Even klagen

Hi meiden, ik moet even me frustratie van me afschrijven en hoor graag van jullie of ik echt zo overdreven reageer…

Ik ben 7 weken geleden bevallen van mijn dochtertje. We hebben ook al een dochter van 2j3m. Ik heb helaas sinds begin zwangerschap ernstige bekkeninstabilliteit en dit is helaas niet overgegaan na de bevalling. Ik heb hier erg veel pijn van.

Mijn man werkt 32 uur en heeft iedere donderdag papadag. Ik had gehoopt dat hij me dan zal meehelpen met de meisjes en misschien wat zware huishoudelijke taken. Dat was ook het idee om alvast een papadag op te nemen om mij iets meer te ontlasten zodat ik sneller kan herstellen. Echter zit hij dan de hele dag achter de laptop te gamen. Zijn enige taak is het vuil weggooien. Dat geeft niet, hij werkt fulltime en ik ben met verlof dus ik doe het graag. Maar het zal wel eens fijn zijn als hij me wat meer meehielp op de dagen dat ik bijna niet kan lopen van de pijn.

Nu werd onze oudste vanochtend om 06:00 uur wakker en ik vroeg of ik mocht blijven liggen. Toen werd hij kwaad dat hij zelf wilde uitslapen. Hij werkt tenslotte fulltime, zei hij.
Ik laat hem heel de week uitslapen, ik geef borstvoeding dus van nachtvoedingen heeft hij ook geen last, daar slaapt hij (gelukkig voor hem) doorheen. Vannacht kwam de jongste om 02:00 en 05:00 en de oudste om 03:00. Is het echt zo overdreven dat ik boos wordt als hij zo reageer op de vraag of ik mag blijven liggen?

Man hier. Je man werkt niet full-time want hij heeft de donderdag vrij. 40 uur (of 36 uur in bepaalde sectoren) is full-time. Ik werk zelf ook 32 uur. Mijn vriendin en ik maken overdag altijd afspraken over de nacht/weekend. Soms als we bij elkaar zien dat we moe of er 'doorheen' zitten pak je het van elkaar over. Je doet het immers samen. Vooraf afstemmen maakt al het verschil en midden in de nacht met een krijsend kind, moeheid en irritatie is het slechtste moment om dit te bespreken. Jullie communicatie kan beter is mijn inschatting, ook wat betreft verwachtingen van huishoudelijke taken.
Ik heb maar 1 kind, maar het komt toch op mij over dat je vriend in een illusie leeft dat de zorg voor 2 kinderen niet heel anders is dan 1 kind. Ik weet van vrienden hoe zwaar een 2e kind is (niet factor 2, maar factor 3 zwaarder) en ik denk dat je vriend dit nog niet helemaal realiseert en hoeveel druk dit voor jou oplevert, zeker nu je nog borstvoeding geeft.
Lijkt mij tijd voor een goed gesprek om te kijken hoe jullie elkaar kunnen aanvullen. Dat gaat echt niet om een perfecte 50/50 verdeling maar een verdeling waar jullie beiden je goed bij voelen. Succes!

Dankjewel voor je eerlijke reactie en advies! De zorg voor 2 kindjes is inderdaad een stuk pittiger dan voor 1 kindje, maar ook dubbel zoveel liefde! ?

Hier een vrouw en moeder van 2 lieve kindjes! De oudste is 3j4m en de jongste 11 weken. Mijn man werkt ook 32 uur en ik ben (nog) thuis.
Ik vind dat je je zeker niet aanstelt. De zorg voor 2 kindjes is (meer dan) fulltime werken! Ja, je bent thuis, maar hebt geen minuut voor jezelf. Ik vraag me af of je man zich realiseert dat jij (ook) fulltime werkt. Maar dan binnenshuis. Mijn man neemt de zorg voor de kinderen wel eens een dag(deel) over, maar dan ik hij altijd weer blij als hij de volgende dag mag werken, dat is minder hard werken, zegt hij altijd. En hij heeft een drukke baan in de zorg!
Ik denk dat het belangrijk is om hier afspraken over te maken. Wij hebben bijv de afspraak dat ik de baby doe 's nachts (borstvoeding..) en hij de oudste. Als hij geluk heeft, slaapt hij de hele nacht en wordt hij pas om 8 uur gewekt. Als hij pech heeft, begint zijn dag om 6 uur en is hij er 's nachts ook nog uit geweest. En inderdaad, als we zien (of de ander aangeeft!) en doorheen te zitten, proberen we van elkaar over te nemen waar mogelijk.
Ik denk dat het belangrijk is om hierover in gesprek te gaan. En mocht hij het niet snappen, wellicht kan hij dan eens een dag alleen voor de 2 kids zorgen, zodat hij het zelf ervaart? Wie weet helpt dat..
Ik hoop dat jullie snel een goede balans vinden. Succes! 

Wat luie vent heb je! Die papa dag heeft hij niet om te gamen. Als hij dan niks wil doen kan hij net zo goed naar zijn werk gaan. Kan je voor dat extra salaris iemand inhuren die niet te bedonderd is de handen uit de mouwen te steken!

Terug
Bovenaan