Foliumzuur of folaat

<p>hoi allemaal,</p><p>Ik ben aan het kijken naar nieuwe foliumzuur pillen en ik kwam op folaat, de natuurlijke versie van foliumzuur. Wat slikken jullie? En welke dosis? Ik heb gelezen dat foliumzuur een positieve invloed kan hebben (naast alle algemeen bekende positieve invloeden op bepaalde risico’s) op het risico op autisme (en misschien wel ADHD). Maar nu las ik ook in een recent onderzoek (2016) dat een overschot het risico autisme kan bevorderen(?). </p>
 
Hoi, 
Ik slik de foliumzuur met vit. D3 van Davitamon bij kinderwens en zwangerschap en dan de smelttabletten. 
Het teveel aan foliumzuur verwijderd je lichaam via de urine. Je plast het dus gewoon uit. 
Hopelijk heb je wat aan dit antwoord. 
 
Groetjes 
 
Ik ben zwanger van een tweeling en moet van de verloskundige de dubbele dosisslikken. Ik heb de multivitamine met foliumzuur en vit D + van de apotheek foliumzuur. Ook moet ik extra ijzerslikken.
Ik ga er dus vanuit dat je niet zomaar teveel slikt als je dagelijks 1 pil of uit de multivitamine, foliumzuur neemt.
 
Gefeliciteerd met je zwangerschap TweelingB! 
 
Ik ben nog een beetje in dubio over de hoeveelheid. De studie uit 2016 zegt het volgende: 
 
The mothers were recruited at the time of their child’s birth between 1998 and 2013 and followed for several years, with the mother’s blood folate levels checked once within the first one to three days of delivery. The researchers found that one in 10 of the women had what is considered an excess amount of folate (more than 59 nanomoles per liter) and six percent had an excess amount of vitamin B12 (more than 600 picomoles per liter).
The World Health Organization says that between 13.5 and 45.3 nanomoles per liter is an adequate amount of folate for a woman in her first trimester of pregnancy. Unlike with folate, there are not well-established thresholds for adequate vitamin B12 levels.
 
Maar hoeveel nanomoles = microgrammen geen idee. Ik ben geen scheidkundige ?
 
Voor ik zwanger was gebruikte ik de foliumzuur tabletten van Davitamon. De smelttablet is gewoon makkelijk in gebruik.
Sinds te positieve test gebruik ik Davitamon compleet mama met visolie. De verloskundige adviseerde om geen huismerk te nemen omdat deze minder geconcentreerd zijn. En omdat de vitaminen uit de ‘echte’ merken beter wordenp opgenomen door je lichaam. 
Al het teveel aan vitaminen plas je weer uit?
 
Ik gebruik Gravitamon. Gekocht bij de apotheek maar kan ook bij de Kruidvat volgens mij. Dit kan je voor tijdens en na je zwangerschap gebruiken ;)
 
Ik zie echt geen enkele betrouwbare bron hierover. Laat staan een betrouwbare website. 1 Website heeft het zelfs vertaald van een website die mijn browser als zeer alarmerend bestempeld. 
Wat ik wel zie is een hele stapel semi pseudo gezondheids website die van alles claimen zonder onderbouwing. Dus in hoeverre je die wilt geloven of je kind van teveel foliumzuur bij de moeder autisme kunt krijgen, is te betwijfelen. 
 
 
Terug
Bovenaan