Flesvoeding: Voeden op verzoek of volgens schema?

Vraagje voor de mama's die flesvoeding geven: Voeden jullie op verzoek of volgens een 'vast' schema?

Mijn dochter is nu vijf weken en ik voed nu in principe op verzoek, alleen als ze te lang slaapt overdag maak ik haar wakker om te voeden (dit omdat ze eerder een omgekeerd dag/nachtritme had) Ze krijgt nu 6 flessen van 120 cc, meestal vijf overdag en 1 nachtvoeding. Maar dus niet volgens een vast schema, want de ene ochtend is ze om 7 uur weer wakker voor een fles en de andere ochtend om half 10 (afhankelijk van tijdstip nachtvoeding) Maar nu merk ik de laatste dagen dat bij een late ''start'' van de dag, ik problemen krijg om  de laatste fles te geven (die zou dan rond  23/24 uur  uitkomen) Meestal is mijn dochter dan in diepe slaap en wil ze niet / of ze drinkt wel en dan komt ze om 3 uur snachts weer .    En dan drinkt ze weer minder, met als gevolg ze 3 uur later weer komt. ... en 3 uur later weer... En dan kom ik dus weer uit op meer flessen met minder cc melk...

Ik vroeg me af of het zin heeft toch vaste tijdstippen te hanteren gedurende de hele dag of bijv in de ochtend (bijv elke ochtend om 7 uur fles, ongeacht wanneer nachtvoeding was)????? Of gewoon maar laten gaan en wachten  tot er vanzelf een ritme in komt?

Mijn dochter was vorige week overigens 1 maand en ze woog toen precies 5 kg.

Wat zijn jullie ervaringen??

Groet, cee

Het lijkt erop dat je dochter aan aan toe is om naar 5 flessen te gaan.

Zelf hanteer ik een strak schema. Meike was zo onrustig en wilde alleen maar eten, eten en nog een eten. Ze zat met 4 weken al op de maximale hoeveelheid voeding.. ( ze was toen 5,5 kg. Ik moest haar dus soms echt gewoon uren laten brullen. Maar nu gaat het goed, en ze slaapt ook al wat nachten door.

je kan uitgaan van 150 ml voeding per kg lichaamsgewicht met een maximum van 1 liter per dag.

Dus bij 5 kg mag je 750 ml geven, dat zou dan 150 ml per fl;es zijn. Als je daar mee begint zie je vanzelf dat die 6e fles vervalt.

Succes ermee.

Miep

moeder van 4

Dank je Miep, voor je snelle reactie

Ik heb zelf ook al zo'n vermoeden dat ze naar vijf flessen kan. Eerder heb ik ook geprobeerd een vast schema te hanteren, maar Isa kon of wilde echt niet veel meer drinken na een huilbui van een uur. Dan was ze gewoon te moe en dronk ze een beetje om vervolgens in slaap te vallen. En sNachts wil ze ook beduidend minder drinken (meestal ook maar 100cc) - dus ze moet ergens overdag de voeding weer ''inhalen''.. Heb haar al een paar keer 150cc aangeboden, maar dan drinkt ze toch maar 120/130cc. Mmmm blijft puzzelen....

Gr, cee

Ik geef ook FV op verzoek, maar er zit toch wel een soort van schema in. Marieke Bepaalt dat "zelf". Als ze te lang slaapt maken we haar idd wakker. Als de meeste flessen leeg gingen, deden we er meer in. De ene keer houd je dan wat over, de ander keer gaat dat extraatje er wel in! En zo ging er dan idd een fles af! je moet je baby ook de tijd geven om te wennen aan een grotere fles denk ik.
Ze is nu 3 en een halve maand, krijgt 4 flessen van 230 ml en is helemaal tevreden, slaapt heerlijk door.

groetjes,
Sabine

Hai Cee,

Volgens mij deed ik mijn dochtertje met 5 weken ook naar 5 flessen van 150ml. Dat ritme.... ja dat was ook vanaf week 6 een beetje. Idd de ochtenden zijn nog niet te peilen.

Nu krijgt mijn dochtertje 's ochtends om 7 uur de fles. Soms is ze wakker en anders maak ik d'r wakker. Dan om half 11 (heeft ze sneller honger i.v.m. buiten geweest en in badje geweest). 's middags om half 4 (mits ze het volhoudt) en dan weer om 7 uur (half 8) en dan de laatste fles tussen 11 en 12 uur. Dit werkt voor haar heel goed.

Net wat er al eerder in een stukje stond. Soms komen ze eerder en dan wat later. Gewoon geven wanneer nodig. Dat doe ik nu nog steeds hoor! Ik kijk echt niet op een uurtje.
Veel succes,
groetjes  Sandra
(mv Isabelle 4 jr en Madeleine 7 weken)

Terug
Bovenaan