fietsen

A

Anoniem

Guest
Vanaf wanneer kun je je baby meenemen op de fiets?
Mijn dochter is nu 7 maanden en weegt ong 9,5 kilo, op het fiets stoeltje staat nl 9 maand, 9 kilo.
ze zit wel al in de kinderstoel en in de "grote" autostoel.
Ze kan zelfstandig zitten maar nog niet lang dan zakt ze weeropzij..

Officieel geldt voor alledrie (kinderstoel, 'grote' autostoel en ook het fietsstoeltje) de richtlijn: zelfstandig en stevig kunnen zitten, meestal bij de leeftijd van 9 maanden en een gewicht van 9 kg. Natuurlijk is elk kindje verschillend, dus het zal bij sommige kindjes misschien iets eerder kunnen. Senne zit af en toe ook een paar minuutjes in de kinderstoel, maar ze zit ook nog niet zo stevig. Met  het fietsstoeltje wacht ik tot ze echt stevig zit. Wij hebben daarvoor een fietskar waarin ze in de maxi-cosi zit.

Er is trouwens al een paar keer een heftige discussie ontstaan over dit onderwerp, met name over het feit dat het erg risicovol is om met een jonge baby te gaan fietsen. Er zijn vaak ongelukken geweest door te vroeg te gaan fietsen, omdat ze gewoonweg nog niet eraan toe zijn en de belasting te groot is voor het lichaam. Ik zou dus nog even wachten.

Groetjes,
Dionne

De kinderstoel zit ze ook niet zo heel lang in alleen voor haar fruithapje of warm eten, en dan heb ik er een grote badlaken omheen voor extra stevigheid, en mijn autostoel kan in 5 lig posities en daar ligt ze bijna net zo in als in de maxi cosi.
Een vriendin van mij is dus vorige week wezen fietsen met haar dochtertje van 7 maand die wel zelfstandig kan zitten (ook nog maar net) maar die ook amper 7,5 kilo weegt! Dat vind ik dus wel link, het meisje heeft helemaal niks om bij te zetten tijdens het fietsen...

Heey Paula,

Mijn dochtertje gaat al vanaf 5 weken mee op de fiets. Wij hebben een fietskar waar mijn vriend iets in heeft gemaakt zodat de maxi cosi er precies inpast. Ook gaat ze soms mee in de draagzak.. Is wel erg handig!

Succes!
Groetjes ilse

Hoi!
Stevig zitten, betekent niet meer opzij zakken! Heel simpel. Als ze zelf vanuit lig-/kruipstand kunnen gaan zitten, zijn ze er klaar voor! Tot die tijd, helaas...

Groetjes, Ingrid

Als je te vroeg gaat fietsen dan kan het nekje van je kindje breken, met de dood tot gevolg. Ik wil je niet bang maken.... maar heb wel het advies om gewoon lang genoeg te wachten. Koop anders een babymee of fietskar als je er graag op de fiets op uit wil.

Terug
Bovenaan