Flesvoedingsvraagjes

Hallo allemaal,

Ik ben plotseling overgestapt op flesvoeding (na 3 maanden borstvoeding gegeven te hebben), maar ik weet er weinig van. Daarom heb ik een paar vraagjes:

- Mag je met 3 maanden al ongekookt water in het flesje doen (bijvoorbeeld bronwater uit een fles of pak)? Dit lijkt me handig als je onderweg bent, dan kan je het mengen met warm water uit een thermosfles.

- Hoe lang is klaargemaakte voeding in de koelkast houdbaar (ik wil kijken of ze het gewoon koud wil drinken; ik weet dat je het niet weer op mag warmen)?

Ik hoop dat jullie de antwoorden hebben.

Groetjes, Roos
 
Het is niet verstandig om de melk koud te geven. Bij opvolgmelk kan dat wel, maar niet bij de eerste melk. Daar kan je kind aardige krampjes van krijgen. Je kunt klaargemaakte melk 24 uur bewaren in de koelkast, maar dan moet je wel gekookt water gebruiken. Hier verschillen trouwens de meningen over, er zijn mensen die vinden dat je helemaal geen melk kunt bewaren. Ik doe dat altijd wel. Kook dan eerst het water, laat het afkoelen en meng dan de melk. Dan mag het best nog een keer opgewarmd worden hoor. Dus als je 's morgens een kan wilt maken kook je het water de avond daarvoor. Bewaar de melk wel in een afsluitbare kan. Ik gebruik zelf wel flessenwater om een fles te mengen onderweg, kan best hoor.
 
Gekookt water gebruiken. Of barleduc, maar dan mag het nog niet open zijn geweest, anders moet je het ook koken.
Maar je kan toch gekookt water in de thermoskan meenemen?

Ik maak altijd voeding voor een dag.
Met gekookt water en dan in de koelkast. Als ik wegga neem ik een flesje mee in een ijskoeler die je om wijnflessen doet, of van die kan-en-klaar pakjes. Ze zijn dan alleen nog niet warm.

Ze zeggen dat je het ook wel koud mag geven, maar dat vinden ze vaak niet lekker.

Succes
 
Ik ben ook niet zo'n fan van koud geven. Maar op zich kan het geen kwaad. Zou het alleen niet steeds doen, i.v.m. overprikkeling van de darmpjes, maar bij deze warmte bijv. om en om. Ik heb trouwens vanaf het begin Barleduc gebruikt, ongekookt. Volgens de kraamzorg werden de darmpjes daar lui van... Heb me daar dus maar bij aangesloten, ging ook prima.
Ik heb ook maar heel kort melk voor de hele dag vooruit gemaakt. Ik vond het nl. ook nogal onhandig voor als ik weg moest. Je mag het nl. ook maar max. 2 uur buiten de koeling bewaren. Wat ik dus al heel snel deedt was die poederbakjes voor de hele dag klaarmaken (zes of zeven voedingen). Ik heb altijd een pak barleduc klaar staan. Is het 'voedertijd' dan meet ik het aantal cc water af in de fles, hup in de magnetron, bakje poeder erbij, schudden en klaar. Na een paar keer weet je precies hoe lang hij in de micro moet om het meteen op de goede temp te hebben. Als ik wegga meet ik het aantal cc al af in de fles en neem het aantal flessen (soms dus twee of drie) en bakjes poeder mee dat ik nodig heb. Er is bijna altijd wel ergens een magnetron o.d. om het op te warmen. Bij een tripje naar een magnetron-vrije omgeving (bos, strand) neem ik de barleduc, dan wel gekookt, mee in een thermosfles en een flesje koude barleduc. Het lijkt zo opgeschreven iets omslachtiger, maar je zal zien dat dat maar schijn is. Ik adviseer het zwangere vriendinnen ook zo te doen. Het bevalt mij echt prima.

Ik heb trouwens nog nooit gehoort dat je barleduc zou moeten koken als het pak is opengeweest. Dat zou betekenen dat je alleen de eerste keer dat je uitschenkt niet hoeft te koken en daarna steeds wel. Lijkt me tikkie omslachtig. Zit toch ook een dop op... Of begrijp ik dit verkeerd?

Nou, succes met de omschakeling. Zal wel wennen worden. Normaal heb je het altijd kant en klaar bij de hand en nu moet je van alles plannen... Maar dat wend vast snel genoeg. En hoewel ik graag bv had willen geven (mocht niet ivm medicatie) is de vrijheid van de fles toch ook wel erg lekker hoor.

Groetjes, Iris
 
het verschild per voedingsmerk.
bv bij nutrilon staat op de verpakking dat je elke voeding appart moet maken en binnen een uur moet consumeren.
en anderevoeding mag je voor 24 uur klaarmaken, volgensmij is 24 uur voeding bewaren echt het maximum.
echt koude voeding geven is niet goed, maar met dit warme weer mag je wel voeding op kamertemperatuur geven dus dat de kou eraf is.
in mijn kraamtijd vertelde ze dat je voorheem altijd het water moest koken tegenwoordig mag ook barleduc en als je de voeding per keer klaar maakt mag je zelfs ook kraanwater gebruiken. ik zelf doe dat nooit kook elke dag water en dat doe ik in een literfles en zet dat in de koelkast, en maak per keer de voeding klaar.
succes
 
Kraan water is hier in nederland net zo goed als spa of barleduc.

Alleen als je lodeleidingen hebt moet je het eerst even koken.

Een open pak of fles water kan hoef je niet te koken mits je het wel gewoon in de koelkast bewaart.

Groetjes
 
Ja, je mag gewoon kraanwater gebruiken hier, tenzij je nog loden leidingen in je huis hebt, maar dat zal waarschijnlijk niet. Verder was het 2 jaar geleden nog heel gewoon dat je voeding voor 24 uur mag maken en in de koelkast bewaren, maar nu, bij mijn dochtertje mocht ik het niet meer doen i.v.m. bacterien die zich kunnen ontwikkelen in de melk. Ik moest dus elk flesje apart maken. In het begin vond ik het erg lastig en overdreven, maar het is eigenlijk net zo makkelijk. Zolang het maar afgeronde cc's zijn (voor de schepjes). De reden volgens het voedingscentrum is dat veel mensen hun melk buiten de koeling laten afkoelen en hem dan wel eens vergeten en dan staat de melk te lang buiten de koeling. Ikzelf heb zoiets van, als je er zelf goed mee omgaat, waarom niet. Wat je zelf het makkelijkst vindt.
 
Terug
Bovenaan