flessen uitkoken

Hoi,

Tot wanneer moet je de flessen dagelijks uitkoken? Mijn zoontje is 12 weken en ik kook nog trouw dagelijks de flessen uit, maar is dat nog nodig of kan het ook minder vaak.
Kunnen de flessen en spenen trouwens ook in de vaatwasser?

Groetjes Sanne
 




Hallo Sanne,

Toen mijn zoontje die leeftijd had, kookte ik de flessen ongeveer 1 keer per week (soms 2 weken) uit. De flessen kunnen in het bovenste rek in de vaatwasser. De spenen deed ik liever niet in de vaatwasser. Ik had het een paar keer in het begin gedaan met het resultaat dat ze verkleuren etc. Ik was de spenen liever af en als ik ze uitkook, dan doe ik er een klein scheutje azijn bij i.v.m. kalkafzetting.
Op een gegeven moment kookte ik de spenen af en toe nog wel uit en gingen de flesen in de vaatwasser. Dit vond ik hygienisch genoeg.

Groetjes Marieke
 
Hai!

Mijn zoontje is inmiddels 15 maanden en nog steeds kook ik iedere dag de flessen uit. Ik stop de flessen en spenen nooit in de vaatwasser omdat ik vind dat ze daardoor erg verkleuren en sneller slijten.
Iedere avond was ik de flessen uit met de hand, daarna in de magnetronsterilator en dan afdrogen en de koelkast in. Bevalt ons prima, zolang ons zoontje flessen drinkt doen we het op deze manier.

Overigens doe ik zijn drinkbekers op dezelfde manier, ook in de sterlisator.

Gr. Cato

PS Het CB adviseert tot 3 maanden dagelijks steriliseren, vanaf 3 maanden 3 x per week steriliseren.
 
Mijn CB heeft gezegd (zowel op gewone controle-bezoek als op een info-avond voor jonge ouders) dat je maar tot 6 weken dagelijks de boel hoeft uit te koken. Hierna is niet nodig. Zou zelfs slecht zijn voor de afweer (te hygienische omgeving). Na 6 weken is "huishoudelijk reinigen" voldoende.
Ik doe het nu nog ongeveer elke week.
 
Ik heb tot een week of 12 dagelijks gesteriliseerd (met magnetron-ding) en daarna ongeveer 2 keer per week. Nu hij 5 maanden is doe ik het soms maar 1 keer per week, hoewel ik de kolf wel iets vaker doe. Die gebruik ik nl elke dag en som meerdere keren op een dag.
groejtes
greet
 
Terug
Bovenaan