Fietsen met of zonder helm

Ben benieuwd naar hoe anderen het doen. Onze dochter van ruim 3 fiets al een tijdje met zijwieltjes. Deze wil ze er binnenkort af (we verhuizen naar een rustige buurt en dan wil ze zonder zijwieltjes). Maar zit ineens te denken, moet ze dan een helm op of niet? Ik weet dat een eigen keus is, maar ben wel benieuwd hoe jullie dit doen.
 
Onze dochter had altijd een helm op. Dit wilde ze zelf ook. Tot ze naar groep 2 ging, toen vond ze het niet stoer meer.
Persoonlijk vind ik het een fijn gevoel dat ze een helm op hebben, maar helaas is dit (nog) niet gebruikelijk en wil ik ook zeker niet dat m'n kind erom wordt uitgelachen.
 
Mijn zoon fietste los toen hij 3 jaar en 4 maanden was. Hij had vanaf het begin een helm op. Dat was geen enkel probleem, want papa had op de racefiets ook een helm op. Pas toen hij tegen de 6 jaar liep begon hij zelf te vragen of hij zonder helm mocht fietsen, hij kreeg opmerkingen en was een van de weinige met een helm op. We hebben hem daarna regelmatig zonder helm laten fietsen. Hij viel bijna nooit en had inmiddels behoorlijk wat kilometers gemaakt. Kort daarna kreeg hij een eenzijdig ongeluk met de fiets en lag zijn gezichtje behoorlijk open (met de fiets een bevroren sloot ingereden en met zijn gezicht op het ijs terecht gekomen wat daarna brak en de ijsscherven hebben in zijn gezicht gesneden). Het is goedgekomen, maar er zitten nog flink wat littekens op zijn gezicht. Wellicht had een helm iets geholpen. Hebben we zelf hiervan geleerd, nee, hij fiets nog steeds zonder helm, hij wil niet meer met. 
 
Terug
Bovenaan