Even van me afschrijven…

Sorry, ik moet het even van me afschrijven…

Ons jongste dochters is net een jaar geworden.
Ze is (net zoals zoveel kinderen op het moment) verkouden. Gisterenmorgen had ze wat verhoging, maar nog onder de 38.
‘s morgens had ze nog heerlijk liggen slapen. ‘s middags na het eten ook nog een poosje…
Toen begon het… Rond een uur of 2 werd ze wakker… Ik haar uit bed gehaald, maar binnen 10 minuten lag ze weer te slapen bij mij… Dat vond ik al wat apart…
Na een half uurtje ofzo werd ze wakker…
Toen heb ik haar in de kinderstoel gezet en aan tafel fruit voor haar schillen, toen ging ik in de (open) keuken even haar fruit malen…
Hoe lang zal dat geduurd hebben? Een minuut??
Ik draai me weer om en ze zit helemaal stijf en met blauwe lippen in de kinderstoel!
Zo stijf dat ik de blad van haar stoel eraf moest halen om haar eruit te kunnen halen!
Ik heb nog nooit een kind geschud, maar nu toch wel zachtjes! Ze reageerde helemaal nergens op! Hard haar naam geroepen en op haar wangetjes getikt. Na een minuut ofzo (voor mijn gevoel een uur) kwam ze weer wat bij, maar was zo slap als een lappenpop. Haar ogen stonden leeg en afwezig, ze reageerde niet op haar naam niks. Daar sta je dan, alleen, met je lieve kleine in je handen meer dood dan levend… (sorry, maar zo voelde het echt…) In paniek mijn man gebeld op zijn werk, die zei dat ik de huisarts moest bellen. (En hij werd door zijn collega’s naar huis gestuurd) De spoedlijn van de huisarts gebeld, die heeft nadat de veel vragen gesteld heeft besloten de ambulance te laten komen. (Van ons naar de huisarts is minimaal 20 minuten rijden)
Die is gekomen, uiteindelijk bleek na onderzoek door de ambuzusters dat het een koortsstuip geweest is.
Langzaamaan kwam ze weer bij en ging weer op ons reageren…

Gisteravond kon ze weer lachen en zat ze weer te spelen…

Ben blij en dankbaar dat het zo mocht aflopen, maar oh oh wat ben ik bang geweest…

Sorry, het is een lang verhaal geworden, maar moest het even van me afschrijven.

Beste F, wat een ontzettend heftig verhaal en jeetje ja, ik snap dat je zo erg geschrokken bent. Ik schrik alleen al van het verhaal. Pffff. Ik ben zo blij voor jullie dat het ''maar'' een koortsstuip was. Ik zou ook in deze situatie niet goed weten wat je het beste kan doen. Wat een schrik zeg. Ik heb voor jou, op Oudersvannu.nl informatie opgezocht over koortsstuipen. De informatie heb ik gehaald uit een artikel dat medisch beoordeeld is door een huisarts:

Koortsstuipen:
Als je kind last heeft van plotseling opkomende, snel stijgende koorts, kan er een soort kortsluiting optreden in de hersenen. Doordat het zo snel ontstaat, had je misschien nog niet eens in de gaten dat je kind koorts kreeg. Zijn hele lichaam kan ineens stijf worden en gaan schokken, met trekkende bewegingen van de armen en benen. Het lijkt op een epileptische aanval, maar dat is het niet. Tijdens een koortsstuip is je kind bewusteloos en het kan zelfs voorkomen dat hij even ophoudt met ademen.

Kortom: het ziet er heel naar en angstaanjagend uit, maar het duurt meestal maar een paar minuten tot maximaal vijftien minuten. Kort daarna zijn de meeste kinderen suf, niet aanspreekbaar en moeilijk wakker te maken. Na een uur is je kind helder en reageert hij weer zoals je gewend bent.

Belangrijk om te onthouden: kinderen overlijden niet aan een koortsstuip en het beschadigt de hersenen niet.

Wat moet je doen bij een koortsstuip?
Heeft je kind een koortsstuip, probeer dan zelf kalm te blijven. Dan kun je je kind het beste helpen. Belangrijk is dat je je kind op zijn zij legt, zodat hij zich niet kan verslikken in zijn speeksel. Heeft hij eten in zijn mond, verwijder dit dan voorzichtig met je vinger. Let ook op dat hij zich niet kan bezeren. Leg hem op een zachte ondergrond waar hij niet kan afvallen en zorg dat hij zich niet kan stoten door de bewegingen die hij maakt. Bel altijd direct de huisarts, ook als de koortsstuip alweer over is.

Deze stappen kun je volgen als je kind een koortsstuip heeft:
  1. Leg je kind op zijn zij en voorkom dat hij zich kan bezeren. Maak knellende kleding los.
  2. Bel direct de huisarts. Als die niet binnen 15 minuten bij je kan zijn, bel dan 112.
  3. Dek je kind eventueel toe met een dunne (katoenen) deken, zorg dat hij het niet te warm heeft en ook niet te veel afkoelt.
  4. Je hoeft je kind geen paracetamol te geven. Paracetamol stopt de koortsstuip niet. Geef dit alleen na overleg met de huisarts.
  5. Blijf rustig naast je kind zitten, maar hou je kind niet vast.
Belangrijk:
https://www.asr.nl/zakelijk/verzeke...ri*vi_in_flight_think&utm_source_platform=dpg
  • Stopt de aanval niet binnen 15 minuten, bel dan 112.
  • Neem na een aanval (hoe kort ook) altijd contact op met je huisarts. Die zal dan doorgaans naar je toe komen om je kind te onderzoeken, ook als de koortsstuip al voorbij is.
  • Tijdens een aanval heb je misschien de neiging om je kind vast te houden om het schokken te stoppen en hem te troosten. Hoe begrijpelijk ook, je kunt dit beter niet doen. Het kan belastend voor je kind zijn als hij zijn lichaam niet vrij kan bewegen. Blijf rustig naast je kind zitten en stel hem eventueel gerust door op kalme toon tegen hem te praten.
  • Laat je kind niet alleen.
  • Na een eerste koortsstuip is de kans dat je kind er nog een krijgt ongeveer 33%. En na een tweede koortsstuip stijgt dat zelfs naar 50%. Zodra je kind weer ziek is met koorts, komen de symptomen vaak terug. Meestal gebeurt dit binnen een half jaar na de eerste koortsstuipen. Hiervoor kan je huisarts medicijnen (diazepam of midazolam) voorschrijven, die je bij een volgende koortsstuip aan je kind kunt geven.

Wil je meer te weten komen over koortsstuipen? Lees hier verder:

Hier ook nog een link over kinder EHBO en koortsstuipen:

Wil je meer informatie over koorts in het algemeen bij kinderen? Lees hier verder:

Terug
Bovenaan