Fibromyalgie, zwanger en dan..

<p>Hai allemaal,</p><p>Na een jaar lang twijfelen ben ik erachter gekomen dat de wil toch groter is dus heb ik de knoop doorgehakt. In januari gestopt met de pil en nu proberen zwanger te worden. </p><p>Ik heb helaas de rot aandoening fibromyalgie en heb daar in het dagelijks leven best veel last van. Daarom heb ik ook heel erg getwijfeld over het feit of ik wel een kindje wil, want hoe gaat het als de kleine er is.. Gelukkig heb ik een man die er heel veel begrip voor heeft en ook goed snapt dat hij er misschien iets meer aan moet trekken dan dat hij denkt en ziet bij vrienden ect. </p><p style="text-align: left;">Zijn hier meer meiden met fibro? Die nu zwanger zijn of bevallen zijn? Hoe is het met je klachten?</p><p>Ik weet wel wat dat het bij iedereen verschillend is maar toch.. </p><p> </p><p>Kirsten ?</p>

Hi!
pril zwanger en ook fibromyalgie. Hoe het zal gaan is afwachtten. Loop al jaren iedere 2 weken bij een fysio.
heb gehoord dat het tijdens een zwangerschap 2 kanten op kan gaan. Of je hebt er 9maanden geen last van of juist wel. Ik denk dat je het gewoon lekker rustig aan moet doen en goed moet luisteren naar je lijf. Én bewegen! Ik sport 2/3 x in de week, ondanks mijn klachten. 

Hoi! 
Ik heb ook fibromyalgie, zit helaas thuis want werken lukt mij gewoonweg niet. Ik heb altijd gedacht de fibromyalgie niet mijn droom af te laten pakken om moeder te worden, hoe zwaar het misschien straks zal zijn. Inmiddels ben ik 11 weken zwanger en heb nu tijdens de zwangerschap gelukkig geen fibromyalgie klachten (je hoort vaker dat mensen met fybro geen klachten hebben tijdens de zwangerschap ivm de hormonen). 
Ik ben soms wel bang voor hoe zwaar de zorg voor een kindje straks zal zijn, maar ik bedenk mij steeds maar dat het het waard zal zijn :) Daarnaast heb ik een lieve man die helpt wanneer het kan, en mijn moeder komt ook zo nu en dan meehelpen in het huishouden. 
Mijn fysiotherapeut leerde mij om een 'powernapje' te nemen, ongeveer 3a4x per dag, proberen om intensieve activiteiten te verdelen over de dag (dus niet allemaal intensieve activeiten achter elkaar, maar goed afwisselen met ontspanning), en matig intensief te bewegen. Je hoeft dus niet intensief te sporten, maar bv. zwemmen, veel wandelen en rustig fietsen zijn goede bewegingen. 

Msst, ja klopt hoe de zwangerschap zal zijn zie ik dan wel weer :p sporten is voor mij een beetje lastig gegaan ivm en scheve ruggewervel (hoe ik eraan kom geen idee) maar kon geen kant meer op en het herstel ging heel traag.
Ik heb nu mijn autostoel aangepast (voor mijn werk zit ik best lang in de auto) en ik moet zeggen dat de pijn in mijn rug minder is geworden! Dus ik hoop snel weer te kunnen sporten. 

D ej: wij delen wel erg dezelfde gedachten. Ik zeg ook steeds ik doe het voor een goed doel :)
Mijn moeder en schoonmoeder zeiden ook al als je hulp nodig hebt zijn wij er ook nog en als je echt rust nodig hebt dan breng je het maar hier voor een weekend, (zal dat denk ik toch niet zo snel doen, maar lief dat ze het aanbieden) 
Mijn fisio zegt idd ook activiteiten verdelen over de dag. Ik ben vorig jaar ingestort en werk nu maar halve dagen dat gaat in principe goed, ik kan thuis komen rust pakken en dan iets meer moeite doen voor het avond eten dus daar ben ik wel blij mee. Ik probeer ook lekker een stukje te wandelen of in mijn tuintje te rommelen zeker nu met het mooie weer! Zonnetje kan ook een hoop doen, is dat bij jullie ook zo? ?

Baami: knap hoor!
Wist ze het ook al toen haar dochtertje kleiner was? Op deze leeftijd zijn ze natuurlijk al meer zelfstandig. 

Ik weet het nu inmiddels 9 jaar dat het een naampje heeft, maar al langer klachten en worden helaas erger.. Ben bijna 28 en jullie? 

Ik heb ook heel lang de hulp van mijn moeder en schoonmoeder afgewimpeld, ben niet iemand die snel hulp aanneemt van anderen. Toch komt mijn moeder sinds kort elke 2 weken een dagje helpen om het huis op orde te maken en dat geeft mij toch wel weer wat meer rust, waardoor ik meer energie over heb voor andere dingen (sociale contacten e.d. gingen er bv. onder lijden). 
Ja klopt! Tijdens de wintermaanden heb ik ook veel meer last van klachten dan tijdens het voorjaar/zomer. Dus ik ben ook altijd heel erg blij wanneer het voorjaar weer langzaam aanbreekt :) 
Ik ben 23, klachten sinds mijn 17e. ''Diagnose'' fibromyalgie/cvs is pas vorig jaar bij mij gesteld, ik heb jarenlang onderzoeken gehad en werd van het kastje naar de muur gestuurd. Weet nu gelukkig eindelijk waar mijn klachten vandaan komen. 

Terug
Bovenaan