FOBIE? Mijn zoon is bang voor alles wat "vies" is, bang voor "beestjes"etc...

Mijn zoon van 4 heeft sinds 2 weken ineens iets nieuws, hij heeft het aldoor maar over bacillen...beestjes etc... Hij vraagt om de paar minuten: als ik een papiertje/pluisje/ stofje/zand, etc... doorslik gaat het dan in mijn buik, naar mijn poep en ga ik dan niet dood? Hij wast zijn handen aldoor, komt zelfs met 1 vinger omhoog gestoken uit bed met de mededeling dat hij zijn vinger moet wassen want hij heeft per ongeluk aan zijn kont gezeten en nu zitten er bacillen op!! En dat dan een aantal keren achter elkaar...
Hij vraagt of je als je ergens aan likt dood gaat, of hij snel door gaat etc...
Wij worden er zo langzamerhand een beetje gek van! Het is allemaal begonnen nadat een vriendje uit een plas had gedronken en zijn moeder hem het verhaal van de bacterien/bacillen verteld had met het idee dat hij dit dan niet meer zou doen. Dit bewuste jongetje is een onbezorgt kind en denkt daar verder niet over na, maar mijn zoon daarintegen is een echte denker en heeft nadat hij dit verhaal weer van zijn vriendje hoorde veel te veel over nagedacht en het zit nu echt in zijn hoofd!! Als je ook tegen hem zegt dat hij er gewoon niet aan moet denken en je probeert hem iets uit te leggen, dan zegt hij ook: "Mamma, ik wil er wel niet meer aan denken, maar ik kan het niet! Dit baart mij erge zorgen, ik weet niet of er mensen zijn die dit ook meegemaakt hebben of er anderzijds ervaring mee hebben?
 
Ik denk niet dat het een fobie is. Wat je zelf al zegt, je zoon is een denker. Hij wil overal een antwoord op waar hij echt wat mee kan, zodat hij zich geen zorgen meer hoeft te maken. Ik herken het wel, want mijn zoon (ook 4)  is ook zo'n denker. Die weet ook dat er overal beestjes zijn. Op elk oppervlak van ieder ding. Ook je hele lijf etc... Maar dat dat geen kwaad kan weet hij ook. Op een paar soorten na en die noemen wij de ziektebeestjes.

Misschien eens met hem om tafel gaan zitten en hem uitleggen wat baccillen zijn. En dan niet het negatieve verhaal dat hij al gehoord heeft, maar vertel hem over de "goede" bacteriën. Dat we die juist nodig hebben, om ons eten te verteren etc. Yoghurt is ook een mooi voorbeeld, zonder bacteriën, geen yoghurt... Dan kan je een klein stukje wijten aan een paar slechtere bacteriën, de ziektebeestjes,  want hygiene is wel belangrijk natuurlijk.
 
Hay,

ik denk ook nog niet dat het een fobie is, maar zeker iets is om in de gaten te houden! Daar als het te lang doorgaat, het kan overslaan in een fobie. En dat wil je liever niet hebben!!!
En anders een arts erover vertellen.

gr CJ
 
Terug
Bovenaan