flesweigeren

Mijn dochter van 8 maanden wil sinds een paar dagen niet meer uit de fles drinken. De papfles 's-ochtends gaat goed, dan laat ze standaard zo'n 30 cc staan.

De 'lunch' fles gaat redelijk, laat ze zomaar 100 cc staan, de helft dus. En de middag fles is een drama, ik ben blij als ze een kwart opdrinkt.

We zijn vanaf 7 maanden ook aan het oefenen met een bekertje, nooit met melk, maar altijd na het tanden poetsen een paar slokken water. Dat vindt ze echt heel erg leuk. Ik heb zelf dus het vermoeden dat ze zichzelf te groot vind voor een fles, want het is een flink bijdehandje. Maar..... vandaag dus melk uit de beker geprobeerd (je moet toch wat) en dat gaat dus niet lekker.

Ik wil niet pushen, want dat werkt averechts bij haar, maar ik maak me wel zorgen of ze genoeg binnenkrijgt. Het totaal staat nu gemiddeld op 400 cc opvolgmelk per dag, en een flinke bak yoghurt (mocht ik van het cb ook meetellen).

Ze krijgt trouwens wel  haar vierde  tandje door, maar dat was voorheen ook nooit een probleem met voeding. En het vaste voedsel gaat ook nog steeds super, dus ik denk ook niet dat ze last heeft van haar keeltje of zoiets.

Hebben jullie tips voor mij???

Hoi,

Loek wou op een gegeven moment ook geen fles melk meer. Wij zijn toen op het volgende schema overgestapt.

's morgens boterham met halfvolle melk met vitaminde D druppels(in een tuitbeker)
's middags boterham met halfvolle melk
's avonds warm eten met een toetje

Tussendoor nog wat diksap en een soepstengel of liga.

Dit was volgens het consultatiebureau geen enkel probleem. Nu is hij bijna 11 maanden en eet met de pot mee.

Gr. Chantal

O, mogen ze al halfvolle melk met 8 maanden??? Ik dacht altijd dat dat pas met 1 jaar mocht!
Maar een tuitbeker zal ik ook eens proberen. Hopelijk werkt het bij ons ook goed!

Hoihoi,
Ook hier werd op een gegeven moment de fles geweigerd,(bij ongeveer 10mnd) en ook wij zijn overgestapt naar vastere voeding.
Smorgens bambix en smiddags brood(brood lukt tot nu toe nog steeds niet echt toppie)
Onze kleine is nu 1jr.

Ons cb zegt volle melk tot 1jr en daarna overstappen op halfvol/mager, maar ik heb gelezen dat ze op elk cb anders adviseren.

Groetjes

Hoi!

Ik zou inderdaad ook de melkfles van 's morgens gaan vervangen voor pap-met-een-lepeltje. En verder even zoeken naar een goede beker; mijn dochter wilde niets weten van de Avent antilek tuitbeker, maar de Jip&Janneke Hema tuitbeker (niet antilek!) ging uiteindelijk prima. En na verloop van tijd ook een rietjesbeker, waar ze dus uit drinkt als ze niet aan tafel zit.

Succes!

Hier nog zo'n doerak. Jasmijn is nooit zo'n drinker geweest, maar het ging redelijk. De ochtendfles gaat er meestal wel aardig in en om 11 uur drinkt ze het zelf in de wipper leeg (120 ml), maar de laatste fles voordat ze gaat slapen, is een drama. Vandaag wilde ze er helemaal niet aan beginnnen. Nu willen we deze fles maar laten voor wat het is, maar ja... dan wordt ze 's nachts wakker omdat ze honger heeft. Dan drinkt ze wel de fles leeg, grrr.
Nu bedachten we net dat we haar met de laatste fles in de wipper kunnen doen en dan 120 in de fles doen die ze dan zelf op kan drinken...
Anders weet ik het ook niet meer.
Verder is het absoluut een schat!
Gr. Mamajo
P.s. uiteraard krijgt ze haar broodje, fruit en groentehap!

@mamajo75: je kunt van die laatste fles voor het slapengaan natuurlijk ook een bordje pap maken en voeren met een lepeltje (Bambix Fijne Granen of Melkpap). Zo gaat ze toch met een goed gevuld buikje slapen en krijgt ze d'r melk binnen.

@Jacoline. Bedankt voor de tip, maar ook dit hadden we al geprobeerd. We zijn nu definitief gestopt met de laatste fles en dat gaat goed. Alleen haar slaappatroon is kennelijk veranderd. Waar ze is zonder problemen lekker op nachtrust ging, moet ze nu huilen totdat ze in slaap valt. Wel sneu, maar we hebben al ontdekt dat eruit halen, flesje aanbieden, water geven etc etc, niet helpt.
Nu heb ik gelukkig ook alweer 4 nachten kunnen slapen. Ik hoor haar wel eens 's nachts, maar dan valt ze toch weer in slaapt. Hopelijk blijft het nu zo goed gaan.
Ook staat ze sinds gisteren. Kortom allemaal sprongetjes die er ook wel mee te maken hebben dat ze anders is gaan slapen..
Op het CB zeiden ze dat ze in ieder geval wel 300 ml opvolgmelk moet drinken en daarnaast water of iets anders te drinken moet aanbieden. Dat gaat wel lukken.
Gr. Mamajo.

Terug
Bovenaan