Fietsstoeltje voor- of achterop?

hallo,

Ik wil met mijn zoontje van ruim 7 maanden binnenkort gaan fietsen.
Eerst dus een fiets aanschaffen (goeie tip zo'n mama-fiets!) en daarna een fietszitje.
Maar ik weet niet of ik een zitje aan het stuur moet kopen, of eentje voor achterop op de bagagedrager...

Mijn ouders vinden een zitje aan het stuur 'levensgevaarlijk' vanwege het zware gewicht voorop, maar het lijkt mij veel gezelliger. Je kan kletsen met de kleine en dingena aanwijzen en zo. Nadeel is misschien wel de vliegjes in z'n gezichtje (ik ga niet met zo'n windscherm fietsen! dat gaat me beetje te ver voor wat betreft het truttigheidsgehalte haha!). Voordeel van achterop is dat het misschien veiliger is (maar als je valt maakt het niks uit denk ik...) maar ik vind het minder gezellig. Je kan je kleintje niet in de gaten houden, maar hij zit wel uit de wind.
Pfff, zo zit ik dus al dagen alle voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen, en ik kom er niet uit.
Dus daarom: Wat hebben de fietsers onder jullie en waarom?

Dankjewel!

Rita mama van Senn
 
Hallo,

Wij hebben sinds een maand onze dochter op de fiets en wel VOOROP!! Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet eens over nagedacht heb, voor- of achterop. We hebben wel een windschermpje en onze dochter vindt het helemaal geweldig op de fiets!! Wij ook trouwens en met het gewicht aan het stuur valt het reuze mee (althans dat vind ik). Ligt er misschien ook heel erg aan, hoe zwaar je kindje is (toch??). Het is idd gezelliger voorop en je kunt zien hoe je kindje geniet van alles wat hij/zij ziet. Dit is mijn ervaring, maar misschien denkt de rest er anders over....

Groetjes Snuffel
 
Oja, ik vraag me af of het achterop veiliger is...  
Ik zou denken, dat als je kindje voorop zit en je valt, je het stuur nog een beetje weg kunt draaien (begrijp je wat ik bedoel??), of je kindje "opvangen".
Daarbij moet je niet vallen, maar lekker op je fietsje blijven zitten !!
Enne, van dat windscherm, meen je dat serieus??

Doeidoei groetjes en succes met je keuze
 
Hoi Rita,

wij hebben eerst een stoeltje voor voor gekocht met scherm (een scherm is namelijk ook handig als je kind er niet bij is en het regent, je blijft nl veel droger). Het is inderdaad veel gezelliger. Een praktische bijkomstigheid is dat je het stoeltje er heel makkelijk vanaf kunt halen en bij je partner op de fiets kunt zetten. Mijn man vindt zo'n stoeltje achterop een crime, want als je je been over je fiets slaat willen er met een stoeltje achterop ongelukken gebeuren. Een ander nadeel is dat je niet in de gaten hebt als je kindje achterop in slaap valt, ze willen nog wel eens scheef gaan hangen en dat vond ik best wel eng.

Daarnaast wil mijn zoontje (nu 3,5) nog graag voorop zitten als we bijv. langs de boten gaan fietsen, dan heeft hij overal goed zicht op. En als je zo'n mamafiets van sparta gaat kopen is het wel een fiets die gemaakt is op een zitje voor en achter. Ik heb zelf een stabilo en ik moet zeggen dat ik nergens last van heb gehad met het zitje voorop en nu met de komst van nr 2 gaat dat ook goed......

Ga proefritjes maken bij de fietsenmaker en zorg ingeval van een zitje voor dat je een tweetal blokjes hebt om deze op 2 fietsen te bevestigen en als je een stoeltje achterop kiest ben je bijna genoodzaakt om er twee te kopen (deze zijn minder makkelijk en snel van fiets te wisselen)

succes

mamaraf
 
De "voorop-zitjes" zijn vaak ook kleiner dan de zitjes voor achter op de fiets. Dus voor kleine kinderen zijn deze zitjes veel geschikter. En dat gewicht aan het stuur valt reuze mee, want de bobike zitjes zitten aan de stang van het stuur gemonteerd! De zitjes van GMG worden aan het stuur gemonteerd.
Houd er wel rekening mee dat je sowieso kwetsbaar bent op de fiets. Het maakt niet uit of je kind dan achterop óf voorop zit. Een kennis is onlangs met kind en al aangereden door een brommer en hierdoor flink onderuit gegaan. Het kind heeft een aantal dagen op de IC gelegen met een schedelbasisfractuur.... Zij fietsen dus voortaan met een helmpje ter bescherming.

Groetjes Marieke
 
Hoi Rita,

Ik wilde eerst ook geen windscherm. Afschuwelijk maar op advies van meerdere mensen toch gekocht. Je kind is sneller verkouden zonder windscherm en ook de oogjes zouden snel ontstoken raken vanwege de rijwind en alles wat in de lucht zit. Tja of het echt zo is weet ik niet. Mijn dochter is nu 19 maanden en zit nog steeds voorop. Zelfs nu ik 39 wk zwanger ben van de tweede gaat het fietsen en sturen nog prima. Ik heb niet eens zo'n mooie, degelijke mamafiets. Ook ik vind het een voordeel dat je het stoeltje en windscherm er heel makkelijk af kan halen. (Als ik dus alleen ergens naar toe fiets of naar mijn werk ging op de fiets dan haalde ik dat windscherm er snel even af!!!)
Succes en... fietsen met je kleintje is ontzettend leuk! Geniet ervan.
 
Even voor mamaraf:
Als je goede stoeltjes hebt, zijn stoeltjes achter op de fiets net zo snel of nog sneller van fiets te wisselen dan stoeltjes voor. Er twee kopen is dus helemaal niet nodig.
Groetjes.
 
hallo,

volgens mij is een achterop zitje pas vanaf 2jaar.
en zeker als je voor het eerst gaat fietsen en daarna natuurlijk ook is het echt genieten met je kind voorop. en als je een moeder fiets hebt dan zit je kind erg laag achterop en zie je niet wat er achter je gebeurt.
 
Terug
Bovenaan