Fles

Goedemorgen,
Ik heb een vraagje onze dochter is 15 maanden en haar voedingschema is als volgt

07.00 uur flesje melk
09.00 uur fruit met flesje water
12.00 uur 2 boterhammen met flesje water
15.00 uur tussendoortje met flesje water
17.30 uur avondeten met flesje water
19.00 uur laatste flesje melk

Nu is onze vraag, wij doen vanag dat zij geboren is de laatste fles op haar kamer geven ij het donker zodat ze weet dat ze de nacht ingaat alleen steeds vaker merken wij dat ze deze fles eigenlijk niet meer wilt en gewoon wilt slapen.

Alleen nu ben ik bang dat als ze avondeten krijgt en dan pas weer de volgende ochtend melk krijgt dat dat te weinig is en dat ze snachts wakker word omdat ze honger geeft.

Of moeten wij dan overdag meer eten geven? Ik vind het lastig om met deze fles te stoppen bang dat ze honger krijgt omdat haar avond eten meestal rond half 6 6 uur is.
 
Je kunt in de ochtend naast melk ook een boterham geven, gewoon een volwaardig ontbijt. Je kunt de melk die je geeft ook vervangen voor gewone melk, dan heb je nog wel steeds het momentje maar vult het minder.
 
Ik zou ook zeker in de ochtend brood oid gaan geven. Als ze overdag genoeg eten, hebben ze die fles op deze leeftijd niet meer nodig. Wij eten ook rond half 6/6 uur en sinds we gestopt zijn met de fles (onze jongste is net 1) slaapt hij er niet minder om hoor. Hij gaat rond 18.30 uur naar bed en slaapt dan tot 7.30/8.00 uur. 
Mocht je echt nog heel graag een fles willen geven, dan zou ik idd zeker gewone melk erin doen ipv opvolgmelk.
 
Ik zou ook s ochtends een broodje erbij geven of geen fles maar pap zodat ze wat meer ontbijt heeft. En je zou evt na het avond eten nog wat yoghurt kunnen geven als extra vulling?
 
Die laatste fles lijkt heel spannend, maar is vaak vrij snel overbodig. Helemaal als je kleine zelf geen interesse meer lijkt te hebben, dan is de tijd daar!
Wij geven vanaf ongeveer 1 jaar al geen 'flessen' meer. De opvolgmelk is dan ook echt niet meer nodig.
Als je de flessen een beetje afbouwt (minder geven, of 'dunnere melk' geven) en het aanbod van vast voedsel verhoogt, dan gaat dat echt wel goed hoor..
Pap als ontbijt en een beetje yoghurt na het avondeten zijn inderdaad goede opties.
Onze kleine wandelt zelf de hele dag rond met een flesje met water en drinkt daar dan zelf van. De hele dag door een beetje. Verder geen andere drankjes meer  :)
 
Even uit nieuwsgierigheid: hoe doe je dat met tandenpoetsen? Onze dochter van 20 maanden krijgt ook nog een (klein) flesje melk voor het slapen gaan maar we hebben het ritueel een beetje omgegooid omdat we haar tanden nog poetsen na de fles.
maar als antwoord op jouw vraag: ze hebben het niet meer nodig dus je kunt hem weg laten. Gezien je schema zou ik in de ochtend een ontbijt gaan geven van bijv een boterham. 
 
Onze dochter wilde de avondfles rond 11 maanden niet meer. Dat is een teken dat ze dan vol genoeg zit. Ze kreeg nog een klein nachtflesje. Maar dat was ook incl die avondfles. En die heeft ze tot 18 mnd gedronken. Wel of geen avondfles veranderde daar niks aan. Ik denk ook dat ze die 60 ml meer dronk omdat ze wakker werd van andere dingen en wat geborgenheid zocht. Ook die is vanzelf geweigerd. 
Waarom geef je al het drinken in een fles eigenlijk? 
Je kan nu overstappen naar gewone melk. En over de dag verspreid gewoon een beker aanbieden. 360/rietjes/tuit oid kan ook. Daar zijn ze nu echt wel aan toe. 
Ik mis ook ontbijt in je schema. Maar 2 x melk drinken is prima hoor. En wij geven, nu ze net 2 is, nog steeds 1 ochtendfles. Ze is al sinds 6 maanden rond 6 uur wakker en dan wil ik toch echt eerst ff wakker worden en aankleden ipv gauw ontbijten. Zij vindt het ook een fijn momentje. Even hangen bij ons in bed met wat melk. 
 
Terug
Bovenaan