Factor V Leiden

<p>Hoi dames</p><p>ik weet al sinds mijn 15e dat ik Factor V Leiden positief ben. Tot vandaag geen last genad. ‘Het slaapt’, zeggen de artsen dan. Door middel van hormonen door bv de pil zou het wakker kunnen worden. Daarom heb ik ook nooit de pil gehad. </p><p>Nu ben ik 15 weken zwanger en vol hormonen. Ik heb het aan mijn vk uitgelegd met de vraag of we ook iets moeten doen (preventief antistolling oid). Zij heeft t met de gynaecoloog besproken. Geen duidelijk antwoord gekregen. Ze willen verder kijken. Moet er worden bloedgeprikt etc. T gaat allemaal zo langzaam. Soms ben ik er heel nuchter onder, als ik niks voel zal het wel goed zijn. maar soms voel ik me een tikkende tijdbom. Mijn moeder wist niet dat ze het had en kreeg een longembolie. </p><p>Zijn er meer dames die dit hebben (gehad)? Hoe is het bij jullie verlopen? En moet ik er meer druk op leggen bij de vk?</p><p>Bedankt!</p>

Hoihoi,
heb je een arts als vast aanspreekpunt? Dan zou ik daar eens gaan informeren. 
Het valt mij namelijk op dat verloskundige en huisarts niet echt met elkaar communiceren. De verloskundige heeft misschien helemaal geen kennis van de aandoening. (Ik trouwens ook niet).
Maar je twijfels over je gezondheid zou ik uiten bij de vaste arts of huisarts. Liever een keer te vaak gevraagd dan te weinig... 

Hoi ik heb zelf ook factor 5 leiden. 
ik wist dit niet en heb toen ik 18 was 3 bloedproppen in mijn hoofd gehad door de pil. 
Na een jaar mocht ik stoppen mrt de bloedverdunners. maar toen ik zwanger werd van mijn eerste zoon moest ik direct aan de bloedverdunners en bij mijn tweede al op moment toen we het probeerde om zwanger te worden. 
ik zal er zelf meer druk op leggen. ik wil je absoluut niet bang maken maar ik zou een duidelijk antwoord willen. ik zou me door laten sturen naar een gynecoloog en dan misschien nog overleggen met een internist? er kan idd bloed worden gepikt kijken hoe hoog aantal waardes zijn. heeft mrt de dikte van het bloed te maken. 

Hi Samm, ik zie dat jij meer dan 2 jaar geleden deze topic hebt aangemaakt, geen idee of je hier dan ook nog actief bent.. Maar ik probeer het toch even! :) Ik zie dat jij Factor 5 Leiden hebt. Na 2 miskramen en bloedonderzoeken, ben ik er achtergekomen dat ik dus ook Factor 5 Leiden heb en zijn mijn 2 miskramen dus te verklaren. Ik heb het hier natuurlijk super moeilijk mee gehad, want ik ben nu dus bang dat ik heel moeilijk zwanger ga blijven, want zwanger worden is 2 keer in redelijk korte tijd gelukt. Nu ben ik 5 rondes verder na mij laatste miskraam, helaas (nog) zonder succes. Ik kan helaas niemand vinden met Factor 5 Leiden en zwangerschap vandaar dat ik heel graag jou ervaringen wilde horen. Zodra ik zwanger wordt, mag ik 9 maanden lang bloedverdunners spuiten en ook 3 maanden na de bevalling.. Dit om hopelijk bij de 3de keer een miskraam te voorkomen. Bij jou is alles dus goed gegaan, zonder verdunners begrijp ik? Zonde complicaties? Wat fijn als dat zo is en dat geeft mij weer hoop..! Alvast bedankt! Groetjes, Mel

Terug
Bovenaan