flap oortje

Sinds vorige week viel me op dat Thijs (16.5 weken) eigenlijk aan de linkerkant een flap-oortje heeft en aan de rechterkant niet. Ik had dit eigenlijk nooit eerder opgemerkt, gek he?
Ik ben behoorlijk gaan twijfelen aan mezelf hoelang hij dat flap-oortje nou eigenlijk al heeft. Op eerdere foto's heeft hij dat nog niet. Hij is geboren met 2 hele normale oren.  Het is echt de laatste dagen zo gegroeid denk ik. Ik vind het zo raar. Toevallig moest ik vorige week naar het cb en die wisten er eigenlijk ook niks van te zeggen, vonden het ook grappig/raar, dat het maar aan 1 kant is en dat het zo opeens is gekomen.
Weet iemand hier iets zinnigs over te zeggen???
Wordt de andere ook een flap-oortje? Zijn er nog meer baby's die pas na een week of wat flap-oortjes hebben gekregen? Kan ik het afplakken met bv een pleister zodat het oor weer recht groeit of kan dat helemaal niet?
gr Petra

hoi petra
ik heb ook 1 flapoor,maar dan rechts
ik weet ook niet hoe zoiets ontstaat.misschien ligt hij veel op t andere oor waardoor dat geen kans heeft om te flappen?misschien kun je het idd iets verminderen met afplakken,al klinkt t wel een beetje zielig.maar vroeger deden wij thuis ook bij de jackrussels een stuiver aan t staande oortje plakken om t te laten hangen.
groetjes kari

Hoi Petra,

Ik heb hier hetzelfde,mijn zoontje is nu 6 weken en zijn rechter oortje lijkt meer naar buiten te gaan staan.
Nu is mij opgevallen dat als hij op de rechterkant ligt zijn oortje dubbelflapt(gevouwen zeg maar)
Ik probeer er nu op te letten dat dat oortje normaal zit tijdens het voeden(borstvoeding),ik zat zelf ook al te denken om het mischien vast te plakken met een klein pleistertje ofzo,ik weet niet of zo'n oortje weer recht gaat staan dan,maar in mijn zoontjes geval kan die iedergeval niet meer dubbelflappen dan,en zo voorkomen dat hij echt een flapoortje gaat krijgen.
Ik ben benieuwd naar meer tips en ervaringen

groetjes Merel

dat hoofdje heeft zo klem in je buik gezeten dat het zich pas kan uitvouwen na de bevalling. Zo veranderen neus, ogen, lippen, en oren vaak flink in de eerste weken na de bevalling. Echt, bekijk de eerste foto's nog maar eens goed.

Of vastplakken helpt weet ik niet, maar ik kan het me eigenlijk niet voorstellen.

hoi petra,

mijn dochertje naima heeft een flapoortje.. dat komt omdat toen ze (te vroeg) geboren is het kraakbeen in haar oortje nog zo zacht was dat ze kruloren kreeg. ik legde haar oortjes wel steeds goed als ik haar teruglegde in de couveuse, maar uiteindelijk heeft ze 1 flapje, niet heel erg.. thuis heb ik een paar dagen een pleister op haar oor geplakt. Toen ik het vroeg aan de ka, zei ze dat het weinig zin heeft om het oortje terug te tapen, omdat het nog ze kwetsbaar was en dat het vanzelf goed kwam. en dat was ook zo, naima heeft nu een veel minder flapoortje dan dat het was. dus het groeit wel, maar als je het bij jouw kindje echt heel erg flapt dan kan je het later laten opereren, want op dit moment heeft pleisters plakken niet zoveel zin meer. als je twijfelt kan je het beste naar de ha gaan.

Liefs van SOPHIE
mama van Quinty 4-10-2004 en Naima 24-11-2006, 32 wkn 1530 gr

nou nou wat toevallig ik wil precies het zelfde plaatsen en het staat er al hahaha,maar bij mijn zoontje begin ik het nu ook iets te zien aan zijn rechter oor hij is nu 16.5 week ook. mmm ben benieuwd moet toch volgende week naar het cb dan zal ik het gelijk even vragen, groetjes patricia en chez

Hoi hoi,
Ik had zelf ook 1 flapoor. Mijn moeder heeft het al heel vroeg aan mijn hoofdje geplakt in de hoop dat het oor goed zou groeien. Zonder succes, op mijn 16de heb ik een flapoorcorrectie gehad.
Zag er wel schattig uit hoor toen ik klein was maar op een gegeven moment was ik dat oor zat.
Ik denk dus niet dat het vastplakken helpt.
Groetjes, Anne.(mama van Sophie)

Bedankt voor alle reacties.
Tip: Plak een oortje niet vast met een pleister!! Ik heb Thijs gisteren heel veel pijn gedaan om de pleister er weer af te krijgen. Zo zielig.
Ik dacht er een mooie rode kinderpleister op te plakken die niet zo stevig plakt. Maar na een hele dag met pleister op zn oortje vond ik het s avonds wel weer genoeg. Ik probeerde heel voorzichtig de pleister er af te halen maar dat doet al pijn, dus ik denk: als ik hem er in 1 ruk vanaf trek dan voelt hij er het minste van. Nou niet dus. Het deed echt veel pijn bij hem want de tranen sprongen in zn ogen en hij gilde even heel erg hard. Manlief boos, en ik verdrietig. Ik doe dat niet meer hoor, het was zo zielig, dan maar een flapoortje. Mischien trekt het nog wel bij of wordt de andere ook flap.
Thijs is idd ook te vroeg geboren, dus het zo ook kunnen dat zn kraakbeen nog niet volgroeid was.

Terug
Bovenaan