Financiele kant kinderopvang

Hoi allemaal,

Ik hoef geen kijkje in jullie financiele situatie, maar ben erg benieuwd naar hoe jullie de KDV regelen, als je meer dan 1 kind hebt.

Wat bedoel ik precies?

Nou, ik heb 1 kind, dat 2 dagen per week, binnenkort 3, naar de creche gaat. Hartstikke leuk, maar het is erg prijzig. Ik verdien best redelijk, maar kan me financieel eigenlijk niet meer dan 3 dagen creche voor dit ene kind veroorloven.

Mijn man is zelfstandige en krijgt als zodanig niets "van zijn baas" voor de kinderopvang (hij is immers zijn eigen baas). Mijn baas betaalt wel 1/6 van de kosten. Voor het Rijk verdienen we te veel om iets terug te krijgen met de Belastingen. Maar we verdienen te weinig om voor een tweede kind  3 dgn  creche te kunnen betalen. Ik kan niet stoppen met werken, want dan kunnen we onze top-hypotheek niet meer betalen en heb ik bovendien 15 jaar voor niets gestudeerd (als ik nog een paar jaar doorstudeer, heb ik een top-inkomen, maar dan ben ik de 40 jaar gepasseerd en ik wil  niet zo'n  oude moeder worden voor mijn tweede kind; sorry, als ik iemand beledig met deze opmerking, maar zo voelt het nu).

Zijn er goedkopere alternatieven dan de creche? Hoe doen jullie dit? Het idee, dat de keuze voor een tweede een keuze op financiele gronden wordt, snijdt door me heen. Vreselijk vind ik het! Zijn er anderen, die dit probleem ook hebben?

Greetz van Ingrid.
 
Hoi Ingrid,

Ik kan me jouw verhaal goed voorstellen, al is het voor mij gelukkig niet van toepassing. Mijn dochter gaat drie dagen per week naar de oma's. Heeft natuurlijk ook wel nadelen, maar is voor ons de prettigste oplossing. Ik zou ook niet weten hoe wij het finanieel rond zouden moeten breien als ze naar de creche zou gaan. Alles is ook zo duur!!! Mijn salaris is ook noodzakelijk.Het lijkt me inderdaad heel vervelend als je niet voor een tweede kindje kan kiezen vauit financieel oogpunt. Ik heb je niet echt kunnen helpen met mijn verhaal, maar wens je wel veel sterkte.

Groetjes, Karin.
 
Hallo Ingrid,

Ik kan je niet geheel antwoord geven, maar je wel een tip geven.
Ik heb op dit moment 1 zoontje van 1,5. Hij gaat 2 dagen in de week naar het kdv en 1 dag in de week naar zijn oma. Zijn oma doet het met plezier, maar het kdv helaas niet.
Gelukkig voor ons krijgen we van onze beide bazen totaal 1/3 terug. Ons salaris is in die mate gunstig, dat wij van de belastingdienst ook ongeveer 1/3 terugkrijgen, wat erop neer komt dat wij zelf ook 1/3 betalen. Omdat wij ook bezig zijn met een evt. tweede, zijn we natuurlijk ook gaan kijken hoe we dat financieel op kunnen lossen.
Uiteindelijk blijkt dat je voor een tweede kind veel meer terugkrijgt van de belastingdienst.
Uiteindelijk zouden we voor een tweede kind maar € 25,00 per maand hoeven te betalen, terwijl we voor ons zoontje € 175,00 per maand betalen. Maarja, hoe lang dit blijft bestaan bij de belastingdienst is ook maar de vraag!! Wie weet gaan ze daar in de toekomst ook in korten....dat weet je natuurlijk nooit.
Ook hoor ik verhalen dat de overheid toch meer de kant op wil dat de werkgevers meer gaan betalen. Nu zijn de werkgevers niet verplicht om een bijdrage te leveren.
De overheid wil dit wel graag. Dus wie weet wat hier nog veranderd.

Maar mijn tip voor jou is om even te checken of je voor een tweede kind wel iets terug krijgt. Ik begrijp inmiddels dat jullie een erg goed salaris hebben, maar ook een hoge hypotheek.  Tja, dat kan ik natuurlijk niet voor jullie oplossen, maar ik zeg altijd maar zo, waar een wil is is een weg....misschien kunnen jullie tijdelijk (kdv is ´maar ´ vier jaar) ergens anders op bezuinigen.

Maar het blijft een zure appel als je je beslissing moet laten afhangen van een ander feit. Bij mij is het het geval dat ik een postnatale depressie heb gehad (ben nog herstellende) en het risico bij een tweede op weer een depressie is zo ´n 80%.
Ook dat gaat je niet in de koude kleren zitten. dat is voor ons een punt van twijfel.
Financieel zitten we er ook niet zoetjes bij, maar dat is voor ons geen punt om het niet te doen.

Succes met je beslissing....

Petra (moeder van Thijs)


 
Hoi,

Heb je al eens aan een gastouder gedacht? Dat is wellicht goedkoper dan een kdv... En ook wat huiselijker qua omgeving!

Suc6 met je zoektocht!

Jolet mv Alyssa
 
Hoi Ingrid,

Ik kan je  probleem wel begrijpen omdat mijn man en ik een beetje in dezelfde situatie zitten. Onze dochter is net 1 jaar geworden. Momenteel leven we alleen van het salaris van mijn man en ben ik dus fulltime moeder. Mijn man heeft echter een andere baan gekregen en daarvoor moeten we naar de andere kant van het land verhuizen. We hebben daar een huis gekocht omdat huren geen optie was. De hypotheek is dusdanig hoog dat ik nu ook eerst moet gaan werken (2-3 dagen) om uberhaupt nog bijvoorbeeld een auto te kunnen rijden die we toch echt nodig hebben. Dit is dus voor ons de reden dat ik nu nog niet zwanger kan worden, terwijl we allebei dolgraag willen. Ik zal eerst een baan moeten hebben en dan ook nog eens de proeftijd doorkomen voordat we aan een tweede kunnen beginnen. Ik hoop dus gauw werk te vinden en dan misschien begin volgend jaar met de pil te kunnen stoppen. Op dit moment vind ik het best moeilijk dat het nu nog niet kan omdat ik overal om me heen weer mensen zwanger zie worden en ook hier op het forum zijn al veel  moeders die tegelijk met mij zwanger waren en nu weer bezig zijn.

Ik wens jou ook veel succes, een oplossing voor je probleem heb ik niet, maar je weet in ieder geval dat je niet de enige bent met dit probleem.

Groetjes Nathalie
 
Hoi Ingrid,
Als je meer kinderen in de opvang hebt, krijg je meer terug van de Belastingdienst. Voor je 1e krijg je zo'n 10% vergoed bij de hogere inkomens, voor de 2e maar liefst 46%; dat scheelt een slok op een borrel. Voor min eerste kreeg ik vorig jaar 110 euro per jaar; voor de tweede 226 per maand.
Verder meen ik, weet ik niet zeker, dat de belastingdienst een speciale regeling heeft voor zelfstandigen, dus daar zou je man eens naar kunnen kijken. Voor jullie eerste kind zal het niet veel uitmaken, voor een mogelijke tweede wel.
Succes,
Michelle
 
Terug
Bovenaan