Flesjes en spenen uitkoken.

liekealice

New member
Goedemiddag dames,
Gister is mijn kraamverzorgster voor het laatst gewesst en zij zei dat ik elke dag de spenen en flessen moet uitkoken. Ik heb daar eigenlijk niet echt behoefte aan om dat te doen omdat ik hier wel heb gelezen dat het in de vaatwasser kan. Dus wat moet ik nu? Advies van kraamzorg opvolgen of het elke dag even in de vaatwasser doen?

X
 
Je moet doen waar jij je prettig bij voelt! Ik vind het persoonlijk prettig om regelmatig te sterilliseren. Ik heb gewoon een magnetron sterillisator en dan is het binnen 5 minuten gepiept!
Het mooie van mama zijn is dat de keuze geheel aan jou is wat je doet, niemand kan je wat verplichten. De kraamzorg niet en het consultatiebureau niet.
Liefs,
Mar
 
Ik steriliseer de flessen en spenen 1x per dag in de magnetron. Ik weet niet meer precies wat de kraamzorg hierover heeft gezegd, maar vind het wel fijn om ze regelmatig schoon te maken. Gewoon doen waar je jezelf het prettigst bij voelt.
 
Tegen ons zeiden ze ook 1 keer per dag steriliseren ook wij hebben een magnetron sterilisator dus het is allemaal zo gebeurd.
Nu luuk de spruw heeft moeten we de flesjes na elke voeding steriliseren.
 
Wij hebben het alleen bij de oudste zo extreem gedaan. Bij haar heb ik alles uitgekookt en afgekookt. tot ik er zo zat van was. Bij de tweede was ik veel makkelijker. We deden wel elke dag de spenen even meekoken in de waterkoker maar de flesjes deden we maar 1 keer in de week, maar wel elke keer goed afwassen met afwasmiddel.
Als ze spruw hebben is het inderdaad wel verstandig om het elke dag even te doen!

Laten we niet overdrijven. Er zijn ook kraamverzorgsters die het uitkoken helemaal niet meer doen. Met heet water en zeep afwassen is ook prima. laat flesjes gewoon niet te lang staan met restjes, was gelijk goed af en droog goed (kan ook op de verwarming)... helemaal niks mis mee.
 
Hoi hoi,

Mijn kraamverzorgende zei ook dat ze elke dag uitgekookt moesten worden. Nu werk ik bij het zelfde buro als kraamverzorgende en het protocol is toch echt dat het niet nodig is. Alleen als ze nieuw zijn moeten ze de eerste keer uitgekookt worden. Daarna mag het met warm water en zeep of in de vaatwasser. Zo zie je maar...zelfs 2 kraamverzorgenden van hetzelfde buro doen het nog anders.... Maar je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt.

Groetjes
 
Terug
Bovenaan