finger feeding

<p>Hoi!</p><p>Zijn er hier mensen die ervaring hebben met finger feeding? Ik wil graag mijn gekolfde bv op deze manier gaan geven om tepel/speen verwarring te voorkomen omdat ik maar voor een paar dagen tot hij weer goed op gewicht is hoef bij te voeden. Zijn er mensen die ervaring hebben met finger feeding? Is het lastig of juist niet? Kost het veel tijd? Enz..?</p>
 
Het is even een handigheidje die je door moet krijgen. Het hangt vooral van de baby af hoeveel 'gedoe' het is. Als de baby goed zijn mond dicht doet en zuigt, is het niet zo'n probleem. Maar doet hij/zij dat niet, kan her wel een knoeiboeltje worden. Even proberen en je hebt het snel genoeg door. Waarschijnlijk is je kindje een paar dagen oud? Dan is het goed te doen, omdat ze nog maar kleine hoeveelheden per voeding drinken. Als het om volle flessen gaat, is het minder geschikt, omdat het dan heeeel lang duurt. Maar in het begin en voor een paar dagen is het goed te doen! Succes! 
 
Ik heb dat in de kraamweek gedaan. Ging prima, maar wel even de slag te pakken krijgen hoe je goed doseert met het spuitje. 


Je kunt ook overwegen om met een hulpset aan de borst bij de voeden. Je legt dan een dun slangetje naast je tepel waardoor je de extra melk kunt sluiten. Voordeel daarvan is dat het minder tijd kost en dat je borst beter gestimuleerd wordt. Hier zie je een voorbeeld: https://images.app.goo.gl/BLXWBA1tjXL8eaH79
 
Ja wij hebben het een dag of 3 moeten doen tot ze aangesterkt was en weer voldoende vocht binnen kreeg. De fles werd ons niet eens als optie gegeven vanuit het ziekenhuis. Gelukkig maar. 
Wij hadden een heel klein pipetje voor het begin en na 24 uur ofzo werd dat al een breder groter pipetje. En die laatste dag moesten we er daar al 3 van geven, wat bij elkaar dan 50-60 ml voeding was. Dus met een pipet vingervoeden is in mijn optiek niet echt een optie als je verder dan een week bent. 
Wij deden eerst een pink in haar mondje, tegen het verhemelte aan. Dan ging ze eraan sabbelen en zuigen. En dan schoof je het slangetje van de pipet ernaast, en duwde je net zo langzaam of snel als dat ze het weggeslikt kreeg. Als het langs de mondhoeken wegliep ging het te snel. Ik vond het in het begin lastig om gelijkmatig de snelheid te bepalen. Maar daar wordt je al snel makkelijker in. 
Oh en wij moesten wel eerst aanleggen. En daarna kolven en dan bijvoeden met de pipet. Op die manier leerde ze drinken aan de borst en kwam de productie ook op gang. 
 
In het ziekenhuis hebben ze standaard fingerfeeding setjes en misschien bij de apotheek ook.
Maar waarom wil je gekolfde melk bijvoeden?In principe is dat niet nodig als de baby goed aan de borst drinkt raakt hij vanzelf weer op geboortegewicht. Dat mag 14 dagen duren.

En misschien handig als je partner, als die aanwezig is, de vingerfeeding te laten doen nadat je zelf hebt aangelegd. Ook voor hem/haar een fijn momentje.
Mijn man heeft het in het ziekenhuis gedaan en het vraagt wat oefening met doseren maar hij vond het heel fijn om te doen.
 
Ja, wij hebben in de kraamweek 4 dagen aan finger feeding gedaan ivm het werken aan mijn melkproductie.
Het is even een handigheidje die je moet krijgen, qua dosering spuitje etc. Maar met één dag hadden we het door :)
 
Terug
Bovenaan