flat zonder lift

A

Anoniem

Guest
Beste allemaal,

Weet iemand van jullie of er bepaalde voorwaarden zijn om thuis te mogen bevallen?
In mijn geval gaat het om het feit dat ik in een flat woon zonder lift.
Ik woon op de 2e verdieping dus 3e etage. Om beneden te komen moet je 4 betonnen trappen af van 7 treetjes. (steeds een relatief klein stukje dus)
Ik wil echt graag thuis bevallen, we wonen in geval van nood 5 minuten van het ziekenhuis vandaan. Ik wil dus liever niet de discussie over al dan niet thuis bevallen openen maar of iemand weet of er bepaalde regels zijn en waar ik die kan vinden.
Ik zie er zelf niet zo'n heel groot probleem in. Namelijk iemand die in een drive-in woning woont of slaapkamer op zolder heeft zit bijna even hoog. Desnoods kruip ik wel naar beneden als het moet!
Ik hoorde laatst namelijk iemand zeggen dat er zelfs arbo-wetgeving voor ambulance personeel is en dat ze niet mogen sjouwen!

groeten Elke

Hallo,

Als ik jou was zou ik het gewoon eens aan de verloskundige vragen.
Of bij de kraamzorg informeren.
Succes
Groetjes Mirella

Ik woon precies hetzelfde. En je mag gewoon thuis bevallen! En ambulancepersoneel haalt je desnoods met een takelwagen uit het raam mocht het niet lukken via de trap. Maar dat gebeurt echt heel zelden.
Ik moest uiteindelijk ook naar het ziekenhuis en tussen de weeën door kan je zo'n trap nog wel afkomen ik werd ondersteund door mijn vriend en de vk.
En het mooie van brancards is dat ze zo gemaakt zijn dat er nauwlijks hoeft te worden getild!

groetjes,
Wietske

ik heb precies t zelfde

maar ik hoor weer van mijn verloskundige dat het ambulance personeel
KAN zeggen nee we mogen je niet   tillen   maar dan kan er idd
iets geregeld worden dat je eruit getakelt wordt (wowwww wat een
apparte bevalling lijkt me dat)

maar ik denk dat ze je echt niet laten zitten hoor als je naar t ziekenhuis moet   dus zal vast goed komen

maar volgens de arbo-wet mag t personeel weigeren

groetjes renata

bedankt voor jullie reacties, het stelt me al een stuk gerust. Behalve dan dat met die takelwagen. Dat scenario had ik ook al bedacht. Dat zou wat zijn zeg! Dat komt wel in de krant in ons gehucht.
groeten Elke

Hoi, ik woon zelf ook op drie hoog en ben begonnen met een thuisbevalling en moest uiteindelijk naar het ziekenhuis. Ik ben zelf de trappen afgelopen en het was ook niet zo een spoed dat de ambulance eraan te pas is gekomen. De verloskundige heeft met naar het ziekenhuis gereden. Ik had al 8 centimeter ontsluiting en flinke weeen, maar de trap af was echt geen probleem. Dus als ik jou was zou ik gewoon gaan voor een thuisbevalling.
Birgit

Ik ben ruim zes jaar geleden van mijn erste bevallen en woonde destijds ook in een flat zonder lift op de derde verdieping. Dit mag gewoon hoor. Heeeeeeel soms wil het wel eens gebeuren dat je huis echt niet geschikt is om thuis te bevallen, maar dat hoor je dan tijdig hoor en vaak voel je dat zelf ook wel op je klompen aan (bv bij een verbouwing als de verwarming het niet doet er geen stromend water is etc) Klinkt misschen beetje vreemd, maar het schijnt toch wel te gebeuren.

Ambulancepersoneel kan inderdaad weigeren te tillen, maar de kans dat dit gebeurt is echt klein, tenzij het trappenhuisinderdaad zo smal is dat het gewoon niet gaat. Over het algemeen zul je ook niet zo snel op de brancard gelegd hoeven worden. Een kennis van mij is naar het ziekenhuis vervoerd gewoon in eigen auto met het hoofdje al tussen haar benen. Ze kon gewoon nog zelf lopen dus kun je nagaan.

Op een gegeven moment komt je lichaam ok in een soort roes. Ik moet met mijn eerste bevaling ook ineens naar het ziekenhuis, niet echt me spoed maar toch wel redelijk vlot. Eerst lag ik nog in bed een weeenstorm weg te puffen en op weg naar he ziekenhuis voelde ik eigenlijk niks. Kwam giechelend het ziekenhuis in en daar hadden ze zoiets van nou dat duurt nog wel even e kunnen nog wel even wat anders gaan doen. Uiteindelijk moesten ze nog heel had lopen voor me, wan toen ik eindeljk in een bed lag was onze dochterbinnen een half urtje geboren. Ze hebben me toen al gewaarschuwd dat de tweede nog sneller zal komen ds ik ben benieuwd......

Hoi

Je kunt best bevallen in een flat zonder lift. Ik woon vier hoog en ik ben twee

keer thuis bevallen van mijn derde moest ik wel naar het ziekenhuis omdat ze

in het vruchtwater had gepoept ik ben gewoon zelf de trap af gelopen .

Terug
Bovenaan