foliumzuur

A

Anoniem

Guest
Hoi
De bijsluiter v/h pakje foliumzuur ben ik kwijt geraakt.Mijn vraag is op welk tijdstip v/d dag ik 1 tablet het beste
kan innemen, of maakt dit niet uit?.
Zijn er nog eventuele bijwerkingen die je van foliumzuur kunt krijgen?.
xxxjes Ann

Ha,

Het beste is net voor of net na het eten te doen.
Maar soms vergeet ik het en dan doe ik het gewoon wanneer ik er aan denk.

Groetjes tamara 19 wkn

Volgens mij maakt het niet veel uit. Op mijn werk hebben de meeste clienten het 's ochtends voorgeschreven staan. (ik werk nl. als verpleegkundige in de psychiatrie) Het is dan alleen wel voorgeschreven met een ander doel.

heb de bijsluiter voor me neus. Het maakt op zich niks uit maar in de bijsluiter schrijven ze voor tijdns de maaltijd innemen met een beker water.

Groetjes weegschaal

Bij mij stond op de verpakking dat ik 'm tijdens het ontbijt moet innemen.

Groetjes,
Jacqueline

Bedankt allemaal voor het beantwoorden van de vraag. Helaas heb ik nog geen eventuele bijwerkingen terug kunnen vinden, maar ik ga ervan uit dat deze er niet zijn.

xxxjes Ann

Foliumzuur Tabletten 0,5 mg [Div]
Tablet 0,5 mg.
Foliumzuur Tabletten 5 mg [Div]
Tablet 5 mg.
CFH-Advies: Foliumzuursuppletie wordt toegepast bij foliumzuurdeficiëntie. Voor vrouwen met zwangerschapswens is een voldoende foliumzuurinname van belang; dit kan worden bereikt via de voeding of met foliumzuursuppletie. Bij vrouwen die eerder een kind met een neuraalbuisdefect kregen, komt profylactisch gebruik van hoge doseringen foliumzuur (5 mg/dag) bij zwangerschapswens in aanmerking om het herhalingsrisico te verminderen.

Eigenschappen: Foliumzuur (vitamine B11) is een prodrug en wordt onder invloed van dihydrofoliumzuurreductase omgezet in het actieve tetrahydrofoliumzuur, dat een belangrijke rol speelt bij de overdracht van enkelvoudige koolstofverbindingen voor de synthese van nucleïnezuren en voor het metabolisme van enkele aminozuren

Kinetische gegevens: Metabolisering: tot het actieve tetrahydrofoliumzuur; vrijwel volledig bij dosering ≤ 1 mg, relatief lager bij hogere doses.

Indicaties: Megaloblastaire anemie ten gevolge van foliumzuurdeficiëntie. Ter voorkoming van foliumzuurdeficiëntie bij bv. resorptiestoornissen, alcoholisme en gebruik van anti-epileptica. Reductie van het herhalingsrisico van neuraalbuisdefecten. Preventie van neuraalbuisdefecten bij vrouwen met kinderwens.

Contra-indicaties: Pernicieuze anemie ten gevolge van vitamine B12-deficiëntie.

Zwangerschap/Lactatie: Dit geneesmiddel kan, voor zover bekend zonder gevaar voor de vrucht of de pasgeborene, overeenkomstig het voorschrift worden gebruikt tijdens zwangerschap en lactatie.

Bijwerkingen: Zelden overgevoeligheidsreacties zoals koorts en huiduitslag.

Interacties: Het kan het metabolisme versnellen van enkele anti-epileptica zoals fenytoïne en fenobarbital; langdurig gebruik van 5 mg foliumzuur per dag kan tot een toename van insulten leiden. De werking van foliumzuurantagonisten zoals methotrexaat, trimethoprim en pyrimethamine wordt verminderd of opgeheven door gelijktijdig gebruik met foliumzuur.

Waarschuwingen en voorzorgen: Vóór behandeling van megaloblastaire anemie dient vitamine B12-deficiëntie te worden uitgesloten.

Dosering: Foliumzuurdeficiëntie: aanvankelijk 0,5-1 mg per dag. Na verdwijnen van de klinische symptomen: onderhoudsdosering 0,25-0,5 mg per dag; maximaal 1 mg per dag, zo mogelijk verdeeld over 2 giften. Preventie foliumzuurdeficiëntie: 0,25-0,5 mg per dag. Preventie neuraalbuisdefect: 0,5 mg per dag gedurende de periode van ten minste 4 weken vóór tot ten minste 8 weken ná de conceptie. Reductie herhalingsrisico van neuraalbuisdefecten: vanaf moment daadwerkelijke zwangerschapswens tot en met de twaalfde week van de zwangerschap 5 mg per dag.

http://www.fk.cvz.nl/

Hoi,
Ik heb net het anonieme mailtje met 'bijsluiter' en link geplaatst.
Deze komt van het farmacotherapeutisch kompas, dat artsen gebruiken bij het voorschrijven van medicatie. Daarin staan alle medicijnen vermeld! (tevens in het repertorium)

gr Jackje

Terug
Bovenaan