Foliumzuur

A

Anoniem

Guest
Ik las het volgende op   Gezondheidsplein  :

Miskraam

Het schijnt zo te zijn dat foliumzuur een rol speelt bij het voorkomen van miskramen. Vrouwen die namelijk al enkele miskramen hebben gehad, hadden lagere concentraties foliumzuur in hun bloed dan vrouwen die nog nooit een miskraam hebben gehad.

Nou heb ik zelf 2 miskramen achter de rug, eentje in oktober 2006 en eentje in januari 2007.
En vraag ik me af, moet ik dan voor de zekerheid  toch niet een hogere dosis foliumzuur gaan slikken?
Mijn verloskundige zei dat het daar niet aan lag, toen ik na mijn 2e miskraam vroeg of het aan te weinig foliumzuur kon liggen.
Maar ik lees nu op internet toch verschillende verhalen dat er bij miskramen vaak een lager gehalte foliumzuur aanwezig was....
Kan voor de zekerheid extra slikken kwaad?
Nee toch?

Ik heb al een gezonde zoon, destijds heb ik de normale dosis foliumzuur geslikt.

Wat slikken jullie precies?
Merk, dosis foliumzuur??

Probeerde de verloskundige nog te bellen, maar is morgenmiddag telefonisch spreekuur, dus dan bel ik nog maar eens.

Maar misschien heeft Iemand hier er al  eens wat over gehoord, ervaring mee??

Alvast bedankt!

Groetjes Jaikke

Hoi Jaikke,

Mijn huisarts rade mij aan om de 5 mg foliumzuur te slikken volgens haar was de 0.4 mg niet voldoende. Nou moet ik hier wel bij zeggen dat ik in het buitenland woon en dus geen idee heb of de nederlandse huisartsen dit ook aanbevelen!
Ik moest hier wel een recept voor hebben van de huisarts, je kan hier de 5 mg niet over de counter krijgen zoals de 0.4 mg foliumzuur.

Mijn huisarts vertelde dat we tegenwoordig niet voldoende foliumzuur via ons voeding meer binnen krijgen, volgens haar zou iedereen foliumzuur 0.4 mg moeten slikken. Maar als je dus probeert zwanger te worden dan moest dit in hogere doses.

Maar het is dus echt niet gezegd dat dit bij jou miskramen heeft veroorzaakt, ik werk namelijk op de kraamafdelingen en voornamelijk met aboriginal vrouwen, die erom bekend staan dus helemaal geen foliumzuur en vitamines te slikken voor en tijdens de zwangerschap en zij krijgen ook gezonde kinderen.

Maar als je niet zeker bent over de dosis dan zou ik nog eens met je huisarts gaan praten en zien wat die erover zegt!

Veel succes met zwanger worden, en ik zal voor je duimen!

Groetjes Ponoka (27 jaar, 3e ronde, 1e kindje)

Hoi Jaikke,

helaas kan ik je daar geen antwoord opgeven, maar ik slik Puur mama van VSM.
Daar zit naast foliumzuur nog een aantal belangrijke vitamines en mineralen in. Verder wil ik nog tarwekiemoliecapsules gaan slikken (mijn schat ook), dat schijnt goed te zijn voor de vruchtbaarheid van zowel man als vrouw te zijn.

Ik zou als ik jou was contact opnemen met je huisarts of een verloskundige.

Groetjes Noelie

Bedankt voor jullie reacties!

Heb vandaag nog weer contact gehad met mijn verloskundige.
Van haar mag ik een hogere dosering gaan slikken.
Heb inmiddels een recept bij de huisarts gehaald en de tabletjes (5mg)  al in huis.
Ze zei   "baat het niet, dan schaadt het niet".
Dus voor de zekerheid slik ik vanaf nu gewoon 5mg, als het toch geen kwaad kan, waarom dan niet, zo denk ik nu maar, heb ik het in iedergeval geprobeerd....

Groetjes Jaikke

Bedankt voor jullie reacties!

Heb vandaag nog weer contact gehad met mijn verloskundige.
Van haar mag ik een hogere dosering gaan slikken.
Heb inmiddels een recept bij de huisarts gehaald en de tabletjes (5mg)  al in huis.
Ze zei   "baat het niet, dan schaadt het niet".
Dus voor de zekerheid slik ik vanaf nu gewoon 5mg, als het toch geen kwaad kan, waarom dan niet, zo denk ik nu maar, heb ik het in iedergeval geprobeerd....

Groetjes Jaikke

Terug
Bovenaan