Even ventileren: reportage Zembla

A

Anoniem

Guest
Gisteren was er een reportage op de tv in Zembla over de risico's van vrouwen die op latere leeftijd (>30) zwanger worden. Ik heb het gister zitten kijken (ben per slotte ook "ouder", namelijk 31).

Ik ben een beetje geschrokken: ik wist niet dat je vruchtbaarheid na je 30e zo snel afliep. Als ik de biologische klok nog niet hoorde tikken, nou, dan nu zeker wel... Ik had geen idee... ik wist wel dat je vruchtbaarheid afliep, maar ik wist niet dat het zo snel ging (je bent nog maar 50% van je vruchtbaarheid op je 35e), ik had geen idee dat het aantal complicaties ook zo snel opliep als je ouder bent en ik had ook geen idee dat IVF dan ook moeilijker wordt. Ongeveer in dezelfde kansverhouding als zwanger willen worden. Poeh, ik vond het geen opwekkend verhaal.

Maar waar ik dus echt een beetje pissig van werd, was dat men eigenlijk daar zat te vertellen dat je als vrouw maar een beetje sneller zwanger moest worden en dat moederschap nu vaak uitgesteld wordt vanwege carriere en studie.
Nou is dat natuurlijk voor heel veel vrouwen zo, maar er is natuurlijk ook een grote groep vrouwen (zoals ik) die pas op latere leeftijd hun man zijn tegengekomen. Het is natuurlijk heel makkelijk om te zeggen: je bent nu 25 dus zou je niet 's aan kinderen beginnen? maar als je dan alleen bent, tja, dan schiet dat niet zo op. Ik ben m'n man pas op m'n  28e tegengekomen (ruim 28), we zijn nog niet eens een jaar getrouwd en ik ben inmiddels ook al 31. Ik kan er toch niets aan doen dat mijn liefde zo laat is gekomen? Ik voel me bijna schuldig t.o.v. mijn aanstaande kind (om het zo maar te zeggen)! Ik weet dat het natuurlijk zo niet bedoeld is van de programma-makers, maar ik voelde het zo wel.

En het resultaat: nu ben ik hartstikke bezorgd dat het niet meer gaat lukken spontaan en dat het misschien nog wel jaren duurt (als het al komt) voordat ik m'n kindje in m'n armen kan sluiten (we zitten nu in ronde 10). is het nu mijn schuld als het straks niet lukken wil, omdat ik al ouder ben?

Grr... hoe krijg ik dit weer uit m'n hoofd...

Esk

O, zo herkenbaar!!!
Waanzin, aan de ene kant willen ze dat vrouwen gelijke kansen krijgen op de loopbaan-ladder, aan de andere kant moeten we kinderen op de wereld zetten (volgens de christen unie) en die vervolgens ook   nog veel langer borstvoeding gaan geven...............
tja, en de trent is nu eenmaal dat vrouwen op latere leeftijd pas hun liefde tegenkomen en dan pas aan kindjes gaan beginnen.............
Ook ik ben mijn mannetje weer tegen gekomen op mijn 28ste, wij hadden al eerder een relatie-tje gehad dus bij ons is het allemaal wel vlug gegaan.
ik ben inmiddels zwanger van onze eerste, na eerst een miskraam te hebben gehad.

Probeer wel in gedachten te houden dat jij het beste voor je kindje wil en dat is een moeder in een gelukkige relatie met haar man/vrouw/vriend/vriendin...............een stabiele omgeving dus.
En ronde tien....................hou vol! Alles komt vast op zijn pootjes terecht......
Heel veel succes de komende ronde(s)! Hoop dat het voor jullie snel raak is, en voor het kindje ook want die komt vast in een heel goed nestje terecht!

Dikke kus Rimke
22+2 weken zwanger.

Hoi,

Ik heb net ook iets gepost op een andere plek over Zembla.

Ik werd er zwaar depri van. Wat heb ik er nu aan om te weten dat mijn kansen minder zijn (ik ben 37), ik moet het ermee doen. Het maakt me alleen maar bang dat het niet meer gaat lukken.
En inderdaad: je moet rond je 25e moeder worden? Ik ben voor het eerst moeder geworden op mijn 31e. Ik was toen al wel ruim 6 jaar getrouwd maar eerder was ik er niet aan toe. En dat heeft niets met carriere te maken, want als juf heb je niet echt een carriere. Maar ik was er gewoon niet aan toe en pas op mijn 31e voelde het goed. Mijn tweede kreeg ik op mijn 33e. Ik ben zo veel gegroeid in de tijd dat ik nog geen kinderen had.
Ik weet het niet, ik vond het een verwarrend verhaal voor mezelf. Je zou je bijna schuldig voelen dat we nu nog een kindje willen. Zo belerend: weet wat je jezelf aandoet en mogelijk je kindje.

groetjes, keesje

Terug
Bovenaan