Extra vitamine voor kind dat geen vlees eet?

<p>Hoi allemaal,</p><p>onze dreumes van 19 maanden is een heerlijke vreetzak dat werkelijk alles eet. Nouja, niet écht alles want ze eet geen vlees.. en dat is niet omdat wij het niet aanbieden, ze eet het gewoon niet. <br />het maakt niet uit wat voor soort vlees: rundvlees, varkensvlees, kip, vis, bij de avondmaaltijd, als broodbeleg.. ze heeft weleens geproefd maar heeft er totaal geen interesse in. <br />verder eet ze dus alles (en veel!): groente, fruit, aardappels, brood, yoghurt, ei, rijst, etcetera. We geven haar zo min mogelijk toegevoegde suikers en met haar gezondheid zit het wel goed. <br />Wij zijn zelf niet vegetarisch en we blijven het ook wel aanbieden (misschien slaat ze nog om..) maar ik vroeg me af of we ergens op moeten letten of dat er vitamines zijn die we extra moeten geven? Ze krijgt natuurlijk al de aanbevolen vitamine D.  </p>
 
Neehoor. Als je nou veganist was dan was misschien een B12 druppeltje nog belangrijk. 
Je kunt eiwitten uit andere bronnen aanbieden. En melk en yoghurt is dan niet supereiwitrijk. Een goede magere kwark wel. Of anders notenpastas, bonen, linzen, zaden, ei, volle granen. Mijn dochter is bijvoorbeeld gek op gepureerde rode linzen soep (tsoep!) Of broodjes 100% pindakaas. Een klodder hummus bij haar eten. Een bietenburger. Zo kom je ook aan je eiwitten. Ijzer en calcium zit ook veel in groenten, granen, soja, noten enzo. 
 
Nee ik geloof niet dat dat nodig is. Mijn beide dochters (4.5 en bijna 3 jaar) eten allebei ook geen vlees. En ook geen ei helaas.
Wel een plak gekookte worst bij de boterham, en visstick en knakworst haha. Maar dat krijgen ze natuurlijk niet dagelijks. En de oudste lust wel kipfilet op brood.

Maar vlees bij het avondeten gaat er hier ook echt niet in. Ik heb nooit extra vitamines gegeven en ik geloof niet dat ze iets missen hoor. Zo te lezen eet jouw kindje verder wel veel vitamines en ook ei enzo dus ik zou me er niet druk om maken!
 
Hai, ik zou peulvruchten aanbieden bij/door het eten. Linzen, bonen, kikkererwten etc. erin verwerken. Wij eten vegetarisch en de kids daardoor meestal ook.
 
Wij eten ook weinig tot geen vlees maar verder wel veel groentes, peulvruchten en fruit. Toch ben ik onze dochter wel druppels B12 gaan geven, puur uit voorzorg! Je kunt het nooit teveel binnen krijgen en een tekort is wel schadelijk voor jonge kinderen, dat is onze redenering!
 
Dank voor jullie reacties!
Volgens mij zitten we dan wel goed! Ik maak vaak zelf hummus met kikkererwten voor op brood en er komt hier van alles qua groente op tafel, vaak zelfs 2 soorten omdat we er zelf ook van houden. 
pindakaas 100% krijgt ze ook zo'n 2x per week en een gekookt of gebakken eitje ook regelmatig. 
@lewis: linzensoep maak ik ook vaak! Dat vindt ze ook heerlijk! Net als pompoensoep, courgettesoep, tomatensoep etc etc.. zelf vind ik dat ook erg lekker ?
overigens geef ik vaak kwark als toetje en drinkt ze bij het ontbijt en de lunch een bekertje melk dus met die eiwitten en vetten zit het zeker wel goed ?
 
Dit zet me wel aan het denken. Mijn kinderen eten ook geen vlees. Ook geen groenten trouwens. Wel veel fruit en veel brood. Heb me er nooit druk om gemaakt ze zijn beide super gezond. Maar er zijn dus wel kinderen die b12 extra krijgen? Zou dat echt nodig zijn? Ik lees graag mee.
 
Terug
Bovenaan