Flesvoeding

Help!

Mijn zontje is nu bijna 8 weken en hij krijgt nog steeds 7 voedingen ad 120 cc.
Volgens de schema's zou hij nu op 5 voedingen ad 120 cc moeten zitten.
Soms heeft hij een dag dat hij om de 4 uur om een fles vraagt, maar meestal komt hij om de 3 uur.
's Nachts gaat het wel goed, dan slaapt hij vaak zo'n 6 uur door.
Ik geeft hem tussen de flessen door wel afgekoelt gekookt water, maar dat wil hij vaak niet hebben.
Ik moet over ruim 5 weken weer aan het werk.Hoe krijg ik mijn zoontje voor die tijd op 5 voedingen? Hij komt nu heel onregelmatig en ik wil hem straks niet bij de kinderopvang brengen zonder dat ik hem gevoed heb.

Tineke
 
Hoi Tineke,
Mijn baby hield zich ook niet echt aan een schema, en iedereen had goede tips etc. Ik werd er behoorlijk onzeker van. Wij hebben toen besloten dat een baby zelf weet hoeveel melk hij of zij nodig heeft. Je moet in de gaten houden dat ze nooit meer dan 1000cc per dag aan melk producten binnen krijgen. Wat je wel zou kunnen proberen is een voeding voor hongerige baby babies uitproberen. (nadeel is dat je meteen een groot pak moet kopen). Ik hoefde deze stap niet meer te nemen want ze ging plots uit zichzelf minder drinken. Mijn dochtertje ging met 12 weken ook naar de creche en ik maakte me ook zorgen over hoe het allemaal zou gaan met voedingen etc. Het is me 100% meegevallen want de leidsters op de kinderopvang weten dat alle kinderen anders zijn en dus dat de een maar 4 voedingen wilt en de ander misschien wel 6. Je moet er tegen die tijd gewoon maar even met ze over praten. Veel succes!!
 
Het lijkt mij stug dat je kindje net minder moet gaan drinken?! naar mate ze ouder worden hebben ze nl meer vocht en voeding nodig....
Ik zie dat ook op het blik dat ik hier heb staan. Wat jij dus graag wilt is dat hij van 7 naar 5 voedingen gaat. Daarvoor zul je dus meer melk in een voeding moeten geven. Maar misschien kan hij dat niet aan. dus dan is 7 voedingen ook goed hoor het zijn maar richtlijnen op zo'n pak hoor.
Waarom wil je dat hij meer regelmaat krijgt? Op het kdv doen ze daar echt niet moeilijk over hoor.
En daarbij rond de 3-4 maanden krijgen kindjes vanzelf meer een ritme, heb ik hier ook gezien.
Groetjes
Yvonne mv bente (18-2-2003)
 
Tineke,

Ik zou inderdaad ook zeggen maak je niet druk! Als jonge moeder laat je je gek maken door allerlei adviezen, schema's en wat al niet meer! Je kindje weet inderdaad zelf het beste wat 'ie nodig heeft, wat goed voor 'm is. Leren luisteren naar je kindje is dan ook het beste wat je kunt doen. En echt, de regelmaat komt vanzelf! En met de tijd groeit ook jouw vertrouwen in je kindje. En denk eraan schema's zijn gebaseerd op gemiddelden, dat betekent dus dat de een b.v. 9 voedingen nodig heeft en de ander 5. Geldt trouwens ook voor het groeien van je kindje e.d.

Succes!!!!! Ilse
 
Het is voor een kindje wat net op de wereld is geschopt heel moeilijk zich meteen aan een schema aan te passen...dat komt geleidelijk. Net zoals de meeste ook op het begin niet alles opeten en ook niet precies om de 3 of 4 uur komen...daar moeten ze aan wennen en de een doet er langer over dan de ander.

Probeer idd. eens om meer voeding te geven dus bij 130 in de fles als hij dat aankan. Je moet je niet precies aan die schema's houden...misschien heb je wel een grote eter.
Ook proberen om bijv. die 4 uur aan te houden tussen elke voeding. Dat kun je ook geleidelijk doen door eerst bijv. elke 3,5 uur voeding te geven en als dat goed gaat naar 4 uur...niet in een keer. 1 uur later is nl. best veel voor zo'n kleintje.Huilt hij dan probeer je het toch te rekken naar die 3,5 of 4 uur. Natuurlijk niet een uur lang laten huilen/krijsen. Je zult zien dat hij er na een tijdje aan gewend raakt.

Ik geef als sinds 7 wkn 5 voedingen maar ik heb dan ook geluk dat mijn dochtertje al heel snel doorsliep...en snel aan de 4 uur gewend was.
Wij geven nu de fles om 08.00/12.00/16.00/20.00/24.00.
Maar je kunt het ook om 07.00/11.00/15.00/19.00/23.00 uur doen...net wat je fijn vind....

Misschien helpt dit je op weg.

suc6

Groetjes
Dagmar
 
Helemaal eens met de voorgangers. Maak je niet druk. Een gemiddeld kind bestaat (gelukkig) niet en standaardadviezen zijn richtlijnen. Dus alle twijfel overboord en genieten van je kind! Regelmaat komt vroeg of laat vanzelf.

Succes!
 
Mijn (radicale) advies: gooi die schema's weg! Bij borstvoeding heb je ook geen schema, en zelf eet je ook wanneer je honger hebt, en dan zoveel tot je honger op is. Doe wat meer in de fles, en laat je baby zelf aangeven wat hij nodig heeft. Als zijn buik vol is, stopt hij vanzelf met drinken. Ook heeft een wakkere baby sneller honger, en meer honger, dan een baby die 3 uur geslapen heeft, en over een paar weken, als hij naar het kdv moet, zit hij echt wel op een redelijk 'schema'.
Succes.
 
Terug
Bovenaan