Flesje klaarmaken

Hallo,

Ik ben 7 maanden zwanger en ik vraag me hoe je een flesje moet klaarmaken. Ik heb namelijk besloten om flesvoeding te gaan geven, zodat mijn man het ook kan doen. Ik ben naar het plaatselijke ziekenhuis gegaan om te vragen wat voor flesvoeding ze daar gebruiken. Dat is Nutrilon 1.

Op de verpakking staat dat je leidingwater 5 min. moet laten koken en daarna moet laten afkoelen tot 37*C.

Mijn vraag is moet het altijd zo? Of gebruiken sommige moeders ook wel mineraalwater (bar-le-duc) en maken zo het flesje aan om het vervolgens in de magnetron op te warmen?

Maken jullie dan gebruik van de magnetron of van een flessenverwarmer. Ik heb namelijk Difrax strellisatiefles gekocht, maar die past in geen enkele flessenverwarmer. Heb ik getest.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes Lucia.
 
Hai Lucia,
Spannend he om het allemaal te gaan leren, ik dacht dat ik het ook nooit zou kunnen maar het valt allemaal reuze mee. Je kan met flessen water werken ( is op d'n duur wel duur,je moet dit toch wel een jaar doen ) maar ik deed altijd 's avonds voor dat wij naar bed gingen een liter water koken, op de aanrecht aflaten koelen ( de hele nacht ) en dan 'smorgens voor de hele dag melk maken, het is 1 schepje poeder voor 30 ml water, je moet dan uitrekenen van te voren hoeveel melk je nodig hebt ( legt de kraamverzorgster allemaal uit hoor ), ik deed de afgedekte kan dan bewaren in de koelkast en nam elke keer zoveel melk om het dan in de magnetron op te laten warmen ( 30 sec. per 100 ml ) of zoiets. Het wijst dadelijk allemaal vanzelf dus maak je niet druk, die flessenwarmer is wel makkelijk straks om potjesvoeding warm te maken,voor de fles duurt dit veel te lang en is de magnetron veel vlugger, ik hoop dat dit allemaal gaat lukken en nog een tip, ik heb altijd friso gebruikt als voeding want ze zeggen dat daar net iets meer voedingstoffen in zit
veel succes met alles en ook met de bevalling
groetjes Anita
 
Het meeste wordt volgens mij Nutrilon 1 gebruikt. Elke dag krijgen babies meer melk, dus in het begin heb je niet zoveel nodig. Mijn zoon is nu 4 weken en gebruikt ongeveer een pak per week. Ik maak de flesjes voor een hele dag (24 uur) vantevoren klaar. De voeding is maximaal 24 uur houdbaar in de koelkast. De flessen steriliseer ik en een speciale magnetronbak. Die is te koop bij prenatal. Echt een aanrader! Je kunt er 4 flessen tegelijkertijd in kwijt en binnen 7 minuten zijn ze gesteriliseerd. In het begin heb ik flesjes opgewarmd met de flessenverwarmer, maar dat duurt minimaal een kwartier tot 20 minuten. De magnetron daarentegen duurt (afhankelijk van de hoeveelheid) minder dan een minuut. Je zult wel merken, dat wanneer je baby huilt van de honger, dat je snel zult kiezen voor de magnetron. De hoeveelheid poeder/water is zoals Anita al beschreef. Zelf doe ik er meer water bij (10 ml per fles) want dat zijn de krampjes stukken minder, maar dat is ook op te lossen met venkelthee. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik het water nooit echt af laat koelen tot 37 graden. Meestal laat ik het 5 min. staan en ga ik het dan mengen met de poeder. Een tipje is om van te voren de poeder in een apart bakje te doen voordat je het erbij doet. Dat is handig als je de tel mocht kwijt raken. Veel succes met je bevalling!
 
Hoi

Mijn zoontje heeft de eerste weken in het ziekenhuis gelegen en toen hij ontslagen werd uit het ziekenhuis gaf de verpleging mij het advies om niet té hygienisch te werk te gaan. Zijn afweersysteem moet wel iets te doen hebben. Dus de eerste weken natuurlijk wel water koken en de fles/speen elke dag even uitkoken, maar dit wel afbouwen. Nederlands leidingwater is goed betrouwbaar water en dat kun je ongekookt ook heel goed gebruiken, mits je huis niet voor-oorlogs is, want dan heb je misschien loden waterleidingen en dat is minder gezond. Dus je hoeft echt geen flessenwater te kopen hoor, alhoewel die fabrikanten dat natuurlijk wel graag zien. De fles kun je gewoon na elke voeding met een druppeltje afwasmiddel schoonmaken met een flessenborstel, daarna goed naspoelen. De speen kan ook heel makkelijk in de magnetron uitgekookt worden: Eerst speen met een druppeltje afwasmiddel schoonmaken, daarna in een glas water de speen onderdompelen (zonder harde plastic rand) en de magnetron op vol vermogen op 3 minuten zetten. Handig toch? Zo doen ze het in het ziekenhuis ook. Dus ook geen sterilisator aanschaffen. Echt onnodig. Een flessenwarmer kan een bron van bacterien zijn (ivm stil staand water dat keer op keer wordt verwarmd) en wordt daarom ook niet gebruikt in het ziekenhuis. Dus flesje opwarmen in de magnetron. Ook sneller. Wel goed schudden na verwarming, om de warmte goed te verdelen.
Wanneer je voeding voor de hele dag in één keer klaar wilt maken, dan wordt vaak wel geadviseerd om nog sterker op de hygiene te letten.

Ik zelf maak altijd de fles na een voeding direct schoon en vul hem dan met koud leidingwater en de melkpoeder. Goed schudden en daarna in de koelkast. Ik kook niets meer uit nu mijn kind 6 maanden oud is. Ik gebruik trouwens Nutrilon.

Nou, hele verschillende verhalen krijg je op deze manier he? Uiteindelijk moet je zelf je weg erin vinden en bedenken dat je het niet snel verkeerd zult doen hoor. Succes!!
Esther
 
Hallo alledrie,

Ik wou jullie even bedanken voor de reacties en voor alle tips. Mochten er nog meer reacties komen, bij deze alvast bedankt!

Lucia.
 
oke hier dan nog een tipje van mij.

zolang je baby geen last heeft van krampjes gebruik dan gewoon leidingwater dat je van te voren ff 5 min kookt.

Mocht het zo zijn dat je baby echt veel last heeft van kramp, kan het zijn dat het leidingwater dat je gebruikt toch te veel kalk bevat. Ga dan over op barleduc, ik heb van nutricia een mail gehad waarom het water dan nog gekookt moet worden, op het moment dat je het pak voor de eerste keer gebruikt is het nog bacterie vrij, maar daarna blijken er toch mini mini organismen aan je pak of fles te komen daarom moet je het water koken. Een waterkoker is de uitkomst maar let wel op dat die voor je hem voor babyvoeding gaat gebruiken wel kalk vrij is.

En zoals hierboven al geschreven wordt maak het alsjeblieft niet allemaal te steriel, jij en je baby moeten natuurlijk wel kunnen leven. Werk natuurlijk wel zo schoon mogelijk.

Groetjes en een voorspoedige bevalling.

O, ja en alles over de voeding leer je van je kraamhulp...
 
Hai,
Ik moet zeggen dat wij best geschrokken zijn vanalles wat dus niet mag. Niet van tevoren klaarmaken, dit zeggen ze trouwens allemaal en komt binnenkort ook op de gebruiksaanwijzingen van Nutrilon te staan. Niet opwarmen in de magnetron dan wordt het niet gelijkmatig verwarmd. Elke dag alles uitkoken en ook het water koken en af laten koelen. Bar-le-duc moet je blijkbaar ook koken volgens de voedingsdeskundige bij Nutricia, dus dat is dus veel duurder en net zo veel werk. wij doen het nu zo> We koken een aantal keer per dag water in de waterkoker en laten dat afgedekt in de waterkoker staan om het af te laten koelen. Poeder klaarmaken water opwarmen en roeren maar (onze dochter heeft omneo en nutriton erdoor).
Succes en het komt allemaal vanzelf. Je kan voor meer info bellen met de helplijn van Nutricia (tel op pak) die kunnen je ook alles vertellen.
groetjes angela
\
 
Lieve Lucia,
Waarom bezorg je jezelf bij voorbaat extra veel werk door je kind flesjes te geven i.p.v. melk uit de originele verpakking?
Borstvoeding is toch veel handiger en ook nog eens stukken gezonder?
Als je al dat werk van flesjes maken, opwarmen, geven en schoonmaken en steriliseren niet hebt, hebben jij en je man veel meer tijd om je kind te knuffelen en ervan te genieten!
Je man kan geen borstvoeding geven, maar bij de verzorging van een baby komt heel wat meer kijken dan alleen maar eten er in stoppen hoor! Papa kan nog: je kindje voor je pakken als jij in bed ligt om het te voeden, lekker eten en drinken voor jou halen als je voedt, je kindje wassen, je kindje versconen, je kindje boeren, je kindje masseren, je kindje in slaap wiegen, eten koken, nou, noem maar op!
 
Terug
Bovenaan