Fanatiek kind die altijd/ overal wil winnen!!

Hallo allemaal,

Mijn dochter van 7 jaar is verschrikkelijk fanatiek in alles, en wil altijd winnen.    Ze maakt overal een wedstrijd van en o wee, wanneer zij niet wint.
Het begint s'ochtends al bij het naar school brengen; wie staat er als eerste bij de auto, wie zit er als eerste in de auto, wie is als eerst in de gordel. Vaak begint ze onderweg over iets dat ze wil doen en waarbij zij dan ( uiteraard..) wint. Op school aangekomen gaat het er  weer om wie het eerst op het schoolplein is, binnen is, in de klas is enz. enz. Kortom, ik kan nog wel even doorgaan. En het ergste is; wanneer ze niet wint, is er geen land meer met haar te bezeilen. Ze is boos, het ging oneerlijk, ze maakt ruzie met degene die zich ermee bemoeit, en blijft ook een hele tijd boos. Kleurplaten die gekleurd kunnen worden voor een prijs, zij moet 'm perfect inkleuren en dan gaat ze er al vanuit dat ze de prijs wint. Vaak hoor je er niets meer van,maar zij vergeet het niet, hoor!

Ze fantaseert ook over als ze groot is dat ze dan prijzen wint met schaatsen of zwemmen (want dat kan ze natuurlijk als beste, ha ha). Ze knutselt zelf medailes met daarop 1ste prijs!!
Nu moet ik zeggen dat ze ook best sportief is (letterlijk dan, he!) en erg beweegelijk, als baby al! Ze  kroop met 6 maanden, liep rond de tafel met 8 maanden en liepmet 11 maanden.  Ze is ook altijd aan het rennen, huppelen, fietsen enz. enz. En altijd voorop!! Ze wil ook graag op "hard"zwemmen of schaatsen. Ik denk dat het voor haar wel fijn is als ze op een sport gaat waar ze haar energie een beetje kwijt kan. Ze zit nu op ballet (geen klassiek) maar ik heb niet het idee dat ze haar energie hier nu mee kwijt kan.

Wat lijkt jullie een goed idee, een individuele sport (zoals zwemmen, schaatsen of gym) waar ze haar prestaties alleen aan zichzelf kan ophangen, maar waarschijnlijk wel heel fanatiek  is en doorzet.  Of juist een teamsport waar ze leert om om te gaan met "fouten" van anderen. Maar ook heel gefrustreerd kan raken.

Ik vind het heel moeilijk om met dit gedrag om te gaan. Fanatiek zijn is een goede eigenschap maar die   boosheid wanneer je niet wint, vind ik  echt zorgelijk. Voor mij en m'n man ook helemaal niet herkenbaar. Alhoewel, ik houd ook niet van spelletjes omdat ik niet tegen m'n verlies kan, ha ha!  

Graag jullie reactie!  
 
Hallo Doornroosje,

Wat lijkt me dat af en toe vermoeiend zeg! Wel goed dat je er iets aan probeert te doen. Ik denk dat beide sporten positieve dingen voor haar kunnen betekenen. Zowel het individuele als het in teamverband werken. Misschien is het een idee om eens in gesprek te gaan met een coach van een sportclub en je probleem voorleggen. Hij zal toch vaker te maken hebben met zulke fanatieke kinderen. Misschien heeft hij wel een idee voor een sport waar ze haar energie in kwijt kan en tegelijkertijd dat je elkaar echt NODIG hebt in teamverband om te winnen en dat het  ALLEEN niet mogelijk is. Dus dat je niet KUNT winnen in je eentje maar alleen met het hele team.

Heel veel succes!
mama1977.
 
Hoi,

Dat klinkt wel extreem zeg.. het is natuurlijk bewonderenswaardig dat ze wil uitblinken, maar ze zal toch moeten leren omgaan dat winnen niet altijd kan!
Ik zou haar denk ik 1 sport individueel en 1 in teamverband laten doen, bijv schaatsen alleen en als zwemmen dan waterpolo of iets dergelijks!
Misschien kun je eens info inwinnen bij een psycholoog ofzo over hoe je haar duidelijk kan maken dat verliezen er bij hoort!
Hier op de site(of voor in 1 van de bladen)  kun je toch vaak genoeg vragen stellen aan een psycholoog, heb je misschien wat handvaten!

Succes met je kleine  tijger

Gr MJ  
 
Het klinkt eerlijk gezegd dat jouw dochter haar eigenwaarde ontleend aan winnen. Ik denk dat het belangrijk is dat jullie aan haar eigenwaarde en zelfvertrouwen gaan werken. Haar leren dat iedereen haar ook lief vindt als ze niet wint. Dat ze er gewoon mag zijn, zonder altijd maar te hoeven winnen.
Dit kan ook een probleem worden met vriendinnetjes. Het is niet leuk als zij altijd moet winnen en als ze niet wint een drama maakt.
Een teamsport lijkt mij beter dan een individuele sport. Maar misschien is het nog beter om haar iets heel anders te laten doen: scouting of  muziekles.
 
Zeeeeeeeeeeeeeeer herkenbaar! Mijn dochter van 7 is er ook zo eentje! Het is denk ik een beetje gekoppeld aan deze leeftijd?!!

En wat bij ons ook meespeelt is dat zij jarenlang tegen een heel erg aanwezige broer heeft moeten 'opboksen', ze is jarenlang heel 'rustig' geweest en komt nu pas uit haar schulp.... en heeft haar kracht gevonden in competitie. Ik word er zelf ook helemaal niet goed van, maar je doet er zo weinig tegen.

Wij benadrukken wel sterk dat prestaties niet zo belangrijk zijn, dat iedereen er mag zijn en dat het vooral om het plezier gaat en niet om het winnen. Maar het zit er nu eenmaal in, en dat zal nog wel even zo blijven, denk ik.

Onze dochter is een geboren voetballer. Daar is ze dus keifanatiek, maar ze leert ook wel om te gaan met teleurstellingen. Prima! Ik denk dat ze er veel van kan leren.
Ik ben dus heel blij met een teamsport waar ze best fanatiek in mag zijn, maar waarbij ze ook veel moet incasseren.
 
Terug
Bovenaan