Hiya Diana,
Ik heb net ff je verhaal gelezen, wat een nare situatie. Wat me gelijk opviel is dat je deze vriendin wel probeerde duidelijk te maken dat haar zogenaamde "vrienden" misbruik van haar vrijgevigheid aan het maken waren, maar dat je dat niet op jezelf kan betrekken. Hoe deze mensen met jou en je man omgaan is in principe hetzelfde toch?
Ik vind het heel geweldig dat er mensen zoals jij en je man zijn, mensen die zien dat er ergens hulp nodig is en dat dan zonder probleem gewoon geven. Maar juist van mensen zoals jullie wordt misbuik gemaakt, de truuk is om niet je hulpvaardigheid en medeleven voor anderen op te geven, maar tegelijkertijd "hard" genoeg zijn om te zien wanneer je eieren voor je geld moet kiezen en een "vriendschap" moet laten vallen omdat het helemaal niks goeds voor jullie betekend.
Ik hoop dat ik je niet voor het hoofd stoot als ik dit zeg, maar de relatie tussen jullie en dit andere stel is in mijn ogen al helemaal scheef begonnen. Wanneer een viendschap alleen maar gebaseerd is op het feit dat jullie hulp bieden en zij het aannemen, dan is dat geen vriendschap maar meer een mooie daad.
Ik maak op uit jouw verhaal dat jij veel tijd en moeite hebt gestoken in het zorgen voor deze mensen terwijl jij en je gezin het ook heel druk hadden (hebben) en dat dit andere stel eigenlijk alleen maar hun hand uit hield, geen afspraken nakwam en in principe dus gewoon jullie geleende geld hebben gestolen. Heel vervelend hoor voor deze dame dat ze lijdt aan borderline, maar heeft haar man dat ook of is hij gewoon van nature een egoistische klojo?
Lieve schat, droppen die bloedzuigers en je er geen moment schuldig over voelen. Als je je bedenkt dat ze gewoon zonder gene geld van jouw, je man en je kinderen hebben gestolen (door het absoluut niet terug te betalen) dan lijkt het mij al een stuk makkelijker om geen moment meer aan die types te denken.
Ik weet dat ik makkelijk praten heb omdat ik die mensen (en jou) helemaal niet ken, en nogmaals ik bedoel het absoluut niet om jou te beledigen, maar ik kan me zo boos maken om dit soort mensen.
Hoe halen ze het in hun hoofd om jou, degene die altijd voor ze klaar stond, je schuldig te laten voelen . Ik vind dat ze zich moeten schamen.
Ajuus, ilja