Extreem claimgedrag peuter

Hallo allemaal,Ons zoontje is enig kind en krijg hierdoor veel aandacht van ons. Maar nu hij de leeftijd van 2,5 heeft bereikt willen wij hem meer zelfstandig laten spelen. Hij heeft meer dan voldoende speelgoed, echter hij wil constant alleen met mij of zijn vader spelen.<br /><br /><br />Het is zelf zo erg dat wij niet meer rustig kunnen eten, telefoneren of visite ontvangen zonder dat ons zoontje aan ons trekt, huilt, krijst, ect. Hij moet en zal dan met ons spelen. Negeren helpt niet, want dan wordt het alleen maar erger. Aangeven dat wij aan het eten zijn en dat hij even alleen moet spelen, ook niet. Boos worden helpt ook niet, naar bed brengen ook niet. Hij blijft huilen en trekken.<br /><br />Tijdens het boodschappen doen, houdt hij constant mijn jas of broek vast en wil hij niet lopen, alleen maar gedragen worden. Wanneer wij ergens op visite zijn, dan wil hij alleen maar op schoot. Hem naar de opvang brengen gaat altijd met veel huilen en niet willen loslaten.<br /><br />Het enige dat helpt is om naast hem te gaan zitten en te spelen. Maar dat is gewoon onmogelijk om constant hem onze exclusieve aandacht te geven.<br /><br />Wat te doen? Alle tips zijn welkom!<br /><br /><br /><br /><br /><br />
 
Je kan proberen uitgestelde aandacht te oefenen. Ga een paar minuten iets voor jezelf doen en zet een timer. Je zoon mag je tot de timer gaat niet storen. Doet hij dat wel, dan zet je de timer opnieuw. Dan leert hij dat er consequenties zitten aan zijn gedrag. En kan hij ook echt leren zichzelf in die tijd te vermaken. Gaat het goed, dan kan je de timer steeds iets langer zetten.
Succes!
 
Het claimerige gedrag ken ik niet van mijn dochter, maar het niet zelf kunnen spelen wel. Heel vermoeiend. Moest inderdaad altijd met ons. Ik heb haar keuze gegeven uit 2 dingen: bijv. een puzzel en blokken. Dan kon ze zelf kiezen wat ze wilde doen. Toen zei ik als jij die toren zelf maakt kom ik zo kijken en maken we dan 1 samen. Zoiets ging niet in 1 dag overigens. Heeft lang geduurd maar uiteindelijk kon ik de 'opdrachten' wat groter/langer maken. En nu gaat ze soms zelf de speelhoek in. Al is het maar voor 10/15 min. Voorkeur ligt nog steeds bij spelen met 1 van ons maar ze lijkt steeds beter te begrijpen dat dat niet altijd kan. 


Je kan eventueel ook tips vragen bij kdv? 
 
Lastig...

Ik denk dat je echt moet doorzetten. Dus: mama eet een broodje, en als het op is ga ik samen met je spelen.
En als hij dan gaat huilen oid, negeren/benoemen dat je eerst je broodje eet.

Verder kun je, als je wilt dat hij gaat spelen iets specifieks geven (dus of auto's of duplo of dieren), zodat hij niet hoeft te kiezen.
En dit dan steeds afwisselen..
 
Bij de hema kan je van die kookwekkers kopen met rood. Eerst met hem speelgoed kiezen. Bv eerst een treinbaan samen maken. Dan die klok zetten op Bv 2 minuutjes (kleine haalbare ‘doelen’ stellen). Als het rood op is/2 minuten voorbij dan gaat mama ook mee spelen. Volhouden, terug verwijzen naar die klok. Eventueel klok korter zetten als die 2 minuten te veel zijn nog. Complimenteren (stickers verdienen?) als hij die twee minuten zelf speelt. Daarna kan je uitbouwen. Succes!
 
Terug
Bovenaan