Fles afbouwen met acht maanden

Onze zoon is acht maanden. Op dit moment krijgt hij nog vier flessen van 180cc met zes schepjes. Eerste fles rond 7.00 uur uur helft als flesvoeding en helft voor pap. Dan om 10.00 uur fruithapje. 11.30 uur nog een fles. 14.00 uur na middagslaapje boterham. Deze eet hij steeds beter: laatste dagen hele boterham. 15.00-15.30 uur nog een fles. 17.30 uur groentehapje dat er ook goed in gaat. 18.30 uur fles voor slapen gaan. Gezien leeftijd en dat vaste voeding goed gaat denk ik dat het goed is om fles af te bouwen. Maar hij moet natuurlijk wel genoeg vocht binnen krijgen. We zijn begonnen met water uit 360 graden beker. Daar krijgt hij al wel wat uit, maar geen slokken.

Hoe hebben jullie dit aangepakt? Tips/adviezen? Minder voeding in fles maar wel voldoende vocht? Tweede of derde fles er helemaal af of twee halve flessen geven? Ik ben benieuwd! Alvast dank voor de reacties!

Wij gaven rond die leeftijd bij het brood ook wel water in een fles. Net zo makkelijk en dan ligt de druk niet zo op voldoende vocht krijgen uit een andere beker. 

Hier een dochter van 9 maand, schema als volgt;

08.00/08.30 driekwart fles bordje pap gemaakt, thee uit 360 gr beker.
10.30/11.00 potje fruit + thee uit 360 beker.
13.00 boterham (plus korstjes sinds een week) en thee/dixapp uit de 360 beker.
15.00 fles 180+6
17.00 groente potje plus thee/dixapp uit 360 beker
19.00 fles 180+6.

Elke keer gewoon de 360 beker geven na elk eet momentje, ze begrijpen het redelijk snel. Toen het hij haar nog niet lukte had ik een speciale speen van Dr. Brown die gewoon op de fles kan en dat werkt ook goed. Zolang hij nog genoeg plas luiers heeft met een fles meer of minder krijgen ze genoeg vocht binnen. Fruit zit ook vocht in!

Wij hebben bij onze oudste gewoon de flessen laten wegvallen. Dat ging perfect. Bij de jongste hebben we iedere x de flessen verminderd toen gaf hij zelf aan geen flesje meer te willen. Hij at toen al volledig mee. Als ik twijfelde aan het vocht deed ik savonds bij avondeten beetje water extra door zijn eten en iets meer toetje dan dat ie officieel mag hebben.

7u fles 180+6
10:30 fruit
12u broodje + slokje water
12:30 fles 180+6
15u maisvinger/cracottte + slokje water
17:30 avondeten
18u fles 180+6

Tijden verschillen elke dag want hij slaapt elke dag weer anders. Maar ong qua volgorde. We hebben de fles gewoon weggelaten en af en toe bieden we water aan in een shotglaasje. Heb wat bekers gekocht maar die wilt hij allemaal niet. Het liefst heb ik een rietjesbeker altijd in de buurt maar hij snapt dat nog niet. Voor nu heeft hij volgens mij nog voldoende plasluiers. Maar vind het zelf ook lastig om te weten of hij nou voldoende vocht binnen krijgt hoor. Soms doe ik wel eens 10cc extra in zijn melkfles en dan met dezelfde hoeveelheid schepjes poeder.

Onze dochter is ook 8 maanden en ritme is alsvolgt:
7:30 fles van 180 ml
9:30 fruit met een beker water
12.00 1 boterham met water
13:00 fles van 150 ml
16:00 koekje/fruit met water
17:30 aardappel/rijst/macaroni met groente en vlees/vis
19:00 fles van 150 ml
Het lijkt alleen wel of ze zo de halve dag aan het eten en drinken is, maar ze gaat hier verder wel goed op. Drinkt alleen steeds minder melk, maar wel goed water.

Terug
Bovenaan