Favoriete recept van jullie peuter

<p>Ik dacht, misschien is het leuk om wat peuter friendly recepten te delen. Ik merk dat ik vaak praktisch iedere week hetzelfde maak omdat ik weet dat er dan goed gegeten gaat worden ?. Maar was benieuwd of jullie misschien ook nog lekker recepten hebben die een hit zijn bij jullie peuter! </p><p>Hieronder zal ik het favoriete recept delen van ons zoontje van bijna 2,5. Bij ons doen pasta’s het heel goed en deze pasta wordt (met een enkele aanpassing) ook heel goed gegeten door onze 11 maanden oude baby. </p>
 
Recept courgettepasta 
 
2 courgettes 
230 gram pasta (wij gebruiken fusilli)
40 gram Griekse yoghurt 
Citroensap 
1 teentje knoflook 
Gerookte kip
Cherrytomaatjes / zongedroogde tomaten 
Pijnboompitten 
Parmezaanse kaas 
Half blokje groentebouillon verminderd zout
Nodig: keukenmachine 
 

Kook 1,5 liter water
Snijd beide courgettes in 2 stukken en kook ze samen met een half blokje groentebouillon 20 minuten, deksel op de pan 
Doe ondertussen 40 gram Griekse yoghurt, een scheut citroensap en een uitgeperst teentje knoflook in de keukenmachine (wij gebruiken zo’n middelgrote die bij de staafmixer zat)
Als ze courgette klaar is (water niet afgieten!!) duw een beetje water uit de courgettes en doe ze in de keukenmachine. Mix tot een gladde saus.
Kook ondertussen de pasta in het courgettewater 
Doe in een grote koekenpan (wokpan) de courgettesaus samen met de gerookte kip en pijnboompitjes, maak warm maar niet laten koken
Snijd ondertussen de tomaten in vieren. Wij geven de kids normale cherrytomaatjes (zo’n 5 per persoon) en gebruiken zelf zongedroogde tomaten
Als de pasta klaar is, giet af en doe bij de saus, even omscheppen en opdienen
Doe de tomaatjes erbij en eventueel wat parmezaanse kaas (ons zoontje krijgt een heel klein beetje en vindt dit reuze interessant haha, wij nemen iets meer ?)
 
Oh ze heeft er een paar. 
De makkelijkste:
Maiskolf, worteltjes, bietenburger AH eigen merk en gebakken aardappeltjes (eigen kruiden ivm zout). 
Ik maak vaak rode linzensoep uit mn Healthy Little Tummies kookboek:
1 ui en wat knoflook bakken, half pakje fair trade thaise rode curry pasta (deze is niet zo heet en valt wat zout betreft mee), 2 zoete aardappelen in blokjes toevoegen. 300 gr rode linzen en 1 tot 1,5 liter bouillon (zo kun je de dikte varieren, ik gebruik zoutarme bouillon) erbij. 1 pakje tomatenblokjes (heinz heeft heel weinig zout). 1 blik kokosmelk erbij. Als alles gaar is pureren. Evt wat dikke yoghurt en koriander erop maar hoeft niet. Wij eten er een volkoren stokbroodje bij en eten twee dagen van deze soep. Dochter smult ervan en kan lekker zelf lepelen.
En naar een recept van Angela Lidon, pasta met cashew tomatensaus:
0,5 cup cashews met 0,5 cup ongezoete plantaardige melk in de blender tot het glad is. Ondertussen genoeg pasta voor 4 koken (tip minipasta van gran italia). Bak ui en knoflook met wat peper en gedroogde oregano. Voeg 3 grote handen spinazie toe. Een pakje tomatenblokjes (wederom heinz). Voeg een blikje tomatenpuree (ook heinz ivm weinig zout) en 3 eetlepels gistvlokken toe. Een bakje basilicum gesneden toevoegen. Roer de cashewsaus erbij tot het dik wordt. En dan de pasta erbij. Heerlijk romige pasta die lekker weghapt voor hele kleintjes. Voor ons doen we er vaak nog een simpele knapperige salade bij ofzo, maar die eet onze dame niet. 
 
Spinazie met aardappelen en een ei zijn echt zijn favoriet!!

Rode bieten risotto:
1/2 pak Risotto klaar maken met water of bouillon zero
450gram rode bieten raspen

Als de risotto klaar is de bieten mengen en eten maar! Wat over blijft vries ik altijd in voor makkelijke dagen.

 
Hier is het de kip tandoori van Knorr ?mamas eigen ‘meer moeite’ gerechten worden nog niet erg gewaardeerd. Of dit dan betekend dat ik niet culinair kan koken laat ik even in het midden ?
Maar goed, het zijn dus inderdaad vaak dezelfde simpele dingen, met als afwisseling niet veel meer dan stamppot of wok of soep met stokbrood hier…Dus ik lees lekker mee voor inspiratie?
 
Leuk! Ik lees ook graag mee voor de inspiratie. 
onze dochter is gelukkig een makkelijke eter. Kerstdiner heeft ze ook vanalles meegegeten, ze is nu 26 maanden. Leuk om te zien dat ze echt kan genieten van lekker eten of iets dat ze niet zo vaak krijgt.
 
wat hier een hit is: de zoete aardappelstamppot van chickslovefood.
twee flinke zoete aardappelen
zakje rucola
pijnboompitten, flinke hand
kalamata olijven (5 pp)
100 gr geraspte parmezaanse kaas. 


heel simpel: zoete aardappelen koken en prakken. Scheutje olijfolie en wat peper erdoor. Rucola erdoor (ik snijd die zelf eerst nog wel fijn). Dan de parmezaanse kaas erdoor. Wij doen de olijven los want peuter vindt ze heerlijk maar partner niet, en de pijnboompitten maken we fijn met de vork voor de peuter en strooien we over haar bord. Snel, simpel en weinig ingrediënten :) 
 
Hier ook wel een paar favorieten:
- spinazielasagne met Boursin en zalm blijft de topper haha. Mega simpel!

- risotto met allerlei groentes. Kabeljauw met tomaatjes uit de oven erbij

- poke bowl: dan zet ik gewoon allerlei schaaltjes op tafel (zoals rijst, maïskorrels, boontjes, tomaat, avocado, tempeh, bloemkool etc…) en mogen ze zelf hun bowl samenstellen. ?

- hutspot met zoete aardappel ipv normale aardappelen
 
Terug
Bovenaan