fietsen

Mijn dochter heeft tot vorige week dat ook niet gedurfd (ook 5,5jr!) en ik ben absoluut a-pedagogisch te werk gegaan en heb haar gewoon op de fiets gezet en ben de fiets vast blijven houden. Uiteraard was het gillen eerst maar toen ze inzag dat ik haar absoluut niet zou laten vallen ging het steeds beter. Binnen een uur fietste ze een afstand van 5 meter tussen mij en mijn man alleen, om binnen een dag los naast ons te kunnen fietsen (wij hard rennen zij fietsen) toen ze ook op dat moment zag dat we haar niet zouden laten vallen groeide haar zelfvertrouwen en toen we haar alleen lieten vallen en het ging niet helemaal goed dan kon ze daar zelfs om lachen! Ook is het belangrijk dat ze met haar voeten bij de grond kan en dus weet dat ze niet 'zomaar' kan vallen. Dat is ook even oefenen hoor dat stoppen/remmen! Tja het is even hard aan de slag dus en even doorduwen!

Succes en.... het kan dus echt!
 
Hoi, mijn oudste zoon zag het fietsen zonder zijwieltjes niet zitten. We hebben ze toen hij ruim 5,5 jaar was iets omhoog gebogen, zodat ze niet meer zonder meer de grond raakten, maar dat wel de zekerheid er nog was. Hij scheurde als een gek op zijn fiets zonder dat zijn zijwieltjes de grond raakten. 3 maanden later durfde hij uiteindelijk ze te laten verwijderen en zonder te fietsen. We hebben hem dus gewoon zelf laten aangeven wanneer hij er aan toe was. En dat ging prima dus. Zijn tweelingbroer heeft het zichzelf in groep 1 geleerd op school. Daar hadden ze een klein fietsje waar op hij wel durfde en binnen een week fietste hij zonder toen hij bijna 5 jaar was. Het komt dus vanzelf wel, wanneer ze er aan toe zijn. De een iets eerder dan de ander.
 
Onze dochter was 4 toen onze oudste een andere fiets kreeg. Ze vond het niet nodig dat er zijwieltjes aan gemaakt werden want ze dacht er zo op weg te kunnen fietsen. Dat viel natuurlijk tegen, vooral als je niet trapt. Op 28 april was het fiets versieren op school en ik stelde haar voor de keus: Lopend met de fiets of de driewieler mee. Ze koos voor de fiets en ging de fiets samen met een meisje uit groep 8 versieren. Toen de fiets versierd was had het meisje haar fietsen geleerd. We gingen in de mei vakantie op vakantie dus waren we benieuwd of ze het fietsen niet zou verleren, maar nee hoor. Ook toen ze een keer flink gevallen met de fiets (losse snijtanden) gaf ze het fietsen niet op. Zo zie je maar ze leren het uiteindelijk toch. Succes.
 
Hallo jullie bericht is al even geleden maar ik zit met hetzelfde probleem ook een 5 1/2 jarige dochter die zit te shaken op de fiets en beslist niet zonder zijwieltjes durft te fietsen. Jullie adviezen en methodes uitgeprobeerd,ik ben er niets mee opgeschoten het mag allemaal niet baten. Zijn er nog mensen met andere goede tips of zal ze inderdaad over weet ik veel hoeveel tijd uiteindelijk wel gaan fietsen?
 
Wat een bekend verhaal. Onze oudste dochter ging pas met 3 1/2 fietsen met zijwieltjes. Zonder zijwieltjes was eng. Maar ja mevrouw groeide en groeide en moest toch echt van die zijwieltjes af.
Wij zijn blijven oefenen en oefenen en vasthouden en vasthouden; steeds maar weer proberen het vertrouwen te geven.
Moet wel zeggen, dat wij het schoolplein op hebben gezocht. Heel groot en zonder obstakels. Ze had daar echt alle ruimte om te leren fietsen.
Ze is nu bijna 6 jaar; rijdt op een 20 inch fiets en durft/ kan op dit moment nog niet zelf starten. Maar ook dat probleem zal met de tijd vanzelf worden opgelost.
 
Mijn dochter is net zes geworden, voor haar verjaardag nieuwe 20 inch fiets gegeven (andere was toch echt te klein) en verteld dat hier geen zijwieltjes op gingen/konden. Ze moest het leren (is toch ook al 6) Ging boven verwachting goed, alleen starten is inderdaad nog een probleem, maar ook daar zal ze met veel oefenen wel beter in worden (vanaf/naast stoeprand is makkelijker)
Dus maak je maar niet zo druk, ze zijn er vanzelf wel een keer aan toe!
 
hoi.mijn dochterje van bijna 4 heeft zelf bedacht als ik nou een helm krijg dan kan mijn hoofd niet zeer doen als ik val, en alles wat deze kleine stuntel zelf bedenkt voor haar zelfvertrouwen ga ik volledig voor dus een helm voor mijn schat dan komen de stoepranden,en dergelijke opstakels ook vanzelf wel.

groet peet.
 
Terug
Bovenaan