Fles weigeren

Lieve moeders, wij zitten met een groot probleem. Sinds eergisteren, zondag, weigert onze dochter van 6,5 maand haar fles.

Het begon met (grote) delen van de voeding laten staan en sinds gisteren weigert ze IEDERE fles. Alles wat er met heel veel moeite inkomt, komt er 2x zo hard weer uit. Ze heeft voorheen nooit gespuugd! Dit is niets voor haar. Altijd goed gedronken ook. Ze lijkt ook helemaal geen honger te hebben. Je zou verwachten dat ze aan het eind van de dag trek zou hebben, nadat alle flessen geweigerd zijn. Maar nix hoor. Zojuist weer een fles gegeven, na een nacht en een dag nauwelijks voeding, en weer niets!!! Ja, 65cc erin "gepropt" en die kwam er in een grote golf binnen een kwartier weer uit.

Doordat ze gisteren veel te weinig vocht heeft gekregen, zijn we naar de huisarts gegaan die ons direct doorverwees naar de kinderarts. Ze is helemaal nagekeken en tot op heden is er niets mis met haar gezondheid: geen spruw/keelpijn, geen oorontsteking, niet zwaar verkouden, nog geen tandjes die doorkomen, geen koorts, ze is hartstikke alert. Speelt ook gewoon en lacht vrolijk. Slaapt wel iets minder, maar niet te weinig. We snappen er NIX van.

Ze heeft al vanaf haar geboorte flesvoeding (Nutramigen ivm koemelkallergie) en behalve dat ze sinds 2 weken opvolgmelk krijgt, is er in haar voedingsschema niets gewijzigd. Fruit- en groentehapje zou ze deze week voor het eerst mee beginnen (eerder mag niet vanwege de allergie). Speen heeft ook voldoende gaatjes. We voedden haar rustig, geen lawaai op de achtergrond.

We weten het echt niet meer. We hebben wat urine opgevangen, dat wil de kinderarts vandaag onderzoeken. Het is niet veel, want plassen (en poepen) doet ze nu weinig natuurlijk.

Zo onbegrijpelijk allemaal. Vooral omdat ze niet ziek is. Maar ze MOET vandaag vocht binnenkrijgen èn houden.

Wie herkent dit en heeft tips???

Alvast bedankt en groetjes!
 
Wat vervelend zeg, ik kan me voorstellen dat je je echt zorgen maakt! Gelukkig is de arts er al bij betrokken, dus ben je er op tijd bij mocht er iets gebeuren.
Je zegt dat je sinds 2 weken opvolgmelk geeft. Misschien vindt ze het vies? Onze zoon heeft een tijdje hypoallergene voeding gehad, maar vond het zo vies dat hij niet veel meer dronk. Toen zijn we toch maar weer overgegaan op gewone melkvoeding en het probleem was voorbij. Heb je nog een alternatief kwa melkpoeder?
Verder schrijf je niet hoeveel flessen je dochter nog krijgt. Het kan ook zijn dat ze gewoon minder melk wil en meer vast voedsel. Dat zag je bij mijn zoon ook. Iedere fles werd nog maar voor de helft opgedronken en toen was het dus tijd om een fles te laten vervallen. En je zegt dat je zou gaan beginnen met groente- en fruithapjes. Betekent dat dat je dat nu even uitstelt? Als de arts het goed vindt, zou ik daar nu zo snel mogelijk mee beginnen, want misschien wil ze dat juist wel!
En mag ze thee? Dan kan je dat ook proberen, of diksap.
Dat ze nog gewoon lekker speelt, is natuurlijk wel een goed teken. Als kinderen zich slecht voelen, zie je dat daar ook aan.
Wat ik zou doen: hele kleine beetjes melk/thee/diksap aanbieden (dus geen hele fles, maar steeds maar 30cc ofzo), beginnen met groente- en fruithapjes en eventueel overgaan op andere melk als het mag. Ik hoop dat je er wat aan hebt, in ieder geval veel succes! Laat je horen hoe het is gegaan?
 
hallo
misschien dat het van de opvolgmelk komt, nutramigen 1 mag je gebruiken tot 18 maanden dus misschien is dat het proberen waard. Aangezien de opvolgmelk toch anders is van samenstelling heeft ze hier mogelijk last van.
 
Simone en Anoniem, bedankt voor jullie reactie! Donna is gisteren, dinsdag, nog een keer onderzocht en er zijn geen abnormale oorzaken gevonden waarom ze de fles vaak weigert en veel spuugt. Het is echt heel raar.

Volgens de KA is het óf een buikvirus (zonder symptomen van koorts en lusteloosheid enzo) óf het ligt aan de opvolgmelk. We zijn in ieder geval sinds gisteren weer teruggegaan naar Nutramigen 1. En YES.... sinds gisteravond pakt ze de fles weer!!! Misschien was de opvolgmelk toch ineens te zwaar en/of is ze zó gevoelig dat nr. 2 toch teveel andere/nieuwe bestanddelen bevat die ze niet kan hebben.

Vies vindt ze de voeding zeker niet. Gelukkig maar, Simone, want ze heeft dus geen ander alternatief. Water, thee en diksap is ze (nog) niet zo tuk op. Sinds gisteren zijn we toch maar begonnen met fruithapjes. Waarschijnlijk is ze daar wel aan toe nu, maar volgens de KA heeft dat niets te maken met het weigeren van de fles en het spugen. Babies weten nog niet beter en hebben geen benul dat er ook zoiets als vast voedsel bestaat (zegt hij...). Klinkt logisch.

Hoe dan ook... ze houdt weer vocht binnen. Gelukkig! Ik kan niet wachten tot die kleine gaat praten. Dan kan ze tenminste aangeven waar ze "au" heeft, wat ze niet lust of wil etc. Ik vind dit af en toe zo eng. Ze hebben pijn en je voelt je zo machteloos als je op zoek moet gaan naar de oorzaak.

Moeder zijn is heerlijk, maar soms ook èrg spannend, eng en emotioneel.
 
Terug
Bovenaan