foliumzuur 4 wkn van tevoren?

A

Anoniem

Guest
Hoi, ik ben hier elders ook al actief op het forum, ben nl in februari bevallen van een supermooie en lieve dochter, we gaan nu voor een tweede hummeltje, maar ik wil even anoniem kunnen posten, dus vandaar de rare nickname.

Ik heb een vraagje: we hebben samen afgesproken dat deze pilstrip de laatste is (YESSSS) en opeens dacht ik: oja nu moet ik natuurlijk ook weer foliumzuur gaan slikken. Alleen lees ik op de bijsluiter starten 4 weken voor de conceptie... mijn laatste pil slik ik morgen en als mijn cyclus is zoals ie was heb ik over ongeveer 2,5/3 weken een eisprong... hoe er is het als je dus wat korter van tevoren start?

Ik hoor graag van jullie!
Groetjes Anoniem

Hoi anoniempje

Lijkt mij persoonlijk niet heel erg. Het is een aanvulling, een vitamine, dus een paar dagen korten lijkt me geen ramp. Daarnaast zeggen ze vaak om de eerste maand je ongesteldheid af te wachten en daarna pas te beginnen.. Dan heb je een maand om foliumzuur te slikken. Maargoed, wil je dat? Ik weet ook niet hoe lang het bij je eerste heeft geduurt voordat je zwanger was? Er zijn tabletten van 400 of van 500, dan zou ik zoizo die van 500 nemen. Je kunt je apotheek ook altijd even vragen hoe het zit.
Succes met zwanger worden van jullie 2e!!

Groetjes W

Hoi hoi,

het is belangrijk die foliumzuur te gebruiken. het verkleind de kans op een open ruggetje. Let wel je lichaam heeft 4 weken nodig om het in zich op te nemen. het is dus aan jou wat je ermee doet, ik wens je veel succes met zwanger worden.

groetjes sim.

Hoi, we hebben toch maar besloten eerst de 4 weken vol te maken, we durven het risico niet te nemen, bij onze dochter slikte ik al 4 maanden van tevoren foliumzuur en ons tweede hummeltje heeft daar natuurlijk ook gewoon recht op, een augustus-babytje had me wel leuk geleken, maar een gezond kindje gaat boven alles!

Groetjes
Anoniem

als open ruggetjes en open schedel enzo in de famielie voorkomen is het wel echt belangrijk om 4 weken van te voren te beginnen met foliumzuur..
maar als dat niet het geval is... zou ik me er zelf niet zo zorgen om maken..
vroeger bestond foliumzuur ook niet in tabletvorm... en zijn er ook een heeeleboel gezonde kinderen geboren..
foliumzuur krijg je ook een beetje binnen via voeding..
mijn moeder heeft ook geen foliumzuur geslikt... en met mij is er ook niks mis... zo denk ik maar gewoon..
ik vergeet ook regelmatig foliumzuur te slikken.. maar ik zit er niet zo mee

Hoi meiden,

idd als het in de familie voorkomt dan heb je meer kans op een kindje met een open ruggetje of schedel. In dit geval krijg je dan geen 0,5mg foliumzuur maar 5 mg foliumzuur. Je hebt idd gelijk dat het er vroeger ook niet was maar uit onderzoek is gebleken dat het wel degelijk belangrijk is en effect heeft. Het verkleind de kans maar neemt het niet helemaal weg. Foliumzuur zit ook in voeddsel maar niet genoeg om de kans te verkleinen, wij krijgen gemiddeld (als men gezond eet) maar ongeveer 0,2-0,3 mg binnen per dag en dat is niet voldoende vandaar deze tabletten als extra aanvulling.

Zelf slik ik trouw iedere dag foliumzuur en zou zeker ook even 1 maandje wachten.   Als er dan toch iets fout is dan weet je zeker dat jij je best hebt gedaan.

Iedereen moet het zelf weten wat ie er mee doet, geen mens is gelijk  Heel veel succes ermee.

Groetjes sim.

Ik heb zelf een verborgen open ruggetje.
Ik slik dan ook de 5 mg foliumzuur. Alleen zijn we nu al 5 maanden bezig en ik vraag me af of het kwaad kan om zoveel foliumzuur te blijven slikken.
Als ik ongi word stop ik een paar dagen met het slikken. 5 mg is best veel natuurlijk, 10 x zoveel als "gewone".

hoi ris (& anderen),

ik zou even aan je  gyneacoloog  vragen of het kwaad kan zolang een hoge dosis foliumzuur te slikken als je hierover twijfelt. sowieso kan het geen kwaad om de normale dosis (0,5 mg) langdurig te slikken, maar van die 5,0 mg weet ik het niet.
wat ik wel weet (mijn man is nl. arts) is dat je het minimaal een maand voor de bevruchting foliumzuur moet slikken omdat dit ervoor zorgt dat er  een constant niveau hiervan  in je bloed zit.
als je er een aantal dagen mee stopt zakt het foliumzuurniveau of verdwijnt 't zelfs helemaal uit je bloed. het duurt een week of vier voordat het foliumzuurniveau zich heeft opgebouwd tot de hoeveelheid die een gunstig effect heeft ter voorkoming van een open ruggetje.
pas gaan slikken vlak voor of na de bevruchting heeft dus weinig zin omdat de basale aanleg van je kindje meteen na de bevruchting al begint. als het foliumzuurniveau dan nog te laag is, ben je eigenlijk al te laat.
natuurlijk verkleint foliumzuur slechts de kans op afwijkingen; het voorkomt ze niet en het is natuurlijk ook heel goed mogelijk een gezond kindje te krijgen zonder dat je het slikt.

nou ja, veel succes iig allemaal met zwanger worden en met de keuze om wel of niet foliumzuur te slikken.

groetjes!

Terug
Bovenaan