Fas syndroom of toch niet??

Hoi ouders van nu
Ik ben een moeder van 2 dochters (12 en 10 jaar oud) en ik heb een bonus zoon van 9 jaar waar ik samen met mijn man fulltime voor zorg.
3 jaar geleden werd mijn bonus zoon bij zijn moeder uithuisgeplaatst vanwege haar alcohol en drugsgebruik, sinds een jaar woont hij fulltime bij ons en voor onbepaalde tijd.
Ik merk aan hem dat het bij hem anders gaat als bij mijn eigen dochters, ik snap heel goed dat hij heel veel heeft moeten meemaken door de problemen van zijn moeder toen hij bij haar woonde en dat de uithuisplaatsingen impact op hem hebben gehad dat begrijp ik heel goed.
Hij woont inmiddels een jaar voor de 2e keer alweer bij ons en een terug keer naar zijn moeder is uitgesloten dat weet hij zelf ook.
Ik merk aan hem dat hij dingen niet kan onthouden en dat hij 'opdrachten' niet volledig kan uitvoeren in vergelijking tot mijn eigen kinderen.
Ik wil hem de zelfde manier behandelen als mijn dochters en voor hem gelden de zelfde regels etc. Als voor mijn dochters alleen lijkt het hem gewoon niet te lukken.
Simpele dagelijkse dingen zoals uit school komen en je tas leeg halen moet hem elke dag gezegd worden anders zal hij dit niet doen terwijl mijn dochters dit uitzichzelf gewoon doen omdat het routine is geworden.
Elke dag moet ik hem hetzelfde zeggen en uitleggen en dan nog lukt het hem 9 van de 10 keer niet om het uit te voeren.
Elke keer als hij het laatste plakje Vleeswaren pakt legt hij de lege verpakking weer terug in de koelkast terwijl het hem al 100 x is gezegd dat het in de prullenbak moet.
Dat soort dingen dus, en dat gaat dus zo met werkelijk allles de hele dag door.
Hij krijgt daarom ook best vaak straf omdat hij gewoon niet doet wat er van hem gevraagd wordt en wanneer hij erop aangesproken wordt door mij of zijn vader (mijn man) reageert hij altijd heftig en doet hij alsof het hem niet duidelijk is uitgelegd en probeert hij ons een soort van schuld gevoel aan te praten dat hij "de dupe" is omdat wij niet duidelijk naar hem zijn geweest.
Dit is in ons leven een dagelijkse battle waarin niemand wint en iedereen een k*t gevoel krijgt.
Ik ben niet zijn moeder en dat weet ik heel goed, dat zijn moeder niet voor hem kan/mag zorgen is natuurlijk vreselijk voor hem elk kind heeft zijn mama nodig dat weet ik als geen ander.
Wij zijn een samengesteld gezin en onze 'verdeling' is ouderwets misschien maar denk wel zoals vele gezinnen het doen; vader werkt en is kostwinner moeder (ik) werk ook maar ik heb me werk zo ingedeeld dat ik de zorg en opvang van de kinderen voor mijn rekening kan nemen net zo als het huishouden. Dat vind ik geen ongewone verdeling of situatie.
Dat betekent in ons gezin wel dat ik naast mijn werk de zorg en de opvoeding van de kinderen op me neem en dat is voor mij als moeder en voor mijn dochters heel gewoon maar dat betekent ook dat mijn bonus zoon (die noem ik even C in dit verhaal) dit maar voor lief moet nemen, niet zijn mama zorgt voor hem en grotendeels ook niet zijn papa maar de vrouw waarmee papa getrouwd is. En dat dat niet altijd even prettig voor hem moet zijn snap ik heel goed. Hij is nu 9 jaar en hem uitleggen dat ik niet voor hem hoef te zorgen maar dat ik dat doe omdat ik van hem hou en dat hij bij de liefde van mijn leven hoort en ik er alles voor over heb om hem en zijn vader gelukkig te maken dat kan nu nog niet vanwege zijn leeftijd zal hij dat niet begrijpen.
Ik ben voor hem dus de "buitenstaander" die hem verteld wat hij wel en niet mag en hoe zijn dagelijkse leven eruit zal zien, terwijl hij waarschijnlijk heel anders gewend is.
Maar goed dit allemaal gezegd te hebben even terug naar het feit waarom ik dit bericht hier plaats...
C zijn moeder is 43 jaar oud op dit moment en al sinds haar 15e verslaafd, ik ben er zeker van dat zij tijdens de zwangerschap van C regelmatig alcohol gedronken heeft van andere middelen heb ik een vermoeden maar geen zekerheid.
Nu merk ik aan C bepaalde dingen waardoor ik het vermoeden heb dat hij het FAS syndroom heeft.
Omdat ik geen zeggenschap over hem heb en zijn moeder nog gewoon het ouderlijke gezag deelt met mijn man kan ik hem dus niet laten testen want moeder geeft daar geen toestemming voor.
Nu maakt het mij ook niet uit dat er een arts hem die stempel geeft wel zou ik graag voor mezelf die bevestiging hebben zodat ik kan leren hoe ik het beste met hem om kan gaan.

Mijn vraag dus hier is; zijn er hier ouders die een kind groot brengen die het Fas syndroom hebben en willen zij met mij in contact komen om mij handvatten en tips te geven hoe ik C het beste kan opvoeden??

Bedankt alvast
Een wanhopige "stief"moeder
 
Het valt me op dat je denkt dat een 9 jarige niet kan begrijpen dat je uit liefde voor hem zorgt. Het is wel heel belangrijk dit wel te vertellen. Kinderen begrijpen veel meer dan de meeste volwassenen doorhebben.
Als hij dingen niet goed aan kan leren, gaat straffen niet helpen. En hoe goed bedoeld ook, als hij niet hetzelfde kan als je dochters, is het niet eerlijk dit wel van hem te verwachten. Dat frustreert de boel.
Heel lief dat je goed voor hem wilt zorgen. ❤️
Ongeacht eventuele diagnoses, goed voor iemand zorgen vereist dat je de behoefte van de persoon zelf goed inschat.
 
Ik heb geen ervaring met FAS of pleeg/stiefkinderen, maar ben het wel met Essil eens, als hij het niet kan, is het niet eerlijk om hem te straffen.
Daarnaast, hoe stereotypisch ook, zijn er ook verschillen tussen jongens en meisjes. Onze dochter van 2 trekt zelf haar jas en laarzen aan en uit, en kleedt zichzelf zo goed als ze kan uit als het tijd is om naar bed te gaan. Onze zoon van 4 daarentegen wordt het liefst "verzorgd": wil niet zelf schoenen aan en uit trekken, wil hulp met aantrekken jas, na uittrekken gooit hij hem op de grond (waarna zijn zusje hem aan de kapstok hangt), en zelf aan en uitkleden wil hij ook  niet. Ik denk dat hij best een eind komt als hij het zou proberen, maar hij vertikt het. En omdat hij de oudste is, zien wij nu pas hoe het ook kan ;) In ons geval denk ik dus dat we best wat strenger mogen zijn naar onze zoon, omdat ik denk dat hij het wel kan, maar gewoon te lui en gemakzuchtig is om het te doen... 
Ik weet niet of dit nuttig is, maar het kan dus ook zijn dag je meiden mede door opvoeding of karakter zich beter gedragen dan je stiefzoon. Ik heb verder natuurlijk geen zicht op zijn moeder, maar als ik het zo hoor dan zou je veronderstelljng ook best waar kunnen zijn.
 
Ik heb geen specifieke kennis van FAS maar werk wel met kinderen met achterstand en problemen (vooral op vlak van taal en leren). 
Wat bij onze leerlingen helpt is om de taakjes die ze moeten doen te visualiseren. Bijvoorbeeld in Word enkele dingen oplijsten en hier telkens een sclera picto bij plakken. 
 


De mondelinge opdrachten die je hem geeft op delen zo dat je telkens maar 1 ding vraagt. 
Misschien is het ook interessant om eens naar hechtingsproblematiek  te zoeken. Wij hadden onlangs op school hier een spreker over en die gaf ook enkele concrete handvaten. Kinderen met hechtingsproblematiek tonen veel gedragsproblemen omdat ze zich niet veilig voelen. 
 
Hoi hoi! 
Joh wat lastig, maar wat lief en moedig dat je zo betrokken bent. 


Ik heb kinderen zonder FAS(D) maar in mijn werk (VO school waar ik o.a. bijzondere leerlingen begeleid) heb ik meerdere jaren een leerling met FAS(D) nauw begeleid en ook begeleid ik leerlingen met een hechtingsstoornis. Beide kunnen hier een rol spelen. 


FAS(D) komt heel weinig voor in combinatie met een normaal/hoog IQ. De meeste kinderen zitten op het speciaal onderwijs, omdat ze een enorm grillige ontwikkeling hebben. Ze kunnen iets de ene dag goed en de andere dag niet, bijv. veters strikken. En dat is geen onwil, maar onmacht. Straf daarvoor zou niet gepast zijn, want ze kunnen het niet. Maar het voelt wel alsof ze je gewoon in de maling nemen. 

Mijn leerling had enorm veel kennis over de situatie in de wereld en de annexatie van de Krim (ver de leeftijd vooruit) maar tekende ondertussen stokpoppetjes bij Beeldende Vorming (niveau van een kleuter). Had qua geweten het niveau van een peuter. Deze leerling had ook een hechtingsstoornis wat het nog ingewikkelder maakte, want het was ook een spel van stoten en aantrekken. 'Zie je mij wel?' 'Doe ik er nog wel toe?' 'Blijf jij wel? Blijf jij wel ondanks alle gekke dingen die ik doe.' 
Ik ben ook een middag op cursus geweest bij de extern zorgbegeleider. Deze gaf aan dat soms de hechtingsstoornis voorop lag en dan weer de FAS(D) en dat het altijd zoeken is wat op dat moment voorliggend was. En dat we dingen de leerling niet kwalijk konden nemen, omdat het er niet in zat. Zoals het voorbeeld met de veters. 

Als advies zou ik willen geven of er toch geen mogelijkheid is tot het zoeken van begeleiding voor je pleegzoon. Via Jeugdzorg zal er een ingang zijn en ook zij kunnen dingen regelen, los van wat moeder wel of niet wil. Begeleiding lijkt me nu ook handig, omdat je voor de pubertijd zit. Als die hormonen gaan razen dan speelt er ineens nog heel wat anders mee en dat is een soort oerdrift, waarna alle rede weg lijkt te zijn en ze nog moeilijker te bereiken zijn. Begeleiding kan jullie ook handvaten geven voor het dagelijks leven en hoe met elkaar om te gaan.
Over hechtingsstoornis is een heel goed en fijn leesbaar boek geschreven 'het bodemloze put syndroom.' 


Succes! Laat je weten hoe het gaat? 
Nog een laatste tip. Bekijk het per dag. Kijk niet te ver vooruit. Elke dag is er weer eentje. Zo bekijk ik het met mijn bijzondere leerlingen. 
 
En wat Flwrpwr hierboven zegt is ook enorm goed! Dat kan heel goed helpen bij de diverse taken. Online zijn er ook enorm veel picto's te vinden om taken mee te ondersteunen. 
 
Terug
Bovenaan