even voorstellen, moeder geworden op 050905

Hoi alle moeders, even voorstellen,

Ik zou me even voorstellen. Ik ben Celie, de moeder van Enzo. Enzo is geboren op 5 september jl. Hij woog 4550 kg en was 54 cm lang. Inmiddels weegt hij 8700 gram en is 71 cm lang. De bevalling ging heel vlot. Ben thuis begonnen maar moest op een gegeven moment naar het ziekenhuis omdat Enzo is het vruchtwater had gepoept. Al met al kijk ik er positief op terug.

Enzo heeft wat startproblemen. Toen hij 3 weken oud was heeft hij in het ziekenhuis gelegen met hoge koorts. Het blijkt dat hij reflux heeft. Zij urinebuis is te smal waardoor er urine terug stroomt richting de nieren. Hij wordt hiervoor binnen nu en vjif weken geholpen in het UMC in Utrecht. Daar zijn we erg blij mee. Hij krijgt nu nl elke dag medicijnen om ervoor te zorgen dat hij niet weer ziek wordt van de reflux. De artsen hadden in eerste instantie verteld dat ze wilden wachten tot zijn 5e levensjaar in de hoop dat zijn lichaam erover heen zou groeien.

Daarnaast krijgt hij in maart een redressiehelmje aangemeten. Dit omdat hij een voorkeurshouding heeft naar links en zijn hoofdje deels is afgeplat. Dit helmpje moet hij dragen tot ongeveer zijn eerste verjaardag. Dan zijn we ook daarvan af.

In het begin heeft hij ook erg veel gehuild. Mede doordat hij erg last had van zijn nek. Hij kon dan ook alleen maar naar rechts kijken. Door veel met hem te oefenen is dit verholpen en kijkt hij nu goed naar alle kanten. (paar bezoeken aan een ostheopaat)Daarnaast hebben we hem ingebakerd gehad. Een geweldige oplossing voor onrustige baby's. Sinds een week ligt hij nu zonder inbakerzak in bedje. Hij slaapt zelfs door sinds de dag dat hij 5 maanden is geworden.

Al met al gaat de zon nu ook voor ons schijnen.

Zijn er meer moeders met bovenstaande ervaringen? Ik hoor het graag want soms is het best allemaal wel een beetje lastig. Of willen jullie tips hoe wij zijn omgegaan met onze zoon. Vaak zaten we met onze handen in het haar wanneer hij maar bleef huilen. Maar het komt allemaal goed, kan ik nu uit ervaring zeggen. Met heelveel regelmaat, rust, geduld en veel liefde.

Ik hoop graag wat van jullie te horen.

Groetjes Celie de mama van Enzo (1ste kindje)

 




 

Hallo Celie,

Tjee, de start is niet lekker geweest zeg! Maar gelukkig gaat het steeds beter en wordt hij binnenkort aan de reflux geopereerd.
Ik wilde alleen maar even reageren op de geboorte datum: 05-09-05. Onze zoon is een jaar ouder, hij is van 04-09-04 .
Veel sterkte met de komende operatie!

Groetjes Marieke
 
Hoi Celie,

Jeetje wat een verhaal, knap van je (jullie) hoe je er mee omgaat.
Deel van je verhaal klinkt bekend.

Onze dochter Emmalynn is op 14-10-05 geboren.
Ze lag in stuit, maar is via de 'normale' weg geboren, ze had het bij haar geboorte erg benauwd.
Na 16 uur weeen kreeg ik een uur voor ik mocht persen al persweeen, we zagen haar hartslagje bij iedere wee helemaal dalen, bijna wegvallen. De arts-assistent zei niets hierover maar instinctief voelde ik, dit zit niet goed. Ik heb alles op alles gezet toen ik eindelijk mocht persen. Resultaat dat ze na 6 x persen er was. Alleen ademde ze niet, ze hapte als een visje op het droge. Ook was ze veel kleiner dan verwacht 2440 gram en 50 cm.
Na wat beademing en hartmassage begon ze goed te huilen, ik mocht haar heel eventjes vasthouden, toen moest ze direct de couveuse in.
Haar onderlijfje was helemaal bond en blauw, erg zielig!
Na 5 dagen couveuse en 2 dagen ziekenhuis bedje, mocht ze eindelijk mee naar huis. Zodra ik weer kon lopen en redelijk zitten (behoorlijk ingeknipt incl. abces) zijn we direct naar de osteopaat gegaan, ook heeft ze van onze homeopathisch arts vlak na haar geboorte Arnica gehad, ivm haar kneuzingen etc.
Ze was erg onrustig, maar sliep redelijk. Borstvoeding heb ik 10 weken geprobeerd, zeg maar geploeterd, maar ze had niet de kracht om goed te zuigen. Ze deed soms wel een uur over een fles van 90 cc.
Ook kon ze alleen nog maar naar rechts of een een klein beetje rechtvooruit kijken, naar links gilde ze het uit!
Ze was erg onrustig, zwaaide met haar armen. We hebben de inbakerdoeken in huis gehaald, maar ze had zo'n voorkeurshouding dat het afgeraden werd, en vrijwel gelijk werd ze rustiger.
Vlak voor kerst, kreeg ze weer een homeopathisch geneesmiddel en had ze er al  5 behandelingen van de osteopaat erop zitten. Toen ging het ineens heel snel, ze ligt nu ook op links te slapen, een fles van 200cc is er in 10 minuten in, ze spuugt niet, verslikt zich niet meer etc.
Het was een lange weg...
Toch is nog steeds te merken dat ze links moeilijker beweegt, haar hele lijfje.
Nu is er ook beenlengte verschil geconstateerd met vermindering van beweegruimte in haar linkerbeen. Raar eigenlijk, 4 weken na haar geboorte vroeg ik de artsassitent kindergeneeskunde of ze niet een echo moesten maken van haar heupjes, want ik had het idee dat er iets niet goed zat, en daarbij had ik gelezen dat men dat standaard doet na een stuit... niet dus, grrrr
woensdag krijgen we dan eindelijk de echo, met wrsl een spreidbroekje als resultaat.
Haar hoofdje is ook behoorlijk afgeplat, het wordt al beter.
Ben geinteresseerd in het helmpje dat jouw zoontje krijgt, heb je daar meer info over? Niet dat ik er nou om sta te springen, maar wil graag naar alle opties kijken en zou het vreselijk vinden dat onze dochter later ook een assimetrisch hoofd heeft.

Jeetje het is een heel verhaal geworden, sorry
In iedergeval veel sterkte met jou kereltje.
Groetjes,
Roos
 
Terug
Bovenaan