Flexmoeders

Hoi allemaal,
Heeft iemand ervaring met Flexmoeders? Dit is een online-gastouderbureau, waarbij de kosten laag zijn en je zelf een gastouder uitzoekt (iemand die aangemeld is in het bestand). Mij lijkt het wel wat, maar ik was benieuwd naar ervaringen!

Groetjes, Lieke, vandaag precies 16 weken zwanger!

ik krijg tegenwoordig hier bijna maandelijks een smsje voor of ik een flex moeder nodig heb of vrouwen ken die dat willen zijn.

ik heb dit gelukkig niet nodig want mijn schoonmoeder en mijn vader passen op en ik zit in de zaak van mijn vriend dus als mijn  zoontje echt heel erg ziek is kan ik gewoon thuis blijven.

ik ben heel erg "gezegend"wat dat betreft, en na de bevalling van mijn eerste zoon ben ik 5 maanden thuis geweest voor dat ik weer ging werken.

ik weet dat dit een luxe is die voor veel vrouwen niet mogenlijk is maar als het even kan en de familie wil oppassen zou ik dit boven een creche verkiezen, want familie houdt net zoveel van jouw kind als jij en bij een crech is dat toch niet en ze hebben daar meer kinderen als alleen maar jouw kind.

groetjes tineke

Ik zou ook niet zo snel meer voor een creche kiezen. Heb er zelf gewerkt en dat was erg leuk. Mn dochter zat toen dr tijd ook daar. Zeas 5 maanden toen we er voor het eerst kwamen. Ik ben zelf gastouder. Je hebt dan veel meer tijd voor de kinderen en kunt ook leuke dingen met ze doen als lekker naar de speeltuin, knutselen, even een op een spelen en noem maar op. Ik vind het ideaal.

Ik ga over 1,5 jaar weer aan het werk in het onderwijs(dan is de oudste 4) en wil dan de jongste echt niet naar een creche doen maar naar een gastouder. Ik heb daar dan toch echt een beter gevoel. Helaas heb ik geen familie in de buurt. Wij wonen 2 uur bij hun vandaan. Dus die luxe heb ik niet. Die had ik met Charlotte wel. 1 dag in de week naar mn moeder.

gr Linda

Ik las nog even de reacties en ik wil daar toch nog even op reageren.
Natuurlijk moet iedereen kiezen voor de vorm van opvang die het beste past bij de eigen situatie en voorkeur. Dat voorop, maar misschien dat het neerzetten van argumenten anderen kan helpen om een keuze te maken. Daarom even onze argumenten. Daarbij is het misschien wel handig om te weten dat wij maar 2 dagen opvang zochten.

Wij hebben dus bewust gekozen voor een creche vanwege:
- de continuïteit in de opvang, ook als een leidster ziek is. Je hoeft dan niet thuis te blijven.  Wij hebben bij het zoeken van een creche wel gevraagd hoe lang iedereen er al werkte en wat het verloop was. Nu gaat pas de eerste leidster weg bij onze creche en  mijn dochter zit er al 1,5 jaar.  
- iedere leidster haar eigen inbreng heeft in de dingen die ze doen. zo maakt ze ook kennis met dingen die ik zelf niet zo snel doe of kan, en 1 enkele gastouder misschien ook niet. bijvoorbeeld knutselactiviteiten die verder gaan dan tekenen of toneelspelen.
- de controle. Ik zou mijn kind niet achterlaten bij een gastouder die vervolgens alleen is met mijn kind (evt. met een echtgenoot) wie weet wat er dan gebeurt en je kinderen kunnen het je niet vertellen. Bij een creche kunnen leidsters elkaar corrigeren en ondersteunen.
- het feit dat er meer kinderen zitten: het is niet zo erg als een kindje leert dat ze niet meteen aandacht kan krijgen als ze er om vraagt. Bovendien leren ze samen spelen en samen delen.  Onze creche heeft wel aparte leidsters voor de hele kleintjes zodat die (bijna) op hun wenken bediend kunnen worden
- familie woont in ons geval te ver weg. Maar wij wilden dat sowieso niet omdat we vinden dat opa's en oma's best incidenteel op kunnen passen, maar eigenlijk vooral verwen opa's en oma's moeten zijn, en niet verantwoordelijk voor de dagelijkse opvoeding.

Nadelen die ik zie van de creche:
- het is wel druk voor zo'n kindje. vooral de momenten van halen en brengen.
- bij onze creche gaan ze niet echt met de kids op stap. er is wel een buitenruimte om te spelen. maar ze gaan bijvoorbeeld niet naar het park ofzo.
- als ze ook maar een beetje ziek is mag ze niet komen en willen we haar ook niet brengen. juist omdat het zo druk is.

Anne

ik heb juist mijn bezwaren tegen een crech er zijn op een gegeven moment kinderen komen te overlijden op een crech omdat ze niet genoeg personeel hadden om alle kinderen goed in de gaten te houden en er is ook een verhaal geweest van een pedofiel op een crech en inderdaad je kind kan niet vertellen wat er gebeurd is.
een tante van mij is leerares op een basisschool en zij kan precies de crech kindje onderschijden van de thuis kindjes de crech kinderen zijn veel drukker en kunnen bijna nooit alleen spelen omdat ze gewend zijn altijd met andere te spelen.

mijn vader en schoonmoeder vinden daar en tegen ook heerlijk om op die kleine te passen ze vinden het namenlijk heerlijk dat ze die kleine zo vaak zien en het zijn en blijven verwen opa's en oma's want hij mag bij hun nog altijd meer als thuis.

groetjes tineke

Hoi allemaal,
Ik zal even zelf mijn situatie uitleggen. Ik werk als kleuterjuf en zie dus dagelijks wat het doet met een kleuter om naar een kinderdagverblijf te gaan of naar een oppas. Ik zie duidelijk verschil tussen deze kinderen. Kinderen die naar een oppas gaan zijn vaak rustiger, vinden het leuk om naar de oppas te gaan en zijn meer zichzelf. Kinderen die naar een kinderdagverblijf gaan zijn vaak moe, vinden het niet altijd even leuk om naar het kinderdagverblijf te moeten en zijn ook vaak extra druk. Maargoed, dit alles kan natuurlijk ook toeval zijn en bij de kinderen zelf liggen!
Maar dat maakt mijn keuze voor een gastouder er wel wat makkelijker op. Hoewel ik ook voordelen aan een creche zie!
Mijn moeder komt 1 dag in de week oppassen en voor de andere dag zoeken wij een gastouder. Mijn moeder zou meer willen oppassen, maar ze heeft zelf ook nog een baan en dan wordt het toch nog erg druk! En daarbij zal ik vaker gebruik maken van haar en mijn vader als oppas. Op deze manier kunnen ze ook nog even lekker opa en oma zijn.

Maar mijn vraag: Wie heeft er ervaring met Flexmoeders? is nog niet beantwoord! Al heb ik wel veel gehad aan de andere reacties hoor! Het zet je wel aan het denken! Maar mocht er nog niemand ervaring mee hebben dan hoor ik het graag!

Groetjes, Lieke

Hoi allemaal,

Sorry, maar ik heb ook geen ervaring met flex-moeders.

Ons zoontje van 1.5 gaat 2 dagen in de week naar mijn schoonouders en 1 dag in de week naar het kinderdagverblijf. Dit bevalt ons allemaal heel goed. Mijn schoonmoeder is al oppasmoeder sinds mijn man net uit de luiers was. Dus we zouden haar echt pijn hebben gedaan als ze niet op ons zoontje mocht passen. Wel hadden wij gezegd dat we 1 dag genoeg vonden, omdat ze immers ook gewoon opa en oma moeten kunnen zijn. Echter tijdens mijn verlof stond mijn schoonvader in zijn lunchpauze aan de deur. Hij kwam wat afgeven en had ook de vraag of hij op de woensdag mocht gaan oppassen. We hebben alles goed doorgesproken en ook aangegeven dat de consequentie is dat ze dan echt bij de opvoeding betrokken zullen zijn. Dat vonden ze zelf geen probleem, dus hier is het absoluut de keus van mijn schoonouders zelf.

Op het kdv waar ons zoontje naar toe gaat zijn in onze ogen alle zaken goed geregeld. Hij zit in een verticale groep, hij leert dus omgaan met kinderen van 0 tot 4 jaar. Er staat 1 leidster op maximaal 4 kinderen, en deze leidster heeft van iedere leeftijdsgroep 1 kindje. Er wordt vanalles ondernomen door het kdv. Zo gaan ze wel eens naar de supermarkt, naar het park of naar een kinderboerderij e.d.
Wij hebben gekozen voor een landelijke organisatie. Zij hebben hoog in het vaandel staan dat er zo min mogelijk wordt gewisseld van leidsters. Sinds ons zoontje daar is, is er nog geen leidster weggegaan. Dus qua dat betreft kunnen ze dat tot op heden ook goed nakomen. Ze bouwen met regelmaat ook rustpauzes in. Ons zoontje kan nog altijd heel goed alleen spelen, maar ook goed samenspelen. Ook krijgt hij regelmatig 1 op 1 aandacht. Al met al heb ik tot nu toe alleen maar voordelen ondervonden van het kdv waar ons zoontje heen gaat. Hij gaat op vrijdag, dus dan zijn er wel minder kinderen aanwezig dan op andere dagen.

Groetjes,
Leeuwtje

Terug
Bovenaan