extra onderzoek??

Kreeg de vraag of we ook extra echo wilde zoals nekplooi meting etc...

Gaan jullie dit doen??

Wij doen het niet, tenzij ze zeggen dat het nodig is dan wel maar anders niet.

Ook wij laten een nekplooimeting doen. Binnen onze vriendenkring was er een stel, zij 25jaar. Op de eerste echo zag alles er goed uit. Deze was met 7 weken.
Bij de termijn/ nekplooi ( hadden een 2 in 1 echo) echo bleek dat ze het hoofdje niet goed in beeld kregen en bleek de nekplooi verdicht.
Om een lang verhaal kort te maken: Voor extra onderzoeken naar het VU in A'dam, bleek dat het kindje zeer zwaar gehandicapt was, bij voldragen zwangerschap was er een zeer grote kans dat het tijdens of na de bavalling zou sterven.
Doordat ze inmiddels ruim 15 weken was, werd de bevalling opgewekt.

Onze verloskundige gaf aan dat wanneer ze bij de termijnecho een lichte verdikking zien, ze dit niet verplicht zijn te vertellen, vond dit wel een beetje vreemd, dus bovenstaand verhaal + wat verloskundige zei, hebben voor ons de keuze 'makkelijk' gemaakt. Maar het blijft een heel persoonlijke keuze. En als je er zelf achter staat dan is het ook de juiste.

Ik heb het bij de eerste gedaan, gunstige kansberekening...alleen met 30 weken toch mis gegaan!(niks met down o.i.d. te maken hoor) met de 2e en ook nu weer doen we het niet...omdat dit voor ons totaal geen toegevoegde waarde heeft, kindjes met down hebben speciale kenmerken die je eventueel met een 20 weken echo ook kan zien en dan zijn er alsnog mogelijkheden qua testen, het is maar net wat je met een eventuele uitslag wil doen denk ik...succes!

Wij doen het niet. Hebben geen verhoogd risico op afwijkingen of wat dan ook, dus dan vind ik het risico van het onderzoek (met name de vlokkentest) te groot.
En al zouden we het doen en uit het onderzoek blijken dat ons kindje een handicap, afwijking of iets dergelijks heeft, is dat voor mij geen reden om de zwangerschap af te breken. Dus het heeft gewoon geen nut.
Hebben het bij de zwangerschap van Thiago ook niet gedaan en heb me er ook geen moment druk om gemaakt.

Terug
Bovenaan