Flesweigeren, pepti, krampjes en reflux, ik ben inmiddels radeloos

<p>Hallo allemaal,</p><p>Mijn dochter is bijna 9 weken. Ze is erg onrustig, vooral tijdens de fles. Ze drinkt vaak maar 50 of 60 cc, de rest van de fles weigert ze uit frustratie. Ik heb sterk de indruk dat ze nog steeds honger heeft. Nu gaat ze zelfs hele flessen weigeren. Soms gaat het even 2 dagen beter, maar daarna zijn we steeds weer terug bij af.</p><p>Ze krijgt medicijn tegen reflux, dat gaf heel even een klein beetje verbetering, daarna weer terug bij af. Ze heeft de onrust de hele dag door (dus niet alleen tijdens krampjes tijdstippen). Ze groeit nog ok, maar de groeicurve begint wel af te vlakken. Ze weegt nu 5 kg.</p><p>We zijn bij een osteopaat geweest, maar dat gaf nauwelijks verbetering.</p><p>We zijn bij een prelogopediste geweest en zij adviseerde ons onze dochter op haar zij te voeden, zodat ze zelf kon bepalen hoeveel en hoe snel ze dronk. Dat gaf even een klein beetje verbetering, maar daarna weer terug bij af. </p><p>We gaven voorheen omneo. Het consultatiebureau adviseerde ons over te stappen op pepti. Dat is een week geleden. Die gaven we eerst in difrax, speen s. Toen zag ik geen frustratie tijdens het drinken, maar bij de helft van de fles viel ze steeds in slaap. Toen overgestapt op speen m. Dat ging 2 dagen heel goed, ze dronk ineens 120 cc. Maar je raadt het al, inmiddels zijn we weer terug bij af. Om onduidelijke redenen wil ze nu na 30-50 cc de fles niet meer pakken, en er is weer enorm veel frustratie. Vandaag is ze zelfs begonnen met het weigeren van flessen. Ik heb intussen ook weer de dr. Brown speen 2 en difrax speen s geprobeerd, maar ze pakt de spenen niet. Als ik de fles uit haar mondje haal zit ze wel enorm te happen; wat ze altijd doet als ze honger heeft. Ze heeft overigens geen verhoging of koorts.</p><p>Ik weet intussen echt niet meer wat ik moet doen. De kinderarts zegt dat het te kort dag is om hier medisch iets over te zeggen. Ik weet dat pepti twee weken moet wennen, maar ik kan niet begrijpen dat het een paar dagen heel goed gaat en dan weer helemaal niet. Zekerheidshalve heb ik morgen een afspraak bij de huisarts om spruw uit te sluiten, maar denk niet dat dat het is. Haar tongetje is wel een beetje wit, maar voor zover ik erbij kan, kan ik het wit weghalen, dus lijkt het van de melk.</p><p>Ik voel aan alles dat er iets niet klopt, maar heb werkelijk geen idee meer wat ik nog kan proberen. Ik zou jullie eventuele tips en adviezen enorm waarderen...</p>
 
Overleg het met de huisarts. Ik weet wel dat als pepti in eerste instantie werkt en daarna de klachten verergeren, pepti niet genoeg is. Dat ze dan sterker gehydrolyseerde voeding nodig hebben. Ik zou nu ook niet steeds weer andere voeding geven, hooguit weer terug naar het oude. 
Ik herken het wel. Mijn dochter heeft een kma. Maar ze is een van de minder vaak voorkomende gevallen die het wel goed doet op geitenmelk. Pepti luste ze niet, dat weigerde ze vanaf fles 1, gewoon helemaal en hele vieze gezichten trekken. Daarom heb ik geit geprobeerd en daar zit ze al maanden op. 
Heeft je dochter ook felrode eczeem in haar gezicht en bijvoorbeeld diarree? 
Het kan ook dat ze op de verkeerde refluxmedicatie zit, of niet goed afgestemd. Allemaal vragen voor een dokter eigenlijk.
 
Heeft ze misschien spruw? Witte aanslag in het mondje? Dan kan drinken pijn doen. En met een kleinere speen meer dan met een grotere speen.
Wij geven de omneo standaard met de M-speen van difrax. De de. Browns-spenen zijn iets langer dan die van Difrax, daar drinkt ons zoontje niet fijn aan. 
Probeer je de speen wel eens door te drukken? Zoals je een koe zou melken zegmaar ? in de Nutrilon Omneo zitten namelijk een soort kleine kristalletjes en daarvan kan de speen verstopt raken. De S-speen raakte bij ons heel vaak verstopt, de m-speen eigenlijk nooit meer met de huidige verhouding jbpm.
Gebruiken jullie tegen de reflux ook jbpm? Want dat is volgens onze kinderarts de eerste stap, liever dan medicatie.. Mochten jullie jbpm gebruiken kan de speen daar ook verstopt van raken. Wij doen 1 afgestreken paars schepje op 90. En nu dus 2 op 180. Doen we meer dan raakt ons zoontje verstopt maar de speen ook. Dat merken wij kmdat ons zoontje stopt met drinken en gaat brullen. Misschien is het bij jullie zoiets? 
 
Ola! Is het wellicht een beetje te veel ook voor jullie zo? Ik zou gek worden van al die dokters dingen enz meteen al! Ik denk dat het probleem net als bij onze dochter puur lag aan het niet goed kunnen zuigen dus dat het teveel energie kost en te weinig eruit krijgt. Daarom zag je verbetering bij grotere speen maar kwam er weer frustratie terug door de te dikke poeder enz. Als ik dit zo lees zou ik compleet terug naar een simpele standaard 1 flesvoeding gaan. Geen poespas meer, even terug naar af. Dan wel met de dikste en grootste dr Brown fles en speen 2 of zelfs 3 proberen. Doen jullie het water vooraf ook eerst afkoken en dan in een kan bewaren? (Kalk) Steeds van dat water pakken, opwarmen in magnetron en daarna t poeder erin, roeren met een vork ( niet schudden) dan krijg je minder bubbels/lucht in slokdarm enz. Soms beste om weer opnieuw te beginnen en dan 1 voor 1 ( van minst ergste beginnen te proberen) wij merkten bij onze dochter in 2 dag al verbetering. Onze dokter was ook al bezig over ander merk/soort poeder. Terwijl het dus iets simpels was als de grootte van het speengat. Haar symptomen: vaak wakker/ veel huilen/30cc drinken van de 180cc../tijdens voeden in slaap vallen/fles met 2 handen vastgrijpen als een uitgehongerd wezentje enzenz. Zelfde standaardvoeding, grotere speen en alles was opgelost! Succes daar, ik hoop dat ik het goed herkend heb ?
 
Hier vrijwel hetzelfde gehad! Dochter huilde uuuuuren spuugde veel, spuugde op den duur bloed mee, dronk nog maar 30cc per fles maar had wel altijd honger. Spuugde 6x per nacht haar hele bed onder.. we waren OP! Ze viel ook ineens 800gram af en was gewoon zo ziek!

Niemand nam ons serieus tot het moment dat ze ineens was afgevallen. De alarmbellen gingen rinkelen en we kregen een spoedverwijzing naar de kinderarts. Toen waren we al 3 maanden verder en écht radeloos. Ze huilde zooooveel en we hadden zelfs al meerdere keren bij de SEH gestaan in de weekenden en avonduren omdat we het gewoon niet vertrouwden.
Slapen?? Deden we niet meer, we konden amper meer op onze benen staan rond meisje ging er aan onderdoor.

De kinderarts zag ons en zag het direct: refluxziekte!! De ergste vorm van reflux. We kregen andere voeding: Nestle NAN AR uit België, paarse pot. Wij wonen in Zeeland en deze voeding is hier vrij bekend, in de rest van NL niet zo.

Maar deze voeding heeft echt wonderen verricht. Echt bizar. Dat had ik nooit verwacht. We moesten haar idd óók op haar zij voeden. In combinatie met deze voeding dronk ze ineens weer 180cc en spuugde ze amper meer. Ze werd weer gezond, kwam weer aan en lachte eindelijk weer. En wij sliepen eindelijk weer eens 2 uur achter elkaar.

Deze voeding is op basis van aardappelzetmeel en blijkbaar doet dat heel veel voor kindjes met reflux. Andere voeding is op basis van broodpitmeel.

We hebben hierdoor nooit medicijnen of jbpm hoeven te gebruiken, terwijl haar reflux dus écht extreem was. Deze voeding was voldoende, het maar is echt wondervoeding. Je kunt m online bestellen. Het is niet goedkoop (€20 per pot geloof ik) en wordt helaas niet vergoed, maar t is me élke cent waard geweest! Bestel eens een pot en kijk wat het doet... want wat ik nu bij jou lees vis ZO herkenbaar!! En het wordt alleen maar erger, geloof me.. het gaat niet vanzelf over! Sterkte!!
 
Terug
Bovenaan