Foliumzuur een beetje theorie!!!

A

Anoniem

Guest
Foliumzuur of te wel vitamine B11.
Komt vooral voor in groene bladgroente.
Na het eten wordt het opgenomen in de dunne darm met behulp van een paar stofjes met moeilijke namen(ga ik hier dus niet neerzetten).wordt het opgenomen door het lichaam ( waar je wel voldoende vitamine c voor nodig heb).

een te kort aan Foliumzuur geeft neurologische problemen o.a.

We tellen vanaf dag een laatste menstratie wordt rond dag 32 tot 35 het zenuwstelsel aangelegd en tot dag 41 wordt de neurale buis gesloten dit worden de hersenen en   het ruggemerg.

Er zijn genoeg vrouwen die ongepland zwanger raken ( ja ze bestaan) die dus ook geen foliumzuur hebben geslikt en een gezong kind ter wereld brengen.

Maar als je weet dat een pilleltje foliumzuur geen kwaad kan en netjes wordt opgeslagen in je lichaam, waarom dan niet gewoon slikken.

met een normale eetgewoonte heb je genoeg foliumzuur voor je zelf en zelfs voor een klein beetje opslag. Maar een kleintje gebruikt best heel veel.

Ik ben helaas een mk met 5,4 week gehad heb voor mijn zwangerschap een foliumzuur concentratie van net 20 en na de mk ( 4 dagen daarna een) foliumzuurconcentratie van 9.je gebruikt het wel.

duurt zwangerworden langer en je hebt als b.v 8 weken geslikt kun je als je daar goed in bent om de dag of om de 3 dagen gaan slikken tot je weet dat je zwanger bent en dan week tot 10 weken zwangerschap elke dag.

ik hoop wat duidelijkheid te hebben gegeven.

misschien uit andere vakgebieden nog aanvulling kom maar op.

Hoi,

Niet uit een ander vakgebied, maar van iemand met een risico op een kind met neuraal buisdefect.
Voor wij ooit maar zwanger geraakt zijn hebben wij alles uit laten zoeken. Wij zijn onderzocht in een klinisch genetisch centrum. En je word echt niet vrolijk van de dingen die je daar hoort. Het is een wonder dat er zoveel gezonde kindjes ter wereld komen. Waarom zeg ik dit? Omdat niemand weet hoeveel kans hij/zij heeft op een "gezond"kindje. Laat staan hoeveel kans je hebt op een kindje dat iets mankeert (in welke gradatie dan ook) Maar iemand die niet weet of hij/zij ergens risico voor heeft, zal dit ook niet laten onderzoeken. 1 van de artsen van het centrum waar wij geweest zijn is gepromoveerd op haar onderzoek naar het belang van foliumzuur tijdens de zwangerschap. Het  KAN meer HELPEN voorkomen dan alleen een neuraal buisdefect. Het zou ook helpen bij het voorkomen van miskramen. Ik heb er inmiddels 2 gehad, dus geloof niet echt in dat laatste. Maar ik weet wel dat als ik foliumzuur slik (een verhoogde dosis, alleen te krijgen via een arts) ik net zoveel kans heb op een "gezond" kind als een vrouw die niet erfelijk belast is. Maar dan moet ik wel dagelijks mijn foliumzuur slikken! En dat word ook geadviseerd door de artsen en verloskundigen. En niet tot week 10, maar liever tot week 12. Dit omdat in de eerste 10 weken de belangrijkste zaken ontwikkeld worden. Tot 12 weken foliumzuur slikken is meer om er zeker van te zijn dat je het lang genoeg gebruikt hebt. Als je dagelijks slikt heb je ook een stabiele dosis in je lijf. Als je hem een keer vergeet is dat niet erg. Maar daar moet je geen gewoonte van maken. Anders heb je niet genoeg basis meer in je lijf.

Tuurlijk zijn er genoeg zwangeren die geen foliumzuur slikken. Op zich zit er genoeg in het eten. Als je gevarieerd eet zou dat voldoende moeten zijn. Alleen kun je aan de buitenkant niet zien wie er van zichzelf te weinig foliumzuur aanmaakt. (ja, je hebt het zelf in je lijf!) Het gaat het grootste deel van de tijd ook goed, maar soms niet. Het kwam bij mijn ouders niet in de familie voor. Toch hebben ze een kind met een handicap (open rug en waterhoofd. Ze is meervoudig gehandicapt) Mijn moeder heeft meegedaan aan het onderzoek waarop die arts gepromoveerd is. Er word vermoed dat mijn moeder zelf niet genoeg foliumzuur aanmaakt. Maar zelfs dat is nooit zeker geworden. Ik neem dus geen risico. Ik heb onderzoek laten doen, en ik slik trouw mijn foliumzuur. Of het helpt? Mijn zoon is geboren zonder neuraal buisdefekt (open rug). Maar na 2 jaar is er epilepsie gevonden bij hem. Iets dat er  totaal niks ermee te maken heeft. Dus zo zie je maar weer, ik heb er alles aan gedaan om een gezond kind op de wereld te zetten. En toch heeft hij wat. Ik ben enorm blij met hem, en we zij nu zelfs zwanger van de tweede. (10 weken) Weer slik ik foliumzuur, en ik hoop weer zo'n pracht kind te krijgen. Maar zelfs als je alles ervoor doet of laat heb je NOOIT die garantie! Maar je weet in ieder geval dat je alles gedaan hebt dat goed was. Je kunt jezelf dus niks verwijten. Want dat doe je echt als er wel wat mis is.

Dit is een lang verhaal geworden. Sorry. Het is geen verwijt aan wie dan ook. Of je foliumzuur wel of niet neemt moet een ieder zelf weten. Maar besef ook dat er wel degelijk risico's zijn als je het niet doet.

Groetjes, Kat

Hoi!

Bedankt voor jullie verhaal! Ik vond het heel interessant om te lezen. Ik ben nu al begonnen met foliumzuur...terwijl ik pas volgende maand stop met de pil, maar ja, beter te vroeg dan te laat.

Nu zag ik op babybrabbel ook van davitamon  pilletjes met allerlei vitamines erin die een zwangere/kinderwens vrouw nodig heeft. Ik geloof nooit zo erg in het slikken van vitaminepillen, maar ik vind het zoooo moeilijk om goed te eten.....zou dat wat zijn?

Hieronder het stukje uitleg van babybrabbel zodat jullie je een beeld kunnen vormen...

Davitamon femnatal
totaal vitaminen voor de vrouw die graag zwanger wilt worden - zwanger is of bortvoeding geeft. In deze vitaminen zit alles wat je nodig hebt, dus ook de juiste dosis foliumzuur. Je hoeft niet bang te zijn om te veel van iets binnen te krijgen, zoals bij gewone vitaminen het gevaar is.Geadviseerd wordt om vanaf zes weken voor de bevruchting te beginnen met foliumzuur. Dit product garandeerd dat je van belangrijke vitaminen voldoende binnen krijgt. In een potje zitten 60 dragees wat voldoende is voor 2 maanden.

Hoi,

Die multivitamines voor zwangeren zijn ook perfekt! Daar zit alles (ook genoeg foliumzuur) in wat je nodig hebt. Dus dat is een aanrader!

Groetjes, Kat

voor alle nieuwe meiden maar weer eventjes bovenaan gezet...

succes allemaal en Liefs

Terug
Bovenaan