Flesvoeding maken voor 24 uur, mag dat?

Dag Meiden,

Ik gebruik nu Nutrilon standaard en Kevin doet het goed. Mijn kraamzorg was van de oude stempel (26 jaar werkervaring) en leerde mij voedingen te maken voor 24 uur. Ze zegt dat het tegenwoording niet meer mag maar ze doet het wel omdat ze dat onzin vindt. Ze heeft 26 jaar werkervaring dus ik twijfel niet aan haar en Kevin doet het goed met de voeding.

Ik maak de voeding alsvolg klaar:
's Ochtends water koken en af laten koelen. Vervolgens voeding maken voor 24 uur (gem. 7 flesjes). Ik stereliseer de flesjes en vul de flesjes en leg deze weer in de koeling (4 st). Als de flesjes leeg zijn, vul ik ze weer aan met de voeding die afgedekt in de koeling staat.

Denken jullie dat het zo goed is?
Oja, Nurilon zegt dat je NOOIT lege flesjes in de koeling mag bewaren. Dat doe ik wel na ht stereliseren. Waar moet ik anders die dingen bewaren? En kan het kwaad in de koeling?

Alle reacties zijn welkom!
Alvast bedankt!

Liefs, Loekie & Kevin 29/05/2006
 
Hoi Loekie, ik ben gezegend met 2 gezonde meiden (3 1/2 jaar en 10 maanden) en ik heb ook altijd voeding voor 24 uur gemaakt, precies op de manier zoals jij het ook doet. Ik zou niet weten wat daar niet goed aan is.
Flesjes bewaarde ik ook altijd in de koelkast, en ik heb nog nooit gehoord dat dat niet mag.
Maak je geen zorgen, gewoon zo doorgaan, zou ik zeggen!
Groetjes, Claudia.
 
 Hoi Loekie,

Mij leek het verwarde hoofdje wel toepasselijk na je vraag gelezen te hebben. Mijn zoontje krijgt vanaf dag 1 Nutrilon Standaard op precies dezelfde wijze als jij doet. Als ik het per flesje maak blijft er altijd flink wat residu achter, hoe goed ik ook schud. Ik zie dat toch als zijnde voedingsstoffen die Tawera dan moet missen! Ik zou lekker zo door gaan hoor. Als jouw Kevin er goed op reageert, doe je het goed. Je merkt het snel genoeg als hij het niet meer trekt.
Je doet het
 
Hoi Loekie

Ook wij hebben altijd voeding gemaakt voor 24 uur. In het begin kon het ook niet om voeding per keer te maken, je zat dan met rare aantallen in de fles en dan moest je altijd weg gooien ook zonde. Bij ons vertelde de kraamzorg er ook bij dat de meningen erg wisselen. En dat de merken per keer klaar maken aanraden. Dit heeft vooral met de higiene te maken. Maar die moet je altijd in acht nemen.
Wij maken de voeding nu nog steeds in het voren klaar en soms per keer.


Groetjes Jannie en Lieke
 
Hoi,

Ik zou het gewoon blijven doen zoals je gewend bent hoor.
Onze kraamverzorgster (ook met járen ervaring) vertelde ons ook
klaar te maken voor 24 uur, en dat hebben we in begin ook gedaan.
Nu is het niet meer nodig, Ezra krijgt flesjes van 165 ml. en dat is
precies 150 ml en 5 schepjes voeding. Als de hoeveelheid niet
precies in het flesje klaar te maken zijn, zou ik ook meer maken.
Ik bewaar de lege fles na die tijd ook altijd in de koelkast. Zij
vertelde me dat dat goed is om bacteriën tegen te gaan vanwege
de kou.

xx Syrah
 
Jammer dat je zo'n ouderwetse kraamverzorgster getroffen hebt, want haar advies is echt gevaarlijk! De kunstvoedingsfabrikanten zeggen niet voor niets dat je hun voeding niet voor 24 uur, maar per voeding moet klaarmaken!
Poedermelk komt namelijk niet steriel uit de fabriek, maar kan ziektekiemen bevatten. Maak je de voeding per voeding klaar, dan is het niet erg als je besmette poedermelk gebruikt, maar als je het voor 24 uur klaarmaakt dan kunnen die ziektekiemen in de koelkast uitgroeien tot gevaarlijke hoeveelheden voor je kindje.
De beruchtste bacterie die in poedermelk kan zitten is de Enterobacter Sakazakii, daar is omlangs nog een jongetje in Belgie aan overleden. Maar ook andere bacterieen zoals salmonella kunnen in kunstmelk groeien. Ieder jaar komen er kinderen in het ziekenhuis met darminfecties die door de kunstvoeding veroorzaakt zijn. Het maakt niet uit hoe hygienisch en voorzichtig je zelf te werk gaat, die bacterieen zitten er in de fabriek al in!

Als je twijfelt, bel dan gewoon eens met het informatienummer dat op je pak kunstvoeding staat - dan zul je ook te horen krijgen dat je de voeding veiligheidshalve per keer moet klaarmaken!
 
Alle producten kun je in iedergeval een dag bewaren in de koelkast, of langer.
In dit geval zeker niet langer dan 24 uur. Ik maakte voeding voor 5 flesjes klaar, dus de éénnalaatse en/of laatste voeding deed ik vers, omdat ik dat op het randje vond.
Maar, heb ook wel eens niet gedaan, was er dus niks aan de hand.
Waarom zou je het niet kunnen bewaren??? het is gekookt water, met daarin het poeder...
 
Hallo  

Inderdaad mijn kraamhulp maakte ook voeding voor 24 uur, totdat ik na 2 maanden eens zelf op de verpakking ging lezen(ik had haar methode overgenomen) En daar staat dus op dat bereide voeding niet langer dan 1 uur bewaard mag, en niet meer opgewarmd mag. Ik de nutricia lijn gebeld, en inderdaad per flesje klaar maken. De kraamhulpen doen het misschien al jaren, maar de samenstelling van de voedingen veranderd ook. Ik ben meteen voeding per flesje gaan maken, en ja soms moet je dan iets weg gooien. Later zat Bryan op een hoeveelheid die je zo kon maken. Maar wat ik heel goed merkte, minder vaak krampjes, of het er aan ligt weet ik niet.
Maar het staat dus niet voor niets op het pak.

Groetjes Sandra
 
Terug
Bovenaan