Fles weigeren bij bv-baby

Hoi!

Ik heb een dochtertje van bijna 15 weken. Als ze 19 weken is begin ik weer met werken. Ze krijgt volledig bv en daar wil ik straks mee doorgaan.
Ze heeft al weleens de fles met afgekolfde gehad van haar vader en dat ging goed.
Nu begint ze echter meteen heel hard te gillen en is pas rustig als ik haar dan die fles geef of aan de borst leg. De oppas heeft ons laatst terug laten komen omdat de baby maar bleef huilen.
Ze moet dus over 4 weken naar de gastouder. Nu is de gastouder waarschijnlijk wel wat gewend, maar zoals het nu gaat maak ik me toch een beetje zorgen. De baby is sowieso heel erg op mij gericht. Wordt makkelijk door mij getroost en op bed gelegd, maar als iemand anders het doet (zelfs haar vader) dan is het gegil en gedoe en valt ze uiteindelijk vermoeid in slaap van al het huilen. We laten haar niet huilen, maar ze huilt dan zelfs in de armen van haar vader.
Ik ben geen moeder die haar niet uit handen durft te geven en ze is dus ook echt wel eens alleen met haar vader. Ik wil dit juist nu nog meer, omdat ze daar echt aan moet wennen. Maar als het dan zo slecht gaat vind ik het toch ook heel moeilijk. Ik ga vaak de kamer uit, zodat ze niet mijn spanning voelt als ze zo huilt.
We hebben nu van alles geprobeerd, maar ben echt nog op zoek naar tips. Hoe kunnen we het voor haar makkelijker maken om zonder mij te zijn, aangezien ik straks gewoon weer 4 dagen werk? En hoe kunnen we haar leren de fles te pakken bij iemand anders?
 
Zou het kunnen dat ze net midden in de 4 maanden sprong zit? Dan is het slapen sowieso een drama en is er extra veel mama honger. Het is dus goed mogelijk dat het over 4 weken weer heel anders gaat!
 
Ik werk al ruim 10 jaar in de kinderopvang en het is inderdaad erg lastig als baby's de fles weigeren. Dit gebeurt wel vaker hoor, jouw kindje is daar niet de enige in.

Mijn ervaring is dat kinderen op de opvang dan minimaal drinken, vaak de eerste 4 tot 6 uur niks. Daarna gaan ze toch wel iets drinken omdat ze toch honger hebben en krijgen we er zo'n 40cc in. Later op de dag hetzelfde. Vaak drinken zulke kindjes op de dag net genoeg om hun honger iets te stillen, zo'n 100-150cc verspreid over de dag. Te weinig natuurlijk, maar zodra ze thuis zijn drinken ze dan om de 2 uur bij mama en halen ze het volledig in in de avond (en de nacht helaas ;) )

Gezien jouw kindje 4 volle dagen naar de opvang gaat (vermoed ik?) denk ik dat ze die strijd snel opgeeft en al binnen een paar weken toch gewoon uit die fles gaat drinken omdat er geen andere opties zijn. Ze heeft dat gauw genoeg door hoor, hoe klein ze ook is!

Je kunt nog eens verschillende flessen proberen, maar eerlijk gezegd zou ik daar niet teveel geld aan uitgeven. Je kan 10 verschillende flessen proberen, maar grote kans dat ze ze allemaal weigert.

Succes! Idd toch nu al proberen minimaal 1 voeding per dag door papa ofzo te laten geven en het ook echt minimaal 30 minuten proberen, niet te snel overnemen of de borst aanbieden. Het beste ga je zelf even een rondje lopen en laat je papa echt alleen met de baby 30 minuten.

Wat het slapen betreft hetzelfde, bij de opvang doen ze dit vaak probleemloos of ze maakt er in her begin even strijd van, maar zal het al gauw opgeven als ze er 4 dagen is. Dan went ze daar snel genoeg!
 
Overigens zijn die baby's die dan amper drinken op de opvang toch gewoon gezellig en vrolijk. Ze huilen niet om voeding. Ze hebben zichzelf dan gewoon neergelegd bij het feit dat ze niet uit de fles willen drinken ofzo, haha. Echt bizar. Dus maak je geen zorgen dat je kindje uren huilt om voeding, zodra ze echt hongerig is zal ze heus die fles pakken en wat slokjes nemen, ook al zal het veel minder zijn dan je wilt.
 
Oh dankjewel voor je uitleg LEvB! Wel fijn om te weten dat het zo werkt! Onze oudste was een hele moeilijke slaper en dat ging inderdaad ook vrij snel goed bij de gastouder! Ze gaat straks overigens 2,5 dagen naar de gastouder.
 
Welke fles gebruik je? 
Maar idd wat hierboven gezegd wordt. Echt even iedere dag een fles gaan geven!
En wellicht haar knuffel die voor de opvang is lekker bij jullie in bed leggen zodat de knuffel naar mama ruikt. Wel zo fijn voor je kindje bij de opvang
 
Oh ja dat met die knuffel ga ik ook proberen!
Ik gebruik nu altijd een Dr. Brown fles maar hoor veel goede verhalen over de MAM fles. Wil er niet bakken met geld aan uitgeven, maar misschien dat ik die dan nog kan proberen.
 
Als ik je verhaal goed begrijp, is niet het drinken uit de fles op zich het probleem, maar het drinken bij anderen. Bij jou kan ze wel uit de fles drinken, klopt dat? Als dat zo is, vooral geen andere fles gaan gebruiken. Kan alleen maar verwarring geven en kost jou weer geld. 
Ik denk dat het vooral een kwestie van wennen is. Pappa en de gastouder moeten zelf hun weg vinden en dat zal niet van de een op de andere dag lukken. Wel ellendig om zo weer aan het werk te gaan, van de andere kant kan er in 4 weken ook weer een hoop veranderen.  
 
Terug
Bovenaan