hij tegen hun niet praat (hoezo spraak niet goed) en weer een week later was de reden omdat hij geen contact zoekt met andere kinderen ik.Geen van deze dingen kon ik plaatsen. Ik heb ook gezegd zal hij niet nog moeten wennen? (zat er 2,5 maand op) maar hun vonden dat al lang genoeg ik niet ik heb er slapeloze nachten van gehad en heb besloten om er toch nog vanaf te zien. Ze zouden nu een ander kindje in de plus groep doen het groepje moet vol denk ik. Deze week zei de juf dat hij meer los komt (zie je wel dacht ik )  ik hoop dat ik de juiste beslissing heb genomen!

groetjes mirjam
 
Terug
Bovenaan